2010-01-31, 11:18
Jag vet hur vakuum stavas, men om man tar bort det ena u'et, hur låter det då?

Är det fortfarande "vakuum" eller mer "vakkum"?
Citera
2010-01-31, 11:24
Medlem
supermassives avatar
Jag uttalar det alltid 'vakuum'. Har nog aldrig hört någon säga det så det låter som 'vakkum'.
Citera
2010-01-31, 11:25
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big B

Man tar inte bort ena u-et. Tomrummet stavas »vakuum« eller »vacuum« med c.

Jag har sagt det förr, i sådana fall kan man gärna använda den stavning som är identisk med engelskan. Det finns ingen anledning till kineseri, även om man vårdar svenskan. Men det är en personlig åsikt.
Citera
2010-01-31, 11:30
Medlem
Nostradumbasss avatar
Vakuum borde kunna stavas "vakum" också och fortfarande utalas som "vakuum" jmf tex:

vaken = isvaken
vaken = ej sovande

"uu"-stavningen i vakuum kommer från att ordet härstammar från Latin tror jag.
Citera
2010-01-31, 12:01
Medlem
Pratbubblans avatar
Det beror ju också på vilken dialekt man talar. På min dialekt (Skellefteå) säger vi ett långt a och ett kort u som låter som ett ö. Alltså "vaaköm"
Citera
2010-01-31, 13:11
Medlem
Deksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big B

Om vi utgår från att ordet alltid betonas på första stavningen så skulle ordet "vakum" fortfarande uttalas med långt a. Vill man uttala det med kort a får man skriva "vackum". Det kan tilläggas att SAOL verkar mena att ordet faktiskt bör uttalas [va:kuum], dvs. med långt a och med två hörbara u-ljud. Själv skulle jag, förmodligen som de flesta, säga [va:kum], dvs. i två stavelser.
Citera
2010-01-31, 15:27
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekster
... Det kan tilläggas att SAOL verkar mena att ordet faktiskt bör uttalas [va:kuum], dvs. med långt a och med två hörbara u-ljud. ...
Eftersom de två u:na ingår i två led så är det en rimlig tolkning av SAOL. Svensk ordbok:
Ordled: vaku-um-et, vacu-um-et
Uttal av båda u:na i vacuum blir analogt med museum, som väl ingen grötar ihop till *{musøm} – fel i detta sammanhang! Samtidigt är vi vana vid att uttala en dubblerad vokal sammanhängande i ord som afrikaans och graal samt i namn som Saarland. Frågan är om vacuum skall betraktas som kafkaartat.

Engelskspråkiga uttalar båda u:na via /ˈvækyum, ˈvækyuəm, ˈvækyəm/.

Word avstavar vacuum mellan u:na. Jämför tråd om avstavning: https://www.flashback.org/t1113380
Citera
2010-01-31, 19:15
Medlem
Varför skulle det bli ett kort a för att man tar bort ett u??
Citera
2010-02-05, 12:44
tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in