• 1
  • 2
2010-01-31, 10:25
Bannlyst
ca 85poäng av 180 är VG, resten är godkänt,i min kandidatexamen i ekonomi. Kan jag med ett högt GMAT resultat, tex. 720, komma in på MSC i HHS, WhArton, Cambridge. Räcker detg för second tier schools som warwick, UCLA exempelvis?

Läser hela tiden att man måste ha 3 i grade point average(GPA). Vad motsvarar det enligt mitt betygssystem. Läste på LSE:s hemsida att lägsta för svenskar som vill in på MSC är 90 credit points in VG in their magisterexamen.
Senast redigerad av AspergerDeluxe 2010-01-31 kl. 10:38.
Citera
2010-01-31, 12:26
Medlem
Apanalol001s avatar
samma fråga fast på A-fx skalan skulle uppskattas
Citera
2010-01-31, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AspergerDeluxe
ca 85poäng av 180 är VG, resten är godkänt,i min kandidatexamen i ekonomi. Kan jag med ett högt GMAT resultat, tex. 720, komma in på MSC i HHS, WhArton, Cambridge. Räcker detg för second tier schools som warwick, UCLA exempelvis?

Läser hela tiden att man måste ha 3 i grade point average(GPA). Vad motsvarar det enligt mitt betygssystem. Läste på LSE:s hemsida att lägsta för svenskar som vill in på MSC är 90 credit points in VG in their magisterexamen.
Och det är absolut lägsta. Tror tyvärr inte du har speciellt bra chanser just nu och måste sänka dina ambitioner något.

Det går att fixa med extremt bra GRE/GMAT/referenser och framför allt erfarenhet men det är en stretch.
Warwick och UCLA skulle jag inte kalla second tier schools. De är bara snäppet under resten du nämnde. Second tier skulle mer vara nottingham eller manchester typ.
Citera
2010-01-31, 17:53
Bannlyst
Jag håller med.

Frågan är om jag inte ska söka mig till något annat ekonomprogram, och se hur mycket jag kan tillgodoräkna mig av mina VG, och ta en ny kandidat, få vg rakt igenom? På så sätt kan man "tenta om" sina godkända
Citera
2010-01-31, 20:40
Medlem
Citat:
Jag håller med.

Frågan är om jag inte ska söka mig till något annat ekonomprogram, och se hur mycket jag kan tillgodoräkna mig av mina VG, och ta en ny kandidat, få vg rakt igenom? På så sätt kan man "tenta om" sina godkända
Kan dock bli svårt att motivera varför du läste ekonomi igen när du hade kunnat gå på en master...

Btw 3 motsvarar ungefär Lika många G och VGn, du ligger ungefär där på gpa skalan.
Dock kan du va säker på att alla som kommer in på skolorna du listat ligger på >3.8 om inte så har de nån galen referens/publikationer
Senast redigerad av ponjavic 2010-01-31 kl. 20:42.
Citera
2010-01-31, 21:17
Bannlyst
Fast i mitt fall, så är alla VG:n ackumulerade till första och andra året, och kan på den vägen maskera att jag någonsin gett mig in på det tredje året i min gamla skola. Att jag började på nytt lärosäte, motiveras med att jag behövde flytta till ny stad pga diverse anledningar direkt efter andra året.

Eller så bygger jag upp en examen baserat på lösa fristående kurser. Men det blir väldigt krångligt iom att lärosäten kör block av kurser tillsammans, och har jag G i ett block, måste jag köra om hela blocket, för det går inte att handplocka. Nåja, man får kanske ta denna diskussion med eventuell studievägledare på skolan i sådana fall. Blir ett jäkla pussel hursomhelst

Jo, jag har förstått att hälften hälften ska motsvara 3 efter lite mera efterforskningar. Men ett extremt högt GMAT kan väga upp. SÄg att man får 740poäng.

Hörde av mig till HHS, och de sa att snittet för deras MSX för economics inriktningen var ca 660. Hon betonade att ett högt GMAT väger mycket tungt.

Fast så kanske hon bara sa för att jag inte ska känna att det inte finns något hopp. Nåja ,därför jag skapade denna tråd.
Senast redigerad av AspergerDeluxe 2010-01-31 kl. 21:22.
Citera
2010-02-02, 09:28
Medlem
Apanalol001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanalol001
samma fråga fast på A-fx skalan skulle uppskattas

bumpibumpbump
Citera
2010-02-02, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanalol001
bumpibumpbump
GPA ar val baserat pa A-F skalan vilket ar valdigt likt A-Fx?
http://en.wikipedia.org/wiki/Academi..._North_America

Bast hade dock varit att skriva ett brev till universiteten du ar intresserad av. I vilket fall som helst brukar det oftast handla om att hamna top 5% i klassen pa ett bra universitet for de basta mastersutbildningarna.

Samre universitet -> top 2%, battre universitet -> top 10% osv
Citera
2010-02-02, 15:26
Medlem
Med MSc pa Wharton sa antar jag att du egentligen MBA? Det ar val inte halv-vagsexamen i ditt PhD-program du ar ute efter, vilket ar de som far MSc fran Wharton.

Gallande MBA-program sa ar det svart att saga exakt - det beror helt pa dina andra erfarenheter. Ju mer unika/prestigefulla meriter desto lattare. Bra GMAT underlattar ju ocksa.

Gallande att UCLA ar second tier - det beror ju forstas pa hur man definierar second tier. Men det ar ett faktum att de inte spelar i samma liga som Wharton, HBS och Stanford, och inte heller som Kellogg, Chicago eller Sloan.
Citera
2010-02-02, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungapa
Med MSc pa Wharton sa antar jag att du egentligen MBA? Det ar val inte halv-vagsexamen i ditt PhD-program du ar ute efter, vilket ar de som far MSc fran Wharton.

Gallande MBA-program sa ar det svart att saga exakt - det beror helt pa dina andra erfarenheter. Ju mer unika/prestigefulla meriter desto lattare. Bra GMAT underlattar ju ocksa.

Gallande att UCLA ar second tier - det beror ju forstas pa hur man definierar second tier. Men det ar ett faktum att de inte spelar i samma liga som Wharton, HBS och Stanford, och inte heller som Kellogg, Chicago eller Sloan.
Absolut sant och det ar second tier. Men som han sa second tier fick han det att lata som om det skulle vara mycket lattare att komma in dar vilket det knappast ar.
Citera
2010-02-03, 17:54
Medlem
PhatCaTs avatar
Citat:
Jo, jag har förstått att hälften hälften ska motsvara 3 efter lite mera efterforskningar. Men ett extremt högt GMAT kan väga upp. SÄg att man får 740poäng.

Hörde av mig till HHS, och de sa att snittet för deras MSX för economics inriktningen var ca 660. Hon betonade att ett högt GMAT väger mycket tungt.

Får du 740 på GMAT lär du i stort sett komma in på valfri skola världen över. Dock är det jävligt jävligt svårt att scora så bra. Du kan ställa dig följande fråga: hur många som scorar bättre än 650-660 på GMAT nöjer sig med att söka till HHS? Merparten går förmodligen till något annat toppuniversitet.

Stämmer bra det du säger om HHS. Jag har också hört från skolan att 660 var snittet för alla deras MScs. Verkar även som att GMAT går i första hand, och betygen är något man tittar närmare på vid jämna scores.

"The decision will be based upon the following criteria; GMAT (or GRE) scores, TOEFL (or IELTS) course content and proof of academic excellence in the BSc degree. Relevant work experience and extra curriculum activities may be taken into account." http://www.hhs.se/Education/MSc/MScB...uirements.aspx
Citera
2010-02-03, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PhatCaT
Får du 740 på GMAT lär du i stort sett komma in på valfri skola världen över. Dock är det jävligt jävligt svårt att scora så bra. Du kan ställa dig följande fråga: hur många som scorar bättre än 650-660 på GMAT nöjer sig med att söka till HHS? Merparten går förmodligen till något annat toppuniversitet.

Stämmer bra det du säger om HHS. Jag har också hört från skolan att 660 var snittet för alla deras MScs. Verkar även som att GMAT går i första hand, och betygen är något man tittar närmare på vid jämna scores.

"The decision will be based upon the following criteria; GMAT (or GRE) scores, TOEFL (or IELTS) course content and proof of academic excellence in the BSc degree. Relevant work experience and extra curriculum activities may be taken into account." http://www.hhs.se/Education/MSc/MScB...uirements.aspx

Jag tror utan tvekan att jag fixar mer än 700, för jag fick ca 620 poäng utan att förbereda mig. Lägger jag ner 15 timmar i veckan i ett halvår, för jag har den tiden på mig, så lär jag ju utan problem scora över 700. Men pluggar jag 15 timmar i veckan vill jag fan ha en skriftlig underskrift på att jag blir antagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in