2021-11-10, 00:34
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
"Dvs, bubblan finns inte. Argumentet: den här ju inte spruckit nämnvärt en enda gång sedan 1993. Det är annorlunda nu". Fast du kan inte förklara varför för du vet inte.

Ja det finns ju fortfarande saker staten kan ta sig till för att bibehålla och öka priserna på bostäder i Sverige.

1. RB köper ännu mer obligationer. Kan garantera att de kan ges ut till 0% yield.
2. Ränteavdrag höjs. Varför inte 110%.
3. Gör det ännu mer komplicerat att bygga. Kanske till och med förbjuda det helt.
4. Negativ fastighetsskatt har vi ju inte sett än. Kan väl vara något att testa.
5. Slopad amortering. Trådapan har ju redan propsat för att helt enkelt låna till hela räntebetalningen. Varför inte?
6. Kontantinsats behövdes inte förut. Bättre om man kan belåna minst 100%, men priserna går ju ändå alltid upp så varför snåla. Ge folket 200% på en gång.

Bubbla? Nej nej, bara staten som kör marknaden precis som den vill. Alla vinner så hoppa på tåget så fort du kan.
2021-11-10, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja det finns ju fortfarande saker staten kan ta sig till för att bibehålla och öka priserna på bostäder i Sverige.

1. RB köper ännu mer obligationer. Kan garantera att de kan ges ut till 0% yield.
2. Ränteavdrag höjs. Varför inte 110%.
3. Gör det ännu mer komplicerat att bygga. Kanske till och med förbjuda det helt.
4. Negativ fastighetsskatt har vi ju inte sett än. Kan väl vara något att testa.
5. Slopad amortering. Trådapan har ju redan propsat för att helt enkelt låna till hela räntebetalningen. Varför inte?
6. Kontantinsats behövdes inte förut. Bättre om man kan belåna minst 100%, men priserna går ju ändå alltid upp så varför snåla. Ge folket 200% på en gång.

Bubbla? Nej nej, bara staten som kör marknaden precis som den vill. Alla vinner så hoppa på tåget så fort du kan.
Haha, dessa åtgärder borde ge en skjuts uppåt.
2021-11-10, 08:28
Medlem
Citat:
"Dvs, bubblan finns inte. Argumentet: den här ju inte spruckit nämnvärt en enda gång sedan 1993. Det är annorlunda nu". Fast du kan inte förklara varför för du vet inte.

Tycker snarare det är intressantare att bläddra bakåt genom åren och läsa vad alla domedagskorpar och förståsigpåare skrivit som gett sig fan på att det kraschar typ nästa månad….

Gå in på Cornucopias hemsida och bläddra bak i Bostadsbubbletrådarna, fantastiskt rolig läsning. Bloggaren själv har haft fel kring bobubblekraschen sen bloggens begynnelse typ 2008-09…
2021-11-10, 09:01
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Gå in på Cornucopias hemsida och bläddra bak i Bostadsbubbletrådarna, fantastiskt rolig läsning. Bloggaren själv har haft fel kring bobubblekraschen sen bloggens begynnelse typ 2008-09…

Hehe, ja permabjörnen Wilderäng har ofta inte fel i sak men fel i timing och inte minst i "paradigm". Han förutsåg helt enkelt inte minusräntans ålder.

Men det är ändå förbannat roligt såhär i efterhand

2011: https://cornucopia.cornubot.se/2011/10/nej-det-finns-ingen-bostadsbubbla.html?m=1

Citat:
Sedan sekelskiftet är och förblir Sverige inne i en bostadsbubbla, avsevärt värre än den vi upplevde runt 1990. Då var prisindex för hela riket bara 7.2% (27% för Malmö) över KPI innan bubblan sprack. 2010 var den istället 99% över KPI för hela riket och 187% över för Malmö.

Citat:
Och den som naivt fortfarande tror att de skall bli rika på bostäder idag, likt 30- och 40-talisterna blev på 70-talet kan alltså konstatera att bostadspriserna låg på en helt annan, amorteringsbar, nivå på den tiden. Plus att KPI-inflationen har planat ut och därmed inte via höjda löner gör att du snabbare kan betala av dina skulder. Om man nu amorterar, vilket allt färre gör.

Tåget anlände till slutstation 2011 hörni!
Senast redigerad av Tillbakablicken 2021-11-10 kl. 09:06.
2021-11-10, 09:02
Medlem
Citat:
Tycker snarare det är intressantare att bläddra bakåt genom åren och läsa vad alla domedagskorpar och förståsigpåare skrivit som gett sig fan på att det kraschar typ nästa månad….

Det är väl ingen hemlighet att beslutsamma politiker kan hålla liv i en bubbla riktigt länge? Frågan är bara hur länge?

Tror själv att ,man skall vara försiktig. Det beror ju delvis på hur gammal man är men har man 50 år kvar att leva så lär man få uppleva en rejäl ekonomisk krasch som innefattar rejält sänkta bostadspriser och höjd ränta. När det inträffar så får man se till att marginalerna är sådana att man inte går i personlig konkurs. I väntan på att det inträffar måste man ju leva och då ingår att ha bostad så det är svårt att undvika att dras med i bubblan...
2021-11-10, 09:39
Bannlyst
Citat:

Ja det tycker du är intressant. Jag tycker det andra fenomenet är intressant. "Det är annorlunda nu". Ja det är annorlunda nu på fel sätt. Jag minns 90-talets början eller t o m 2000-talets början. Gör du? Ansvarstagandet hos RB och på statsministernivå var helt annorlunda då än nu, nu när Sverige påminner alltmer om det dåliga USA med deras FED och bostadssituationen i Kalifornien.
2021-11-10, 09:57
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ja det tycker du är intressant. Jag tycker det andra fenomenet är intressant. "Det är annorlunda nu". Ja det är annorlunda nu på fel sätt. Jag minns 90-talets början eller t o m 2000-talets början. Gör du? Ansvarstagandet hos RB och på statsministernivå var helt annorlunda då än nu, nu när Sverige påminner alltmer om det dåliga USA med deras FED och bostadssituationen i Kalifornien.

Om vi säger såhär: Varför skulle det inte kunna vara "annorlunda nu" över en längre tid? Dvs ett semipermanent lågränte/låginflations-klimat ett decennium till? Precis som perioder av onormalt hög inflation pågick väldigt länge.

När det gäller minusräntans och centralbankernas stödköpsera så har få tänkt "Det här är historiskt extraordinärt men kommer samtidigt följa oss över en överskådlig framtid".

Istället heter det "Pengamaskinen är igång, belåna allt som tänkas kan, det är annorlunda nu!", alternativt olyckskorparnas "Vet du vad boräntan var på 90-talet lille vän? Dit är vi på väg om något år... Vänta du bara!"
Senast redigerad av Tillbakablicken 2021-11-10 kl. 09:59.
2021-11-10, 10:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Om vi säger såhär: Varför skulle det inte kunna vara "annorlunda nu" över en längre tid? Dvs ett semipermanent lågränte/låginflations-klimat ett decennium till? Precis som perioder av onormalt hög inflation pågick väldigt länge.

När det gäller minusräntans och centralbankernas stödköpsera så har få tänkt "Det här är historiskt extraordinärt men kommer samtidigt följa oss över en överskådlig framtid".

Istället heter det "Pengamaskinen är igång, belåna allt som tänkas kan, det är annorlunda nu!", alternativt olyckskorparnas "Vet du vad boräntan var på 90-talet lille vän? Dit är vi på väg om något år... Vänta du bara!"

Ja det är ju annorlunda nu, idealen är ju helt åt helvete, men marknadskrafterna är alltid desamma.

Smäller det om 10 år och den manipulerade bostadsmarknaden närmar sig 40 år utan avbrott....vad finns kvar av välstånd? Man kan inte äta tapeter. Man kan elda upp dem men inom några timmar fryser man återigen.

Ni som har barn i 15-20-årsåldern. Hur kommer ni hjälpa dem med egen bostad och hur? Alla kan inte bara "belåna huset".
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2021-11-10 kl. 10:21.
2021-11-10, 11:18
Medlem
Uncorruptables avatar
Bubbla nej, men däremot står vi inför en mindre nedgång på 10-30 % (median ca 12 %).

Jag är eggzpert på finansiella marknaderna.

Edit: Sedan står vi inför en fortsatt uppgång. Någon kraftig nedgång kan ni fetglömma.
Senast redigerad av Uncorruptable 2021-11-10 kl. 11:55.
2021-11-10, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är väl ingen hemlighet att beslutsamma politiker kan hålla liv i en bubbla riktigt länge? Frågan är bara hur länge?

Tror själv att ,man skall vara försiktig. Det beror ju delvis på hur gammal man är men har man 50 år kvar att leva så lär man få uppleva en rejäl ekonomisk krasch som innefattar rejält sänkta bostadspriser och höjd ränta. När det inträffar så får man se till att marginalerna är sådana att man inte går i personlig konkurs. I väntan på att det inträffar måste man ju leva och då ingår att ha bostad så det är svårt att undvika att dras med i bubblan...

Rent hypotetiskt har du så klart rätt. Har vi en bubbla då, utifrån ränteläge, stödköp, skattemässiga avdrag, utbud m.m.?
2021-11-10, 15:21
Medlem
Citat:

Jajamensan jag minns, börjar närma mig 40-strecket, kanske äldre än du t.o.m.? Vi hade en ensamstående granne som köpt hus hösten -90 för ca 700 000 kr med hjälp av förvärvslån och fick sälja med förlust för ca 550 000 kr runt 1995-96.

Början på 2000-talet tänker du it-kraschen med börsfallet då eller? Bostadsmarknaden påverkades ej.
Men hursomhels skulle jag akta mig för att säga att gamla sanningar är lag. Varför måste historiken upprepa sig själv i en experimentiell ekonomi? Ansvarstagandet hos RB och på statsministernivå var också genomuselt i slutet av 80-talet och när 90-talskrisen utlöstes. Stigande ränta samtidigt som man trappar ned ränteavdraget, höjer fastighetsskatten, erbjuder förvärvslån till låginkomstagare på 100 % av köpesumman för en bostad. Lägg till rekordstort bostadsutbud med marginell befolkningsökning...häxkompott deluxe.
2021-11-10, 15:28
Medlem
Citat:
Rent hypotetiskt har du så klart rätt. Har vi en bubbla då, utifrån ränteläge, stödköp, skattemässiga avdrag, utbud m.m.?

Jag tror så här: Hade Riksbanken slutat köpa bostadsobligationer idag, och därmed slutat trycka ner boräntorna till betydligt lägre än vad marknaden hade satt, så hade bostdsmarknaden kraschat direkt. Den största boven just nu är Riksbanken som santidigt., lite ironiskt, är den aktör som beklagar sig över den höga skuldsättningen...

Det betyder att jag inte tror att prissättningen är gjort på marknadsmässiga grunder utan det är en manipulerad ränta (som Riksbanken ordnat) som håller uppe priserna. Det tolkar jag som att det är en bubbla. Betyder dock inte att bubblan behöver spricka direkt eller ens om 10 år.

Den som lever får se helt enkelt. Jag skulle dock vara orolig om jag max belånade mig och köpte en vila just nu. Trodde egentligen att det var en bubbla för 10 år sedan också när jag köpte min nuvarande bostadsrätt och satte en rätt aggressiv amorterings plan. Bubbla eller inte så måste man ju ibland flytta på grund av ändrad livssituation och då är marknaden som den är...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in