Citat:
No offense, men det simplast tänkande dagisbarn kan hålla med om en filosofisk åsikt av en akademiskt godtagbar anledning.
Man måste inte ha läst X antal sidor om ett ämne innan man kan tycka något om det av bra anledningar. Så fungerar inte förnuftet.
man kan absolut
tycka att det är bra anledningar; men läser man på lite så inser man ganska snabbt att det inte var särskilt bra anledningar, ÄVEN OM man fortfarande håller med argumentet/teorin i fråga. Du kan ju sätta dig i sandlådan och diskutera med 3-åringarna om du vill, jag finner inte det givande.
Citat:
Så då finns det enligt dej oändligt många argument? Ajdå, jag som en dag hade tänkt försöka överblicka alla
Försöka bara klargöra vad du försöker säga här

(Och på ett indirekt sätt såklart försöka uppmuntra dej till att formulera dej bättre.)
Det är bara om man gör en ful semantisk poäng, dvs. påstår att motargument här ska tolkas som argument (här); principle of charity gällde sist jag kollade.
Citat:
Nej, att tro att man inte kan lösa/läsa svaret på en gåta på ett internetforum är jävligt ofilosofiskt, eftersom det är en vädjan till auktoritet, mer eller mindre.
Att tro att icke-p är inte samma sak som att tro att det är nödvändigt att icke-p; det är nyttigt med sund skepticism. Min poäng är just den att du inte kan utvärdera argument om du inte har koll på ämnet.
Citat:
Men varför behöver vi reducera kvalia? Finns det något som indikerar att det är rätt väg att försöka gå med fenomenet i handen?
Jag är inte din dagismamma; du får läsa på själv. Kortfattat finns det två alternativ, acceptera epifenomenalismen, eller ge en reduktiv förklaring av fenomenet (somliga kanske anser att även eliminativism är godtagbart, jag är inte så säker). Vill vi ge våra mentala händelser någon kausal verkan i världen så måste vi reducera intention m.m. (i det här fallet kvalia) till det fysiska, annars är det bara ett slags medföljande korrelat till vad som verkligen sker; zombien skulle i så fall dricka utan att känna sig törstig, och det skulle även vi (givet att vi saknar våra epifenomenala egenskaper).
Accepterar vi superveniens i vår teori (vilket är ett absolut minimimum för någon fysikalism värd namnet) är det väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att ge en överdeterministisk förklaring av varken kvalia eller några andra mentala händelser/egenskaper. Försök själv!
Alternativen är alltså a) accepbera en reduktiv förklaring av mental händelse M eller b) acceptera att det mentala helt är utan kausalt inflytande.
Någon frågade varför det är viktigt att det fysiska är kausalt stängt. Det är en övergripande metafysisk problematik som väger för att göra det valet, läs om Blocks causal drainage. Sedan har vi redan accepterat superveniens, alltså är inte det mentala distinkt från det fysiska (tar vi bort tavlans fysiska egenskaper tar vi även bort dess estetiska kvalitéer). Alltså har vi inte att göra med överdeterminering (som när två kulor samtidigt träffar någons hjärta). Alltså skulle vi på något sätt behöva säga att den mentala händelsen åker "snålskjuts" på det fysiska predikat som alltid finns där.
sedan var det inte min mening att trycka ned greenhorn, snarare en uppmuntran att han skulle läsa på lite mer själv. Om han tolkade det negativt var det inte min mening och det är trist, men jag tror inte han behöver dig och ditt svingande träsvärd för att göra sin talan.