• 1
  • 2
2010-02-01, 15:37
Medlem
http://www.similarminds.com/test.html

Enneagram är ett slags test för att avgöra vilken underliggande typ av personlighet man har, detta kan också till viss del kopplas till Myer Briggs test då resultaten här har ett eller flera alternativ man kan få hos MBTI.
(Detta bygger också vidare på denna tråd om Myer Briggs: https://www.flashback.org/t317098 )
Det som skiljer de två testen åt är att Enneagram har mer med djupare lagd personlighet att göra medan MBTI behandlar det kognitiva området av ens personlighet.
Då MBTI besvarar frågor som handlar om hur vi tar in och förmedlar oss i världen så behandlar enneagrammet snarare motiv mål drömmar och rädslor.

http://www.breakoutofthebox.com/flauttrichards.htm
På den här sidan kan man läsa om förhållandet mellan Enneagram och MBTI.

Citerat från wikipedia:

Personlighetsenneagrammet (kallas ofta bara Enneagram) är en speciell tillämpning av Fourth Way-enneagramfiguren i samband med personlighets och karaktärsstudier. Detta är det mest kända användningsområdet för figuren.

Det används och förstås ofta som en typologi (en modell över personlighetstyper), men personlighetsenneagrammet används också för personlig utveckling.

Enneagramet används första hand som ett redskap för att förstå en persons känslomässiga sätt att hantera tillvaron. Det löser inte problemen, men hjälper till att peka på de underliggande fixeringar som styr människor. Det används också som en guide för att förstå hur människor ser världen på olika sätt. Personlighetsenneagrammet har blivit populärt inom självhjälps- och personlighetsutvecklingsrörelserna
Senast redigerad av Mirrors 2010-02-01 kl. 15:59.
Citera
2010-02-01, 18:23
Medlem
Jag vet inte hur bra resultatet stämde på mig,
fick 9a, nästa gång jag testade fick jag 6a, sen 9a igen, tror att jag är mer 9 än något annat iallafall.
Tror säkert att många personer, liksom i MBTI tråden, kommer få problem med att hitta en typ som passar väldigt bra in på en.

När ni får resultaten ska ni säga både er MAIN och VARIANT typ!

har 9 / sexual
Citera
2010-02-02, 12:36
Medlem
Overklighet9s avatar
Jag gjorde testet två gånger, första gången fick jag 5/self preservation och andra gången 7/sexual. Sedan gjorde jag det längre testet som man kunde välja på resultat sidan. http://similarminds.com/advtest.html
Då fick jag återigen 5/self pres. Fast jag hade ganska jämt resultat, fick nästan lika hög poäng på typerna 5, 3, 7, och 9.

Typ 5 kändes som att den stämde bra! En tänkartyp som i sin ensamhet samlar på sig en massa fakta och observationer, ja det är definitivt en del av min personlighet. 7an stämmer också in ibland, en optimistisk spänningssökare som ser livet som ett äventyr.

Något bra tips på en sida där typerna beskrivs mer ingående? Tycker det verkar väldigt intressant även om MBTI såklart har ett visst övertag eftersom det är mer kopplat till "riktig psykologi", precis som det stod i artikeln du länkade till.
Citera
2010-02-02, 13:38
Medlem
Ja, det här testet är nog tyvärr inte särskilt bra, det funkar inte något vidare på mig.
Citera
2010-02-02, 13:50
Medlem
Overklighet9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirrors
Ja, det här testet är nog tyvärr inte särskilt bra, det funkar inte något vidare på mig.

Jag tyckte att det stämde rätt bra på mig i alla fall...
Citera
2010-02-02, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighet9
Jag tyckte att det stämde rätt bra på mig i alla fall...

Det är det som är problemet tror jag, det är mycket som stämmer, jag känner att jag är en blandning av minst tre olika typer med ungefärligt lika stora delar. har fått 9,6 och 3 nu men känner samtidigt samhörighet med 1 och lite 8..
hur fan tolkar man resultatet då?
Citera
2010-02-02, 20:47
Bannlyst
4/social fick jag, men vet inte riktigt om jag håller med om det. Enligt MBTI så är jag INTP/INTJ.
Problemet är ju att det är så jävla svårt att vara ärlig mot sig själv när man svarar på frågorna. Ett exempel är frågan om man är äventyrlig. Om man känner en lust för äventyr, men faktiskt aldrig gör något äventyrligt, vad svarar man då? Finns många fler sånna exempel. För att göra det ännu svårare så står det dessutom "I am very adventurous", i förhållande till vem?
Har även problem med frågor som inte är rena ja/nej-frågor. Gillar inte när man ska bedöma svaren efter en skala.
Nu låter det kanske som om jag endast klagar, men det är alltid roligt med fler personlighetstest. The more the merrier
Citera
2010-02-02, 21:41
Medlem
DeusSanctis avatar
Typ 5 och self preservation. Är ISFJ med. Stämmer på pricken båda två, komplett beskrivning av mig som person.
Citera
2010-02-02, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thelilgringo
4/social fick jag, men vet inte riktigt om jag håller med om det. Enligt MBTI så är jag INTP/INTJ.
Problemet är ju att det är så jävla svårt att vara ärlig mot sig själv när man svarar på frågorna. Ett exempel är frågan om man är äventyrlig. Om man känner en lust för äventyr, men faktiskt aldrig gör något äventyrligt, vad svarar man då? Finns många fler sånna exempel. För att göra det ännu svårare så står det dessutom "I am very adventurous", i förhållande till vem?
Har även problem med frågor som inte är rena ja/nej-frågor. Gillar inte när man ska bedöma svaren efter en skala.
Nu låter det kanske som om jag endast klagar, men det är alltid roligt med fler personlighetstest. The more the merrier

Tyvärr förklarar sällan testerna deras utgångspunkt, jag tror att man måste utgå ifrån medelsvensson, vilket ger följdfrågor givetvis.
Hur vet man hur äventyrslystna andra personer är?
Andra personer i min omgivning kanske är mer dragna åt ett visst håll och därför blir min syn på snittet fel, hur avgör jag vad jag ska svara?
man vet ju inte hur andra tänker och kan därför aldrig få en definit utgångspunkt, dessutom fluktuerar folks beteenden med tiden och omgivningen.
Det är ett av de stora skälen till att folk inte får "rätt resultat" på proven.
Det andra är att man inte är en homogen individ, man är alltid en blandning av alla olika saker, annars vore man mer robot än människa.
Efter att man fått sitt resultat tror jag att varje individ får göra en analys av de olika möjligheterna och själv komma fram till vad som är ens dominanta drag/funktion och själv avgöra hur pass dominerande den är, eller om den är av betydelse i huvud taget.
Citera
2010-02-03, 07:56
Medlem
zappzapps avatar
Får intrycket av att det är någon variant på Big 5 (http://en.wikipedia.org/wiki/Five_Factor_Model) fast där de olika skalorna är sammanslagna till en. Rätt?
Citera
2013-04-21, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirrors
Det är det som är problemet tror jag, det är mycket som stämmer, jag känner att jag är en blandning av minst tre olika typer med ungefärligt lika stora delar. har fått 9,6 och 3 nu men känner samtidigt samhörighet med 1 och lite 8..
hur fan tolkar man resultatet då?

Så, här fanns det en Enneagramtråd! Kul, hoppas den vaknar igen

Inte konstigt att du känner igen dig i de typerna, du är antagligen en Nia: stressben till Sexan (du blir troligen paranoid vid stress), trygghetsben till Trean (gott självförtroende, tar dig ur soffan och får saker gjorda när du känner dig trygg), samt flyglar till Ettan och Åttan (Nior med stark "Ettavinge" kallas drömmare, med stark Åttavinge kallas domare).

Fler frågor? Jag svarar gärna då ämnet intresserar mig.
Citera
2013-04-21, 10:08
Medlem
nummerupplysn.s avatar
Kul! Enneagrammet har hjälpt mig väldigt mycket. Jag är en etta och har haft svårt med att göra misstag i mitt liv. Ofta har jag strävat efter perfektion och detta har varit ett hinder i min personliga utveckling eftersom det inte går att vara perfekt.

Är osäker på vilken typ av subgrupp (eller vad det nu kallas?) jag är men skulle tro på "säkerhet", dvs att man hela tiden strävar efter att känna sig bekväm i livets situationer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in