• 1
  • 2
2010-01-31, 13:26
Medlem
Hej,
Jag har skaffat mig en ny dator, ACER 5635 och då jag försöker att spara upp innehåll på datorn med de sivor jag har (DVD-R) så fungerar det utmärkt första gången. Då jag senare stoppar i skivan igen för att fylla på med mera saker så står DVDdn och tuggar och tiden för bränningen blir olidligt lång (över 1 timme för 30mb) vilket inte stämmer. Då jag sen ska se mitt innehåll så finns inget kvar på skivan trots att den indikerar på att jag har saker där.

Varför blir det så? Ska jag använda mig av DVD+R istället, skulle det funka bättre? Vad tror du, jag är inte så haj på datorer så kom gärna med en utförlig instuktion som jag kan använda mig av.
Citera
2010-01-31, 13:38
Medlem
myrfalts avatar
Så som du formulerar dig låter det som att du försöker bränna fler gånger på samma skiva. Du kan inte bränna fler gånger på samma skiva. För att bränna fler gånger på samma skiva behöver du en överskrivningsbar, dvs en DVD-RW (eller +).

Jag kanske missuppfattade din fråga helt. I så fall ber jag om ursäkt.
Citera
2010-01-31, 13:45
Medlem
Man kan ju ha 4,7 Gb på en skiva och jag lägger in information tills skivan är full. Jag har kunna göra den tidigare, men med den nya datorn så skiter det sig totalt.
Jag vill inte rensa saker som redan ligger på skivan, utan bara lägga in mera, men nu verkar det inte gå längre.
Citera
2010-01-31, 13:52
Medlem
myrfalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekad
Man kan ju ha 4,7 Gb på en skiva och jag lägger in information tills skivan är full. Jag har kunna göra den tidigare, men med den nya datorn så skiter det sig totalt.
Jag vill inte rensa saker som redan ligger på skivan, utan bara lägga in mera, men nu verkar det inte gå längre.

Är det jag som är dum i huvudet eller är det du som inte förstår?

Du kan inte bränna två gånger på samma skiva oavsett hur mycket plats du har utnyttjat på skivan sen innan. Så fort du bränner något är den skivan förbrukad. Vill du ha en överskrivningsbar DVD finns det DVD-/+RW-skivor för det ändamålet.

Om jag har missuppfattat problemet får du gärna formulera dig lite bättre.
Citera
2010-01-31, 14:14
Medlem
Jomen jag har ju kunnat fylla på mera på DVD-R skivor förrut, på äldre datorer. Men med denna Acer 5635G så går det inte. Det är därför jag blir så konfunderad, så som det är nu så sabbar den bara skivor med tidigare inskrivet material om jag försöker fylla på mera.

Jag blir en aning konfunderad på att du skriver att man inte kan detta, men jag har ju gjort det tidigare.

Jag får nog skaffa mig DVD-RW skivor istället.
Jag tacka för dina inlägg.
Citera
2010-01-31, 14:16
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myrfalt
Är det jag som är dum i huvudet eller är det du som inte förstår?

Du kan inte bränna två gånger på samma skiva oavsett hur mycket plats du har utnyttjat på skivan sen innan. Så fort du bränner något är den skivan förbrukad. Vill du ha en överskrivningsbar DVD finns det DVD-/+RW-skivor för det ändamålet.

Om jag har missuppfattat problemet får du gärna formulera dig lite bättre.
Det går f-n visst då! Hört talas om multisession (vilket funkar även på +/-R)?

Multisession fungerar precis så som trådstartaren efterfrågar. Låt oss säga att man vid första tilllfället bara bränner ca 1 GB. Det utrymme som blir över kan man fylla på vid senare tillfälle, bara man har angett att skivan ska vara en multisession-skiva! .. Varför det inte funkar för TS att bränna så på sin nya dator har jag dock ingen koll på.. Har du (Dekad) angivit multisession någonstans? Annars ska det ju inte funka?

RW-skivor gör bara att innehållet kan raderas och skivan kan skrivas om (över) flera gånger. När en vanlig skiva (R) är full kan den inte raderas.. Jo, det kan den förvisso, men innehållet "försvinner" och skivan kan inte skrivas om.
Citera
2010-01-31, 14:17
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Jomen jag har ju kunnat fylla på mera på DVD-R skivor förrut, på äldre datorer. Men med denna Acer 5635G så går det inte. Det är därför jag blir så konfunderad, så som det är nu så sabbar den bara skivor med tidigare inskrivet material om jag försöker fylla på mera.

Jag blir en aning konfunderad på att du skriver att man inte kan detta, men jag har ju gjort det tidigare.

Jag får nog skaffa mig DVD-RW skivor istället.
Jag tacka för dina inlägg.
Varför då? DVD+/-RW är ju betydligt dyrare än vanliga +/-R-skivor?
Citera
2010-01-31, 14:34
Medlem
Det låter bra att jag inte blivit tokig. Visste väll vad jag gjort tidigare.

I min förra dator finna Sonic Record Now och det var via det programmet som jag sparade filer på DVD-R. Numera på den nya datorn finns inget sådant program och man bara drar och släpper i den enheten, och det är väll det som gör att jag inte kan forsätta spara på samma DVD-r.

Nån som vet om man kan installera något program?
Citera
2010-01-31, 14:39
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Det låter bra att jag inte blivit tokig. Visste väll vad jag gjort tidigare.

I min förra dator finna Sonic Record Now och det var via det programmet som jag sparade filer på DVD-R. Numera på den nya datorn finns inget sådant program och man bara drar och släpper i den enheten, och det är väll det som gör att jag inte kan forsätta spara på samma DVD-r.

Nån som vet om man kan installera något program?
Ja, förmodligen är det brännarstödet i Windows (om du nu kör med Windows alltså? 7, Vista, XP?) som gör att det knasar sig.. Andra (och bra) brännarprogram finns det en hel massa av, men jag kan svårligen rekommendera något särskilt just nu och här.. Själv kör jag med Nero Burning ROM (6.6) men det kostar ju lite pengar också, och det finns bra gratisalternativ! Sök..
Citera
2010-01-31, 14:51
Medlem
Tidigare hade jag Windows Xp numera på den nya datorn så är det Vista. Tack så mycket för hjälpen.
Citera
2010-01-31, 14:55
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Tidigare hade jag Windows Xp numera på den nya datorn så är det Vista. Tack så mycket för hjälpen.
Och Vista är ju inge' bra.. Men brännarfunktionen borde ändå vara densamma?

Sök upp något speciellt brännarprogram och se till att det kan hantera multisession (vilket du bör (eller måste?) ange för att kunna fylla på skivor) i alla fall.. Och lycka till med dina framtida bränningar!
Citera
2010-02-02, 21:36
Medlem
Nja jag tycker vista har funkar rätt bra, men det är onödigt mycket dubbelcheckar från vista, vill du verkligen gör si och så...

Nu hände något konstigt, jag provade att sätta in Nero Lite, gratis programmet, jag fick tips att det skulle funka att spara som jag tidigare har gjort, men det gjorde det inte. Den pluppade ut skivan då den hade skrivit klart och det gick inte att skriva igen, via programmet.

Nu till det konstiga, jag testade att stoppa in samma DVD-skiva i läsaren och öppnade "den här datorn" och klickade på cd ikonen, jag provade att göra drag och släpp, trodde att det inte skulle kunna gå, men så klickade jag på "skriv till skiva" och den skrev till skivan.

Jag vart en aning paff eftersom detta inte hade gått tidigare. Startade om datorn och gjorde samma sak igen, och det gick. Är inte det lite skumt? Kom det möjligvis med någon fil i Nero programmet som gjorde att funkar nu? Vad tror du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in