Citat:
Ursprungligen postat av thelilgringo
4/social fick jag, men vet inte riktigt om jag håller med om det. Enligt MBTI så är jag INTP/INTJ.
Problemet är ju att det är så jävla svårt att vara ärlig mot sig själv när man svarar på frågorna. Ett exempel är frågan om man är äventyrlig. Om man känner en lust för äventyr, men faktiskt aldrig gör något äventyrligt, vad svarar man då? Finns många fler sånna exempel. För att göra det ännu svårare så står det dessutom "I am very adventurous", i förhållande till vem?
Har även problem med frågor som inte är rena ja/nej-frågor. Gillar inte när man ska bedöma svaren efter en skala.
Nu låter det kanske som om jag endast klagar, men det är alltid roligt med fler personlighetstest. The more the merrier
Tyvärr förklarar sällan testerna deras utgångspunkt, jag tror att man måste utgå ifrån medelsvensson, vilket ger följdfrågor givetvis.
Hur vet man hur äventyrslystna andra personer är?
Andra personer i min omgivning kanske är mer dragna åt ett visst håll och därför blir min syn på snittet fel, hur avgör jag vad jag ska svara?
man vet ju inte hur andra tänker och kan därför aldrig få en definit utgångspunkt, dessutom fluktuerar folks beteenden med tiden och omgivningen.
Det är ett av de stora skälen till att folk inte får "rätt resultat" på proven.
Det andra är att man inte är en homogen individ, man är alltid en blandning av alla olika saker, annars vore man mer robot än människa.
Efter att man fått sitt resultat tror jag att varje individ får göra en analys av de olika möjligheterna och själv komma fram till vad som är ens dominanta drag/funktion och själv avgöra hur pass dominerande den är, eller om den är av betydelse i huvud taget.