• 1
  • 2
2010-01-30, 20:35
Medlem
MrOaikis avatar
Jag minns att jag bjöd in Jehovas vittne en gång, och de fick berätta vad de hade att berätta. Jag ställde bland annat frågan om varför de inte vill ge eller ta emot blod. Jag minns inte svaret jag fick till punkt och pricka, men jag har för mig att han sade något i stil med: "Man behöver inte ge eller ta emot blod... Det räcker med blodplasma. Fråga själv din läkare".

Har funderat på det uttalandet, och även om det är förvrängt - kan någon här kanske förtydliga vad Jehovas vittnes-mannen menade?
Citera
2010-01-30, 21:01
Medlem
Awesomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Jag minns att jag bjöd in Jehovas vittne en gång, och de fick berätta vad de hade att berätta. Jag ställde bland annat frågan om varför de inte vill ge eller ta emot blod. Jag minns inte svaret jag fick till punkt och pricka, men jag har för mig att han sade något i stil med: "Man behöver inte ge eller ta emot blod... Det räcker med blodplasma. Fråga själv din läkare".

Har funderat på det uttalandet, och även om det är förvrängt - kan någon här kanske förtydliga vad Jehovas vittnes-mannen menade?
De svarade ju inte på din fråga? Tror han försökte sneaka sig ur den där frågan.
Citera
2010-01-30, 21:10
Medlem
Har ingen aning om varför han inte bara svarade på frågan, d e ju inte direkt nån hemlighet att de inte tar emot blod.. Kanske för att smussla me skumma grejjer tills du e fast o "inte har nåt val" än att följa tron?
Anledningen till att de inte gör det däremot är för att de anser att människans själ finns i blodet.

Btw.. D var ju ett ännu märkligare uttalande av jehovasgubben när de uppmanar folk att ge mer blod?! Skumtomtar e vad dom är...
Senast redigerad av -MizzY- 2010-01-30 kl. 21:13.
Citera
2010-01-30, 22:44
Medlem
Eliza CTs avatar
Lite svårt att förstå varför dom skulle ta emot blodplasma.
Plasman är ju en del av blodet, man tar ju faktiskt emot blod även om blodkropparna är frånskilda.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Blodplasma
Mvh
Citera
2010-01-31, 10:05
Medlem
Snoppzors avatar
Det är inte så enkelt nej. Då skulle det inte vara verklighet att patienter dör
för att dom eller deras anhöriga vägrar en blodtranfusion. Sedan kanske det
var deras ytterst personliga åsikt dom framförde, vad vet jag.
Citera
2010-01-31, 11:03
Medlem
dödsknivens avatar
Såg nån tv-serie häromveckan (var det CSI kanske?) där de hade konstgjort blod på påse. Nu (om det var det programmet) så har de ju en tendens att överdriva lite när det kommer till tekniska lösningar, men jag har aldrig upplevt det som att de skulle hitta på saker helt taget ur luften, så det kanske finns då. Och borde ju därför också, i teorin om inte annat, kunna vara ett alternativ för blodtransfusion hos jehovas vittnen.
Citera
2010-01-31, 11:16
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Såg nån tv-serie häromveckan (var det CSI kanske?) där de hade konstgjort blod på påse. Nu (om det var det programmet) så har de ju en tendens att överdriva lite när det kommer till tekniska lösningar, men jag har aldrig upplevt det som att de skulle hitta på saker helt taget ur luften, så det kanske finns då. Och borde ju därför också, i teorin om inte annat, kunna vara ett alternativ för blodtransfusion hos jehovas vittnen.
Svensk sjukvård vänder och vrider på varenda krona i dessa tider, som du kanske hört? Det ska sparas pengar. Jag vet inte vad det är du menar, men om det skulle finnas någon high-tech-produkt som skulle lösa problemet lär det knappast vara prio-1.
Citera
2010-01-31, 11:27
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppzor
Svensk sjukvård vänder och vrider på varenda krona i dessa tider, som du kanske hört? Det ska sparas pengar. Jag vet inte vad det är du menar, men om det skulle finnas någon high-tech-produkt som skulle lösa problemet lär det knappast vara prio-1.

Nej, det förstår jag självklart också. Det var mer en vild, teoretisk tanke. Sen vet jag inte heller om de har några andra issues mot mediciner överlag, eller om deras motstånd bara gäller blodtransfusioner. Det kan nog tänkas att det ligger någon annan tanke bakom det hela än en annorlunda bibel-tolkning som gör att de kan vara intresserade av att hålla sina medlemmar utanför modern sjukvård.

Men sen kan jag också tänka mig, för att gå lite OT, att om nu det här fejkblodet finns på riktigt (eller ligger i något slags utvecklingsstadie, något jag inte har en aning om men helt osannolikt känns det ju inte) så kommer det inom, kanske inte den närmsta framtiden, men säg en 20 år kanske vara billigare och enklare att använda än donerat blod. Men det är ju enbart spekulationer från min sida
Citera
2010-01-31, 11:33
Medlem
MisterToms avatar
Blodersättningsmedel (mer korrekt plasmaersättningsmedel) finnes, exempelvis Dextran.
Senast redigerad av MisterTom 2010-01-31 kl. 11:36.
Citera
2010-01-31, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Blodersättningsmedel (mer korrekt plasmaersättningsmedel) finnes, exempelvis Dextran.
Nja, "ersättning" är väl lite radikalt. Dextran saknar väl koagulationsfaktorer, vilket typ är transfundibel plasmas mest önskvärda egenskap.

Lite OT men får inte Jehovas vittnen donera blod till sig själv?
Citera
2010-01-31, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcoroc
Nja, "ersättning" är väl lite radikalt. Dextran saknar väl koagulationsfaktorer, vilket typ är transfundibel plasmas mest önskvärda egenskap.

Lite OT men får inte Jehovas vittnen donera blod till sig själv?

Nej inget blodutbyte accepteras, vare sig mellan en jehova till en annan, än på andra vis.

Medel som dextran är acceptabelt.

http://www.watchtower.org/z/hb/article_01.htm

Citat:
Denna överblick kan hjälpa dig att förstå den icke förhandlingsbara religiösa ståndpunkt som Jehovas vittnen intar. De värderar livet mycket högt, och de söker god läkarvård. Men de är fast beslutna att inte bryta mot Guds norm, som alltid har varit densamma: De som respekterar livet som en gåva från Skaparen försöker inte uppehålla livet genom att inta blod.

Citat:
Du är därför skyldig dig själv att ta reda på fakta för att kunna fatta ett insiktsfullt beslut när det gäller blod.
Senast redigerad av Bellen 2010-01-31 kl. 22:28.
Citera
2010-02-01, 00:49
Medlem
Baztardos avatar
EPO
Erytropoetininjektion gav jag senast för någon dag sedan till ett kroniskt anemiskt vittne.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in