Citat:
Ursprungligen postat av
estetik
Varför skulle produktionskostnad för nybyggen påverka priset på begagnade objekt.
Priserna kmr sjunka pga fallande efterfrågan. Dvs vad som händer på utbudssidan spelar ingen roll.
Gå o röntga hjärnan på Nyliberala Karolinska.
Därför att köparna ser ett befintligt likvärdigt objekt som ett fullgott alternativ. Vem skulle låta andra köpa det befintlig billigare för att själv tvingas betala mer för det nyproducerade.
Detta vill jag minnas att du fått förklarat för dig tidigare. Din marknadsförståelse verkar vara under obefintlig.
Du, jag och Fia är hugade husköpare. Utbudet är ett nyproducerat och ett existerande (3 MSEK fast pris).
Budgivningen startar och alla vi tre budar up det befintliga tills det närmar sig 3 MSEK, då hoppar jag av budgivningen och köper det nyproducerade.
Du och Fia fortsätter buda på det befintliga tills du till slut ger upp och Fia kan köpa det för 3 MSEK. Och du går tillbaka till ditt bo under en gran och muttrar över hur priset på nyproduktion kan styra priset på befintliga bostäder.
Hur kan detta vara svårt att förstå. När efterfrågan inte kan mötas av befintliga bostäder utan det krävs nyproduktion så kommer nyproduktionen styra priset. Eftersom köpare kommer buda upp de befintliga tills det är i paritet med nyproduktionen.
Priserna kan inte heller gå över nivån för nyproduktion. Eftersom stigande efterfrågan bara möts av ökat nyproduktion.
Hur kan någon få för sig något annat?
----------------------
Är efterfrågan så klen på en ort att ingen nyproduktion behövs då kan priserna på existerande bostäder falla under nivån för nyproduktion. Det kan vi se i t ex Piteå. Där ligger prisnivån på ca halva produktionskostnaden. Det är bara dit som låga räntor och "generös" kreditgivning orkar ta prisnivån.
Hade vi haft en bubbla i landet så borde väl priserna ligga högre än halva produktionskostnaden.