• 1
  • 2
2010-01-30, 22:25
Bannlyst
Jag är nog sämst på att söka, för jag hittade ingen existerande tråd om detta redan.
Hur som helst, finns det något simpelt program som visar processorns temperatur? Vore kalas om den kanske kunde visa någon form av logg/diagram över processorns temperatur de senaste timmarna.
Citera
2010-01-30, 22:29
Medlem
nothXs avatar
ska finnas i bios
Citera
2010-01-30, 22:33
Medlem
tommydoss avatar
Installera HWMonitor så kan du kolla vad du har för temperaturer i burken.
Citera
2010-01-30, 22:34
Medlem
Rockalls avatar
Speedfan har fungerat fint för mig.
Citera
2010-01-30, 22:38
Medlem
_Samuelsson_s avatar
Jag skulle som Rockall, använda Speedfan. Otroligt enkelt och smidigt.
Citera
2010-01-30, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _Samuelsson_
Jag skulle som Rockall, använda Speedfan. Otroligt enkelt och smidigt.

Om det är så överdrivet enkelt och smidigt vet jag inte, men det fungerar finfint, dock väldigt ful layout.

Hur som helst - när man processor når 70-71 grader så drar fläkten igång utav bara helvete. Vid vilken temperatur tar processorn skada av temperaturen/vid vilken temperatur stängs datorn av automatiskt så att processorn inte kan ta någon skada av temperaturen?
Citera
2010-01-30, 22:54
Medlem
hasenfrasens avatar
Bland de få program som visar rätt temperatur på CPU-kärnorna är REALTEMP.
Citera
2010-01-30, 22:54
Medlem
_Samuelsson_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Splittr
Om det är så överdrivet enkelt och smidigt vet jag inte, men det fungerar finfint, dock väldigt ful layout.

Hur som helst - när man processor når 70-71 grader så drar fläkten igång utav bara helvete. Vid vilken temperatur tar processorn skada av temperaturen/vid vilken temperatur stängs datorn av automatiskt så att processorn inte kan ta någon skada av temperaturen?

Jag förstår inte vad som inte skulle vara enkelt eller smidigt med det? Man startar det och kan direkt läsa av den temperatur man behöver.
Citera
2010-01-30, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _Samuelsson_
Jag förstår inte vad som inte skulle vara enkelt eller smidigt med det? Man startar det och kan direkt läsa av den temperatur man behöver.

Massa flikar och skit, allt annat än stilrent är programmet.
Citera
2010-01-30, 23:01
Medlem
SebbeBoys avatar
Citat:

Du bör investera i ny kylning.

Min prolle skall tydligen börja gå sönder vid 85grader, det är allt den klarar enligt intel.
Vid vilken temperatur datorn stängs av kan du väl ställa in själv om jag inte är ute och cyklar.
Citera
2010-01-30, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeBoy
Du bör investera i ny kylning.

Min prolle skall tydligen börja gå sönder vid 85grader, det är allt den klarar enligt intel.
Vid vilken temperatur datorn stängs av kan du väl ställa in själv om jag inte är ute och cyklar.

Varför bör jag investera i ny kylning? Den ligger på 70 grader som max, det är då fläkten kör utav bara helvete. Annars så ligger den runt 59-60 när det är lugna puckar. Har för övrigt haft samma dator i ungefär fyra år utan några problem med CPU-temperaturen.
Citera
2010-01-30, 23:11
Medlem
_Samuelsson_s avatar
Citat:
Massa flikar och skit, allt annat än stilrent är programmet.

Det där är väl ändå ganska lätt att läsa av? http://data.fuskbugg.se/skalman01/sp...eeeeeedfan.bmp

Nu ska jag inte klaga mer
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in