Citat:
Ursprungligen postat av
CarlitoBrigante
Det beror helt på...Men låt oss säga att du har rätt...Vad spelar det då för roll att...Har vi då haft
Ökningen av penningmängden är inflation och inget annat men med CarlitoBrigante har jag märkt att jag bara kan upprepa mig. Det finns ingen anledning till att ödsla mer tid där.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrOaiki
Jag kan svara på det. Ja. Räntan har haft en ytterst liten effekt jämfört med fundamentat tillgång och behov/efterfrågan. Det kan du se på regioner utanför Stockholm...Med andra ord kan du inte se någon konsekvent korrelation mellan ränta och pris, däremot en tydlig sådan mellan bostadsbrist och behov.
"Räntan har haft ytterst liten effekt".
Ja tjena. Lycka till med att skapa prisuppgångar i svenska bostäder eller skapa uppgångar på den svenska börsen utan att ställa till med inflation / öka penningmängden. Det visar inte på fundamenta.
För det är där effekten finns och ingen annanstans. Det går inte att kalla ett ekonomiskt misslyckande i Sverige som helhet för fundamental anledning till en propp i huvudstaden. Huvudstaden som sådan måste dra, inte parasitera på resten av landet. Drar huvudstaden av egen kraft av någon anledning, först då kan man på rätt sätt tala om fundamenta.
MrOaiki kan dock mena att endast Stockholm drar, genom att parasitera, och att han nöjer sig med det. Men då är svaret på frågan om vi har en bostadsbubbla i Sverige "ja, endast Stockholm är att lita på, men priserna förklaras inte av någon särskild svensk ekonomisk framgång"