2010-02-01, 15:43
Medlem
Hej. jag laddade ner photoshop till ubuntu och trodde att det enda jag behövde göra var att mounta filen och sen starta setup.exe med wine. men när jag gör det händer inget. någon som vet vad jag ska göra. isofilen är mountad i /home/mittnamn/mounted
Citera
2010-02-01, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfredsson93
Hej. jag laddade ner photoshop till ubuntu och trodde att det enda jag behövde göra var att mounta filen och sen starta setup.exe med wine. men när jag gör det händer inget. någon som vet vad jag ska göra. isofilen är mountad i /home/mittnamn/mounted
Är du i stort behov av photoshop kan jag verkligen inte fatta varför du byt till ubuntu
Byt tillbaks till windows eller kör gimp, är mitt råd iaf
Citera
2010-02-01, 15:50
Medlem
http://appdb.winehq.org/search.php?s...uery=photoshop
Citera
2010-02-01, 16:13
Medlem
Nej. det är inte bara photoshop. jag har en del andra saker också, spel t.ex. och sen vill jag verkligen inte behöva byta tillbaka till windows igen
Citera
2010-02-01, 16:52
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfredsson93
Nej. det är inte bara photoshop. jag har en del andra saker också, spel t.ex. och sen vill jag verkligen inte behöva byta tillbaka till windows igen

Kort svar, är du beroende av en massa Windows program/spel, så kör man Windows. Undantagen är när de program du vill köra mot förmodan faktiskt skulle fungera tillräckligt bra i Wine, men det hände inte så ofta.

Kolla som tidigare sagt wine appdb.

Eller så lär du dig programmera och börjar arbeta på Wine. År 2042 kanske det fungerar tillräckligt bra
Citera
2010-02-01, 17:10
Medlem
jag har sett en del guider där dom beskriver hur man ska göra för att starta en isofil med wine men ingen av dom jag hittat har fungerat så programmen ska fungera i ubuntu
Citera
2010-02-01, 17:46
Medlem
Alfaslangs avatar
Det första du bör göra är att se till att du har senaste versionen av Wine. Programpaketet i Ubuntus bibliotek uppdateras inte och då Ubuntu 9.10 ändå snart är 4 månader gammalt så ligger din utgåva av Wine en bra bit efter senaste versionen.

Förutsatt att du inte redan har lagt in senaste, med andra ord

Se http://www.winehq.org/download/deb för detaljerade instruktioner. Det är inte svårt.

En bra sak som man kan ha i åtanke är att i Ubuntu 9.10 så kan man installera både Wine 1.0.x och 1.2.x. Det är 1.2.x du är ute efter. Så se till att version 1.0.x är avinstallerad innan du uppgraderar från sajten ovan.
Citera
2010-02-02, 01:34
Medlem
Om du startar winecfg, hur ser det ut tabben enheter?
wine start /unix /media/cdrom/setup.exe (som sagt, kolla Enheter)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in