2020-02-15, 17:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Medan vi väntar på att bubbelpratarna sätter igång och producerar billiga bostäder så får vi notera att marknaden är het.
https://omniekonomi.se/farre-tvingas-ta-ner-annonser-marknaden-ar-het-just-nu/a/GGb0Q6

”Marknaden är het just nu”

Bostäderna går åt som smör och i januari var det bara 15 procent av säljarna som fick plocka bort sin annons på sajten på grund av att lägenheten inte såldes. Det visar ny statistik från Hemnet enligt TT. För ett år sedan var siffran 25 procent.

– Vi har sett en väldigt stor aktivitet på bostadsrättsmarknaden i inledningen av året. Marknaden är het just nu och då får säljarna i större utsträckning bud som de är nöjda med, säger Hemnets marknadsanalytiker Erik Holmberg till TT.

Kanske inte så konstigt. Konsumtionen har dragit iväg upp. Då vill folk uppgradera sina bostäder också.
2020-02-15, 19:34
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och det har vi varit i över ett årtionde alltså, brukar bull traps pågå så lång tid
Nej de brukar vara kortvariga precis som den bear trap vi just har lämnat.
Hoppas du inte missade köptillfället, vi har haft ett antal sådana under denna tråds livslängd.

Men nu är du bara konstig. Jag länkade en bild på hur det ser ut. En bear trap sker innan de punkterna jag tog upp.
2020-02-15, 20:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Jag förstår inte varför du svarar såhär på vad jag skrev. Ska vi skriva in dig på psyket kanske. Du är ju helt delusional.
Nu var din läsförståelse bedrövlig.

Du säger Bulltrap. Det underförstår att priserna kommer att falla.
Men något skall ju få ned priserna. Och det finns inte så många alternativ.

Att byggnads ordnar så att byggjobbarna jobbar gratis kan vi väl skippa. Vi borde kunna vara överens om att det inte finns någon realism i det alternativet.

Det som finns kvar då är att ni som menar att priserna ligger över produktionskostnad (kallade bubbelpratare), visar hur man bygger bostäder och säljer till lägre priser. Vilket tar ned prisnivån om ni bygger tillräcklig mycket.

Förstår du verkligen inte logiken?

Riktigt hur ni skall kunna bygga och sälja billigare förstår jag inte. Men det lär ju ni förstå, eftersom ni pratar om det.
2020-02-15, 20:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Men nu är du bara konstig. Jag länkade en bild på hur det ser ut. En bear trap sker innan de punkterna jag tog upp.

Ja fina bilder du länkade till men din beskrivning beskrev en bear trap på pricken.
2020-02-15, 21:24
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Att byggnads ordnar så att byggjobbarna jobbar gratis kan vi väl skippa. Vi borde kunna vara överens om att det inte finns någon realism i det alternativet.

Det som finns kvar då är att ni som menar att priserna ligger över produktionskostnad (kallade bubbelpratare), visar hur man bygger bostäder och säljer till lägre priser. Vilket tar ned prisnivån om ni bygger tillräcklig mycket.

Förstår du verkligen inte logiken?

Riktigt hur ni skall kunna bygga och sälja billigare förstår jag inte. Men det lär ju ni förstå, eftersom ni pratar om det.
Varför skulle produktionskostnad för nybyggen påverka priset på begagnade objekt.

Priserna kmr sjunka pga fallande efterfrågan. Dvs vad som händer på utbudssidan spelar ingen roll.

Gå o röntga hjärnan på Nyliberala Karolinska.
2020-02-15, 21:26
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ja fina bilder du länkade till men din beskrivning beskrev en bear trap på pricken.
Som du ser så händer det jag tog upp efter en bear trap. Så nej, det som händer efter en bear trap kan ju inte vara en bear trap.
Senast redigerad av estetik 2020-02-15 kl. 21:29.
2020-02-15, 22:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Som du ser så händer det jag tog upp efter en bear trap. Så nej, det som händer efter en bear trap kan ju inte vara en bear trap.

Men din beskrivning gick tvärtemot det, du får kanske fila lite på den?
Men jag beklagar djupt om du även under denna bear trap missade att köpa, jobbigt läge förstås.
2020-02-15, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Inte några alternativ? Här är några:

1. Högre bolåneräntor kan komma trots Riksbankens tro om att räntorna kommer ligga lågt framöver. 2007 trodde man också på låg ränta under lång tid. Sedan steg den.

2. Recession i världen. Ja, en sådan lär komma, som vanligt oklart när.
2020-02-16, 01:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakobR
Inte några alternativ? Här är några:

1. Högre bolåneräntor kan komma trots Riksbankens tro om att räntorna kommer ligga lågt framöver. 2007 trodde man också på låg ränta under lång tid. Sedan steg den.

2. Recession i världen. Ja, en sådan lär komma, som vanligt oklart när.

Angående 2007 när räntorna steg, vad hände med bostadspriserna då?
2020-02-16, 08:05
Medlem
Citat:
Angående 2007 när räntorna steg, vad hände med bostadspriserna då?

De sjönk med med 22 % från topp till botten.

http://www.nasdaqomxnordic.com/index/historiska_kurser?Instrument=SE0003077577
2020-02-16, 08:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakobR
De sjönk med med 22 % från topp till botten.

http://www.nasdaqomxnordic.com/index/historiska_kurser?Instrument=SE0003077577

Priserna var högre 1:a Jan 2018 än 1:a Jan 2017 och då har jag inte ens likt dig utgått från botten till topp.
2020-02-16, 09:22
Medlem
Citat:
Priserna var högre 1:a Jan 2018 än 1:a Jan 2017 och då har jag inte ens likt dig utgått från botten till topp.

Stämmer inte. Priserna sjönk pga amorteringskravet och förväntan om högre räntor, samt stort utbud. Räntan var dock den samma under hela perioden du beskriver. Priserna böjarde stiga i jan 2018.

Men nu handlade det om att priserna faktiskt sjönk 2007-2008 då räntan ökade och en recession inträffade. Om räntan stiger i framtiden kommer priserna gå ned, precis som de kommer gå ned om en recession kommer.
Senast redigerad av JakobR 2020-02-16 kl. 09:26.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in