2010-01-31, 23:06
Medlem
Kvalitets avatar
Ett av de vanligaste argumenten mot miljöanpassning är att det skulle hindra den ekonomiska
utvecklingen och bli alldeles för dyrt. Jag har aldrig riktigt förstått det resonemanget, och
skulle vilja diskutera det utan att gå in allt för mycketpå om en förändring är nödvändig eller inte.

Den miljöanpassning som de mer fundamentalistiska
ekologisterna eftersträvar kräver en begränsad ekonomisk utveckling, men om man ser
till den förändring som inte kräver en komplett förändring utav samhället
utan snarare användandet av alternativa tekniker eller lättare förändringar i levnadsvanorna,
vilket jag skulle säga är den förändring som man oftast
talar om, kan jag inte se hur det skulle skada ekonomin.

Ett exempel är drivmedel. Hur skulle utvecklingen av nya tekniker
med nya fasciliteter med nya arbetstillfällen för framställning av dessa
drivmedel ge en försämrad ekonomi? Hur kan en mer energieffektiv motor ge ökade kostnader?
Det jag menar är att miljöanpassningen både ger nya arbetstillfällen
vid forskning, framställning och drift av nya tekniker och lägre energikostnader. Självklart
kräver det investeringar, men det i likhet med all
annan utveckling. Är detta ett argument skapat av oljelobbyister eller missar jag något?
Senast redigerad av Kvalitet 2010-01-31 kl. 23:49.
Citera
2010-01-31, 23:27
Medlem
simonpimonpoos avatar
Det bedrivs ju forskning på energieffektiva förbränningsmotorer eftersom konsumenten vill ha en så billig produkt i drift som möjligt. Eller har jag missat något?
Citera
2010-01-31, 23:51
Medlem
absynthes avatar
En enskild bra orsak till att utveckla alternativa energikällor är att dessa skulle pressa ner oljepriserna genom sin blotta existens.

Så, ja, det är en ekonomisk nödvändighet att utveckla alternativ. Det eller ännu mer kontroll i mellanösternregionen, och det är ju rätt osäkert, kostsamt och politiskt svårtrakterat.
Citera
2010-02-01, 01:26
Medlem
Allt handlar om pengar. Om du ger mig en bil som släpper ut noll avgaser men som kostar 1miljon kronor samt har en milkostnad på 25kr kommer jag inte köpa den. Jag kommer behålla min bensinmotor.

Man bryr sig först om miljön när det innebär lägre kostnader.
Citera
2010-02-01, 02:01
Medlem
De står inte emot varandra, dock finns det en rörelse som uppstått på grund av att staten blivit involverad i att ta bort miljöföroreningskostnader.

Som regel hjälper ekonomisk utveckling hur miljön behandlas.
Citera
2010-02-01, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
De står inte emot varandra, dock finns det en rörelse som uppstått på grund av att staten blivit involverad i att ta bort miljöföroreningskostnader.

Som regel hjälper ekonomisk utveckling hur miljön behandlas.

smogen i LA?
luftföroreningarna i Kina och Hongkong?
Citera
2010-02-01, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
smogen i LA?
luftföroreningarna i Kina och Hongkong?

Säg att 1 000 pers dör varje år på grund av dessa, hur många räddas då inte?

Problemet är dock att vi tagit bort den enkla regeln att man ska kunna stämma dem/den som skitar ned, med den på plats hade det inte varit något problem, då hade det ställts i relation av marknaden till andra saker.
Citera
2010-02-01, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Säg att 1 000 pers dör varje år på grund av dessa, hur många räddas då inte?

Problemet är dock att vi tagit bort den enkla regeln att man ska kunna stämma dem/den som skitar ned, med den på plats hade det inte varit något problem, då hade det ställts i relation av marknaden till andra saker.

Många har astma i Hongkong. Men är det koleldandet som är problemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in