Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag tror det du söker är kanderad ("sockrad") frukt (ej att blanda ihop med syltad eller torkad frukt). Suckat är kanderade skal av citrusfrukter. Jag har själv letat efter detta i Stockholm utan resultat (för ca tio år sedan). Kanske kan det finnas i hallarna eller någon exklusivare godisbutik nuförtiden?
Dr. Oetkers är ju som du säger rena fasan!
Annars skulle jag googla typ "fruta escarchada" (det är ju stort i Spanien), "kandierte früchte", "candied fruits" och liknande tills du stöter på lämplig nätshop.
Lycka till!
Nja, som jag uppfattat saken är kandering och syltning inte samma sak. Kandering innebär att man först vänder frukten (eller blommorna, eller vad det nu råkar vara) i äggvita, sedan i strösocker, varefter man låter torka på galler i 24 timmar. Sedan häller man över kall sockerlag, låter kristallerna växa i 12 timmar och lägger till sist upp det man har kanderat på galler för att torka.
Jag har ännu inte hittat någon bra syltad frukt på någon hall överhuvudtaget, vilket ju är skandal. Förresten undrar jag om Dr. Oetkers suckat och apelsinskal verkligen är kanderade... De är nog egentligen syltade. Mitt intryck är nämligen att man i folkmun inte gör någon skillnad på syltning och kandering.
Hm, det kanske får bli nätshoppande för min del då. Tack för tipset!