På
vallatips.com finns en bra guide + användbar info om tejp. Att valla skidor är tidskrävande, i alla fall innan man får rutin på proceduren. Kom ihåg att en grundvallning behöver man inte göra varje gång, utan kanske 1-2 ggr per säsong beroende på hur mycket man åker. Det var någon här tidigare som sa att skidorna blev grå/vita på skidorna efter vallningen. Jag har varit med om samma sak, och vet inte om det berodde på att jag använde ett strykjärn istället för ett vallajärn och därför råkade 'bränna' belaget eller någon underliggande valla (svårt att få in bra värme på strykjärn). Det kan även ha berott på att min sickel blev slö pga att det blev många moment i grundvallningen. Om jag kommer ihåg rätt så blev det liksom att jag till slut mer gnagde än skrapade med sickeln. Ibland när man skrapar bort en hårdare typ av valla (hög smälttemperatur) så får man inte bort vallan jämnt över hela skidan. Om du märker att när du sicklar skidan och det fortfarande ligger ett "för tjockt" lager valla, så var försiktig när du fokuserar på detta område. Arbeta lugnt och metodiskt, var inte aggressiv i hanteringen så att du skrapar som en galning. Att ha tillgång till två sicklar när man gör en grundvallning kan vara ett bra tips.
En annan tänkbar förklaring till att det blir grått/vitt kan vara att man varit för slarvig när man sicklat och borstat. I de första omgångarna så smälter man ju in mjuka vallor (låg smältpunkt) och lägger in hårdare vallor allt eftersom. Om man då har slarvat (inte sicklat bort + borstat bort tillräckligt) med de mjukare vallorna och sedan ska smälta in en hårdare valla så kan man ju tänka sig att man smälter både den mjuka + hårda vallan på samma gång och att det därför 'släpper' när man sedan sicklar + borstar igen.