• 1
  • 2
2010-01-31, 13:57
Medlem
soundchecks avatar
Jag har en etikettfråga.

När man går på en svensk fest så tar man ofta med sig alkohol själv. Ibland blir man man dock bjuden av värden. Det jag undrar är i vilka sammanhang är det okej att ta hem alkoholen efter festens slut och när det inte är okej. Jag var nämligen på en fest (med både studenter och "vanligt" folk) och efter festens slut så tog samtliga med sig sin alkohol hem, bland annat tog en student med sig hem en dyrare flaska med sprit (som han visserligen hade delat med sig under festens gång) där innehållet i flaskan var till ungefär hälften kvar.

Jag har alltid trott att man ska lämna kvar alkoholen när man går hem från en fest. Men visst beror självklart detta på vilken typ av fest man är på och så. Det är väll också skillnad om man själv har en massa pengar och inte. Men finns det några generella etikettsregler att följa?
Senast redigerad av soundcheck 2010-01-31 kl. 13:59.
Citera
2010-01-31, 14:01
Medlem
Foveas avatar
Jag har aldrig varit med om detta då jag alltid dricker upp, men vad jag märkt så tar väl folk i allmänhet med sig alkoholen hem?

Det skulle aldrig slå mig in att ta med mig alkohol från en fest om jag hade något över dock.

Så länge jag inte hade med hela mitt förråd och planerade att fortsätta dricka hemma, eller om man skulle vidare på någon annan fest.
Citera
2010-01-31, 14:11
Medlem
soundchecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fovea
Jag har aldrig varit med om detta då jag alltid dricker upp, men vad jag märkt så tar väl folk i allmänhet med sig alkoholen hem?

Det skulle aldrig slå mig in att ta med mig alkohol från en fest om jag hade något över dock.

Så länge jag inte hade med hela mitt förråd och planerade att fortsätta dricka hemma, eller om man skulle vidare på någon annan fest.

Jag tror också att oftast att folk lämnar kvar när de enbart har en liten snutt kvar i någon flaska. Och ibland så brukar ju folk även lämna oöppnade ölflaskor kvar också. Men vart går gränsen? Vad gäller när det handlar om sprit och liknande? Vad anses oartigt?
Citera
2010-01-31, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soundcheck
Jag har en etikettfråga.

När man går på en svensk fest så tar man ofta med sig alkohol själv. Ibland blir man man dock bjuden av värden. Det jag undrar är i vilka sammanhang är det okej att ta hem alkoholen efter festens slut och när det inte är okej. Jag var nämligen på en fest (med både studenter och "vanligt" folk) och efter festens slut så tog samtliga med sig sin alkohol hem, bland annat tog en student med sig hem en dyrare flaska med sprit (som han visserligen hade delat med sig under festens gång) där innehållet i flaskan var till ungefär hälften kvar.

Jag har alltid trott att man ska lämna kvar alkoholen när man går hem från en fest. Men visst beror självklart detta på vilken typ av fest man är på och så. Det är väll också skillnad om man själv har en massa pengar och inte. Men finns det några generella etikettsregler att följa?

Svennebananer som tar med sig spriten hem, svenskarna har en tendens att vara snåla som judar
Citera
2010-01-31, 14:15
Medlem
scream2mes avatar
Jag ser inga som hellst konstigheter i att ta med sig sin alkohol hem. Framförallt inte om man har köpt en flaska av någon dyrare dryck. Ser inte egentligen varför man överhuvudtaget skall lämna kvar flaskan om det inte är för att man är för lat för att ta hem den.
Men jag har kanske missat någon etikettregel.
Citera
2010-01-31, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scream2me
Jag ser inga som hellst konstigheter i att ta med sig sin alkohol hem. Framförallt inte om man har köpt en flaska av någon dyrare dryck. Ser inte egentligen varför man överhuvudtaget skall lämna kvar flaskan om det inte är för att man är för lat för att ta hem den.
Men jag har kanske missat någon etikettregel.

För att du har blivit bjuden dit samt så ska man fan inte bry sig om sånt här
Citera
2010-01-31, 14:29
Medlem
Lalajlajs avatar
Nu kanske vi pratar om studenter, men jag har aldrig varit med om att man tar med sig spriten hem igen.

När man går på fest så har man själv och övriga gäster med sig vin eller wiskey Spriten ges till värden som sedan bjuder oss som är gäster.

Jag ser detta som en gåva och tar ingenting med mig när jag går hem.

Det har aldrig inträffat att jag tar med egen sprit och sedan dricker den själv och därefter tar med den hem igen, iallfall inte efter 20 års ålder.
Citera
2010-01-31, 14:33
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Varför skulle man inte ta hem den? Man tar ju inte dit alkoholen som en present direkt
Citera
2010-01-31, 15:04
Medlem
kiwi22s avatar
Jag köper oftast alkohol till en speciell fest..och då ser jag det som en fast utgift och lämnar kvar överblivet. Även om det är oöppnat osv. Är ändå en utgift som jag räknat med...känns torrt och spara in på 2-3 flaskor öl.

Skulle jag däremot ha med mig egen sprit. Säg en hel sjuttis...och hälften är kvar. Då tar jag med den hem igen.
Citera
2010-01-31, 16:33
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavion
Svennebananer som tar med sig spriten hem, svenskarna har en tendens att vara snåla som judar

Svennebananer? Spriten är ju i regel ganska dyr och svensken i regel ganska törstig. Jag har emellertid aldrig upplevt att detta sker annat än på ungdomsfester..
Citera
2010-01-31, 16:33
Medlem
iddqds avatar
Det beror ju på hur mycket man har med sig. Har man köpt ett flak öl på vägen till festen och inte ens dricker hälften känns det rätt dumt att lämna kvar det. Gäller det däremot bara ett par öl eller en skvätt sprit kan man lämna kvar det.
Citera
2010-01-31, 16:58
Medlem
kmrdzs avatar
Vad pratar vi om för fest? I ett scenario där värden ges samtliga gästers sprit och sedan bjuder runt på det tycker jag att ev. rester tillfaller värden, men så har jag heller aldrig varit med om en sådan fest, det kanske kommer med åldern. Däremot om man går på hemmafester i min ålder (Under 20) brukar de flesta ta med sig, och sedan förse sig själva, och blir det sedan något över är det inget konstigt att man tar med det hem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in