Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-01-31, 19:55
  #1
Medlem
Köpte ett para Fischer Vasa Classic tidigare i höstas, dessa var då grundparafinerade.
Jag fick rådet att sickla och borsta dem och sedan åka lite innan jag själv skulle parafinera skidorna.

Jag har skaffat allt som krävs, vallabänk, vallagärn, diverse glidvallor (allt från mjukt till stenhårt), men får det inte att hålla, skidorna blir fläckvis grå/vita på glidytorna redan efter 20-25 km.

Jag har nu glidvallat skidorna 3 ggr och varje gång så har jag fått samma resultat.
Vid varje vallning har jag:

1. Borstat rent belaget med mässingsborste
2. Smält in gult parafin, sicklat innan det stelnat
3. Borstat med mässingsborste 3 ggr, borstat noga med nylonborste
4. Smält in gult parafin, väntat med att sickla så att parafinet stelnat.
5. Borstat med mässingsborste 3 ggr, borstat noga med nylonborste
6. Smält in den glidvalla som varit lämplig pga dagstemp, väntat med att sickla så att parafinet stelnat.
7. Borstat med mässingsborste 3 ggr, borstat noga med nylonborste.

Vid två tillfällen har jag åkt på blå glidvalla och ett tillfälle grön (stenhård).

Det blir samma resultat varje gång, det håller bara 20-25 km, vad gör jag för fel/vad beror detta på?
Hur skall jag göra för att det skall hålla för ett Vasalopp?

Skall parafinet hållas flytande (varmt) en viss tid, så att det tränger in i skidan, eller räcker det att smälta på det?

Hur vet jag om det grå vita som jag ser är parafin, som ev. slitits fram pga att jag ev borstat fördåligt med nylonborsten ( kan det bli så)?
Om jag borstar med nylonborsten på det fläckiga områdena blir det direkt kolsvart, blir det det enbart av det parafinet som finns i borsten?
Citera
2010-01-31, 20:58
  #2
Medlem
Bajslocks avatar
Vad har du för strykjärn? För parafin kan kräva att du har en viss temeratur (140 grader tror jag).
Annars så kanske du behöver stenslipa skidorna? Eller är dom helt nya?

Så här brukar jag göra:

1.Borsta av skidorna
2.Lägg på parafin och låt det stelna innomhus
3.värm in parafinet som redan ligger på en gång till
4.Skrapa av och putsa

(1,2,3,4 gör jag om 3 ggr)
Vet dock inte hur rätt detta är men det har alltid funkat för mig.
Citera
2010-01-31, 21:53
  #3
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslock
Vad har du för strykjärn? För parafin kan kräva att du har en viss temeratur (140 grader tror jag).
Annars så kanske du behöver stenslipa skidorna? Eller är dom helt nya?

Så här brukar jag göra:

1.Borsta av skidorna
2.Lägg på parafin och låt det stelna innomhus
3.värm in parafinet som redan ligger på en gång till
4.Skrapa av och putsa

(1,2,3,4 gör jag om 3 ggr)
Vet dock inte hur rätt detta är men det har alltid funkat för mig.

Ja, temperaturen är viktig. Vill även tillägga att temperaturen på strykjärnet ska vara olika för olika typer av paraffin, vad som krävs för temperatur brukar stå på förpackningen.
__________________
Senast redigerad av alpha-beta 2010-01-31 kl. 22:03.
Citera
2010-02-01, 06:34
  #4
Medlem
Tror du vallar för lite helt klart. Mellan varje vallning brukar jag ställa ut skidan 5min.

Jag skulle ta och värma in 2 svängar med grön (stenhård) ibotten (sickla o borsta). Får de andra vallorna att sitta bättre och längre.

Värm in 3 svängar gult (mjuk) sickla, borsta o ställ ut mellan varje sväng.

Värm in 3 svängar lila (lite hårdare än gul) sickla, borsta o ställ ut mellan varje sväng.

Detta borde ge dig bra glid i -1 till -13 och håller i 7-10mil.

Lycka till.

Och glöm inte att man kan aldrig valla för mycket glid. Lägg 4timmar varannan vecka.
Jag kör Swix valla om någon undrar över färger.
Citera
2010-02-01, 09:34
  #5
Medlem
Bajslocks avatar
Jag tror dock att dina skidor behöver en stenslipning.
Citera
2010-02-01, 20:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr dregen
Tror du vallar för lite helt klart. Mellan varje vallning brukar jag ställa ut skidan 5min.

Jag skulle ta och värma in 2 svängar med grön (stenhård) ibotten (sickla o borsta). Får de andra vallorna att sitta bättre och längre.

Värm in 3 svängar gult (mjuk) sickla, borsta o ställ ut mellan varje sväng.

Värm in 3 svängar lila (lite hårdare än gul) sickla, borsta o ställ ut mellan varje sväng.

Detta borde ge dig bra glid i -1 till -13 och håller i 7-10mil.

Lycka till.

Och glöm inte att man kan aldrig valla för mycket glid. Lägg 4timmar varannan vecka.
Jag kör Swix valla om någon undrar över färger.


Jag har ett riktigt vallajärn där man ställer in tempen, jag använder också swix.
(Skidorna köptes stenslipade och grundparafinerade)

Jag trodde att man skulle på med det gula i botten och därefter enbart lägga på det man skulle åka på, har jag missuppfattat det?

Krävs det så många lager vid varje vallning?

Jag skall prova att göra exakt så som du skriver nu till helgen, så får jag se om det håller bättre.
Citera
2010-02-01, 20:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslock
Vad har du för strykjärn? För parafin kan kräva att du har en viss temeratur (140 grader tror jag).
Annars så kanske du behöver stenslipa skidorna? Eller är dom helt nya?

Så här brukar jag göra:

1.Borsta av skidorna
2.Lägg på parafin och låt det stelna innomhus
3.värm in parafinet som redan ligger på en gång till
4.Skrapa av och putsa

(1,2,3,4 gör jag om 3 ggr)
Vet dock inte hur rätt detta är men det har alltid funkat för mig.

Just det fetmarkerade har jag lite fundering runt, varför 2 ggr?
Tränger det in bättre eller?

Lägger du samma typ av valla alla tre gångerna?
Vad använder du för valla/fabrikat?
Citera
2010-02-02, 12:24
  #8
Medlem
Det med att värma in parafinet 2ggr utan att ta bort det imellan har jag också hört. Vet inte varför men det borde ju värma in bättre då. Om inte annat så spar man ju tid för (kanske) samma resultat i slutändan.

Citat:
Krävs det så många lager vid varje vallning?

Njae krävs och krävs. Den gröna parafinen brukar jag hoppa över. Så jäkla svår sicklat, blir bara förbannad. Bara han sitter där i botten någonstans så behöver du nog inte ha den så offta. Och har jag dåligt med tid brukar jag bara köra på 2-3 lager lila.

Tror absolut inte du måste göra hela vallningen i ett sprut. Dela upp det om du vill och åk en dag imellan. Bara det blir sjukt mycket glidvalla så ska det för hoppningsvis sitta längre också.

Just det! Jag brukar nog också starta med gul som jag värmer o sicklar bort innan det stelnar. Detta för att göra rent underlaget. Skiten följer med den varma vallan.

Lycka till i helgen.
Citera
2010-02-02, 12:46
  #9
Medlem
ZRydens avatar
Du kan också testa att köra grafit som grund för dagens glidvalla. Håller bättre.

http://www.skigo.se/Glidparaffin-Lf....d-92eed94e2295
Citera
2010-02-02, 20:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZRyden
Du kan också testa att köra grafit som grund för dagens glidvalla. Håller bättre.

http://www.skigo.se/Glidparaffin-Lf....d-92eed94e2295

Jag läste valla tipsen, på den sidan som du länkade till, och jag noterade att de skriver att det är vanligt att man borstar för dåligt/lite efter sicklingen.

Kan det vara så att det grå/vita som jag ser är överblivet parafin som skavts fram när jag åker?
Eller hur yttrar det sig om man har borstat för lite (förutom dåligt glid)?
Citera
2010-02-03, 10:45
  #11
Medlem
Bajslocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fd.golfspelare
Just det fetmarkerade har jag lite fundering runt, varför 2 ggr?
Tränger det in bättre eller?

Lägger du samma typ av valla alla tre gångerna?
Vad använder du för valla/fabrikat?
Jag gör det för att det ska "sjunka in" bättre och samtidigt spara lite av det svindyra parafinet.

Fabrikatet jag använder för tillfället är Swix.
Citera
2010-02-03, 21:46
  #12
Medlem
ZRydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fd.golfspelare
Jag läste valla tipsen, på den sidan som du länkade till, och jag noterade att de skriver att det är vanligt att man borstar för dåligt/lite efter sicklingen.

Kan det vara så att det grå/vita som jag ser är överblivet parafin som skavts fram när jag åker?
Eller hur yttrar det sig om man har borstat för lite (förutom dåligt glid)?

Jag är osäker på dina frågar. Men angående borstning så ska man ju helst inte borsta det sista lagret (dagens glidvalla) med mässingborste utan med nylonborste (vilken man kan borsta hur mycket som helst med utan att riva upp underliggande valla) som polering. Som test har jag märkt att även när man tror man borstat ordentligt så fortsätter det att fjälla när jag testat med mässingborste.

Jag antar nog att det kan vara så som du misstänker. Man ser ju åtminstone att välsicklade/borstade områden är svartare än där man har missat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback