2010-02-01, 12:33
Medlem
PowerToThePeoples avatar
Ska iväg till Australien nu om några dagar och ska stanna där i ett år.
Frågan är nu, finns det något man borde tänka på?

Sökte efter; mat / tips / mattips / m.m.
men de flesta trådarna var bara off-topic trådar med inget givande svar.
Vad jag vill få ut genom detta är om det finns några rekommendationer om vad man borde tänka på då man flyttar hemifrån? Ex. ät inte så fetrik mat ... (kan tyvärr inte exemplifiera, just därför jag vänder mig till er).

Finns det även något som man borde äta mer utav? Något man borde äta mindre av?
Och nej, tänker inte äta mig fet på nudlar.
Citera
2010-02-01, 12:45
Medlem
Tazquas avatar
Spring in en bokaffär och köp dig en kokbok. Finns många böcker som är till för dom som inte är några mästare på att laga mat.
Citera
2010-02-01, 12:48
Medlem
PowerToThePeoples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tazqua
Spring in en bokaffär och köp dig en kokbok. Finns många böcker som är till för dom som inte är några mästare på att laga mat.

Kanske var lite otydlig.
Huvudfrågan är om det finns några matfällor som man borde se upp för extra mycket...?
Ex. viss fetost (?) köp hellre getost p.g.a. fethalten eller några andra "sådana".
Helt enkelt, små nybörjar misstag som gör att kosten är väldigt onyttig eller gör så att man helt enkelt inte orkar maximera nyttan med dagen p.g.a. helt enkelt onyttig / riktigt dålig mat.

Men, tack för tipset! Har några matböcker hemma som jag tar med !
Citera
2010-02-01, 12:52
Medlem
bonters avatar
jag var i australien i 14 månader ganska nyligen o kunde inte heller laga mat innan. du lär dig med tiden eftersom du helt enkelt måste lära dig. men räkna inte med att göra så mycket "fin" mat. köken på deras hostel är ofta ganska dåliga. Om du nu vill käka bra mat med mera så kan du bara kolla upp sånt när du kommer dit. backpacker mat där borta är ofta baked beans och nudlar, så enkelt som möjligt med andra ord.
Citera
2010-02-01, 13:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PowerToThePeople
Huvudfrågan är om det finns några matfällor som man borde se upp för extra mycket...?

Helt enkelt, små nybörjar misstag som gör att kosten är väldigt onyttig eller gör så att man helt enkelt inte orkar maximera nyttan med dagen p.g.a. helt enkelt onyttig / riktigt dålig mat.
Det faktum att du åker till Australien har mycket lite med kärnfrågan att göra eftersom samma regler (äta nyttig mat) gäller alla människor oavsett var man än lever/bor.

Mitt råd är därför att läsa all information du kan få tag på. Det kan sedan vara på diverse fora, tidningar, böcker och t o m TV-program. Du blir inte en duktig kock över en natt oavsett om du framlider dina dagar i Australien eller Sverige .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in