2013-05-13, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Men herregud, det är självklart att ränteavdraget är en subvention/bidrag, staten gillar att döpa om olika former av bidrag/subventioner/skatter till andra namn beroende på avsikt. Anser man inte ränteavdraget vara en subvention är man i djup djup förnekelse.
Det finns väl inget ränteavdrag, däremot ett kapitalförlustavdrag. Men troligen är det mer förluster än vinster.
2013-05-13, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Sluta nu, ett bostadsinköp är en investering inte konsumtion.
Tomtköpet, ja, själva huset, nej. Men även om jag köper en slev kan jag ju hyra ut den trots att den är en rätt typisk konsumtionsvara.
2013-05-13, 17:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Massor av dext men inget som styrker något.

Du som argumenterar för att ränteavdrag inte är en subvention:

- Anser du att detta är en åsikt eller hävdar du att det är fakta?
- Om du menar att det är fakta, vad är en tillförlitlig källa till detta?
2013-05-13, 19:51
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Det är bara en bråk om semantik. Som 90% av all poltiskt och ekonomisk diskussion kan jag tycka. Det kan bli tröttsamt så jag reder ut de två ståndpunkterna:

1) Det blir lite konstigt för den som inte tycker om att betala skatt att säga att staten subventionerar det den låter bli att ta.

2) Tycker man däremot att staten har rätt att ta ut skatt därför att det är demokratiskt kan man se det som att man blir subventionerad om man slipper betala mindre än vissa andra som bor i hyresrätt. Detta eftersom man tycker att pengarna tillhör staten.
Eller så kan man helt enkelt konstatera att en delmängd av gruppen skattebetalare får en förmån som huvudmängden inte får, alltså en form av subvention/bidrag.
2013-05-13, 19:53
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Eller så kan man helt enkelt konstatera att en delmängd av gruppen skattebetalare får en förmån som huvudmängden inte får, alltså en form av subvention/bidrag.

Så de med lägre skattesatser får bidrag? Alla som inte tjänar över gränsen för statlig skatt får alltså subventioner för att de har en lägre skattesats?
2013-05-13, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Det finns väl inget ränteavdrag, däremot ett kapitalförlustavdrag. Men troligen är det mer förluster än vinster.
Ja, det är en riktig observation. Eller rättare sagt avdrag för underskott av kapital.

Men i det ingår ränteutgifter, så det blir begripligt vad folk menar med ränteavdrag.

Häri ingår också förluster vid försäljning av aktier, fonder mm. Motsvarande vinster beskattas, så därför finns ett avdrag för den som gör förlusterna.

Rimligen ställer sig nu alla som ser ränteavdragen som en subvention mangrant upp och säger att också avdrag för förluster vid försäljning av aktier och fonder är subventioner.
2013-05-13, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Du som argumenterar för att ränteavdrag inte är en subvention:

- Anser du att detta är en åsikt eller hävdar du att det är fakta?
- Om du menar att det är fakta, vad är en tillförlitlig källa till detta?
Jag vill minnas att jag i det inlägg du citerar tämligen tydligt förklarade vad som gäller angående ords betydelser. Läste du inte det eller förstod du inte vad som stod?

Men jag gjorde en eftergift i enlighet med din stora tilltro till auktoriteter. I detta fall Svenska Akademin. SAOL betyder Svenska Akademins Ordlista ifall du inte känner till det.

Ditt jobb har nu reducerats till att visa att avsaknad av beskattning är detsamma som bidrag eller understöd.

Och visa i det här fallet betyder att du kan uppvisa ett brett stöd för den uppfattningen.
(Du kan väl börja i forumet för Liberalism och Anarkokapitalism och se vilket stöd du för får tanken att avsaknad av beskattning = Bidrag. Glöm inte att berätta hur det gick).
2013-05-13, 20:30
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Så de med lägre skattesatser får bidrag? Alla som inte tjänar över gränsen för statlig skatt får alltså subventioner för att de har en lägre skattesats?
Man kan se det som att de får subventionerad skatt ja, eller att de som skattar +50% beskattas extra hårt. Dock är det lika för alla med 30% skatt upp till 414000kr i lön/år (2013), ränteavdraget är inte alls lika för alla.
2013-05-13, 21:55
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du ser i fast egendom låg risk. Tja förnekar du bostadsbubblan så förstår jag varifrån du får det där med låg risk.

Därefter är det väldigt oklart vad det är du menar med "...centralt Stockholm slår med stor sannolikhet löne och pris -utvecklingen över tid både historiskt och framöver, med råge tidvis". Det är dålig svenska som gör det obegripligt till att förstå vad det är som du i den meningen påstår.

Du verkar vara (ännu) en som påstår att löneutvecklingen i Stockholm är fantastisk och att vi med hjälp av denna kan förneka bostadsbubbla. Jag ställer mig fortfarande frågande vilken bransch som skulle vara så het och så unik och betydelsefull att samma löneutveckling och marknadsförhållande inte ska ha gällt i centrala delar av storstäder som London eller i Madrid. I fallet Stockholm är det väl dessutom hela området som har en ljus framtid, från Trollbäcken upp till Upplands Väsby.

Och använd för bövelen inte KPI. KPI är politiskt trams som lämpar sig väl till propaganda. Giltigt är att jämföra prisutvecklingen med utvecklingen av penningmängden, alltså inflationen, inte det förvillande KPI.

Jag menade att jag tror att priset på centralt belägna fastigheter överstigit lön och inflationsutveckling under dom senaste ca. 3 decennierna, och jag tror att detta mönster sannolikt kvarstår framöver, om än inte lika tydligt. Något kraftigt fall på centrala fastigheter tror jag inte på i närtid. Jag menade alltså inte att löneutvecklingen varit fantastisk, den har väl varit runt i kring inflationen skulle jag gissa medans fastigheterna alltså överstigit inflationen.
2013-05-16, 09:04
Medlem
Snösparvs avatar
"Priserna på bostadsrätter fortsätter att öka och man kan konstatera att det är all time high för Stockholms län och Storgöteborg."

http://www.maklarstatistik.se/pressmeddelande/pm-2013-05-16.aspx

Månad efter månad står förlorarna kvar på perrongen.
2013-05-16, 09:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Jag menade att jag tror att priset på centralt belägna fastigheter överstigit lön och inflationsutveckling under dom senaste ca. 3 decennierna, och jag tror att detta mönster sannolikt kvarstår framöver, om än inte lika tydligt. Något kraftigt fall på centrala fastigheter tror jag inte på i närtid. Jag menade alltså inte att löneutvecklingen varit fantastisk, den har väl varit runt i kring inflationen skulle jag gissa medans fastigheterna alltså överstigit inflationen.

Jo tack. Det är så fåren leds in i hagen, eller fällan. Man använder sig av ett mått som fungerar dåligt. På så vis kan man skönmåla verkligheten utan att så många protesterar, till en början.

Du gissar att löneutvecklingen har varit i jämnhöjd med inflationen men att bostäder har ökat mer i pris. Ja, använder vi det falska KPI så ser det så ut vilket gör det lättare för politikerna. Det blir jobbigare att jämföra löneutveckling och priser på bostäder med ökningen av penningmängden, istället för med trams.

Ökningen av penningmängden har ökat nära 100% på de senaste 10 åren. Sådana data har jag letat fram tidigare från SCB. Nu klipper jag in påståendet från en insändare på SVD:

"Sverige, 2003 M3 1,260,729,587 pengar och 10 år senare 2,392,729,541 pengar (SCB 2013). Ja det blir bra det här..."

Det där tyder på att inflationen förklarar prisökningen samt att inflationen har lett till skuldsättning istället för tvärtom. Men saliga är människor i sin tro att inflation är av godo.

Märkligt också, inte sant, att en tråd ”bostadsbubbla i Sverige” ofta slutar i en diskussion huruvida det varit klokt att belåna sig till att köpa sig en etta, tvåa eller trea i Stockholm, inte i resten av Sverige.
2013-05-16, 12:42
Medlem
Zingans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jo tack. Det är så fåren leds in i hagen, eller fällan. Man använder sig av ett mått som fungerar dåligt. På så vis kan man skönmåla verkligheten utan att så många protesterar, till en början.

Du gissar att löneutvecklingen har varit i jämnhöjd med inflationen men att bostäder har ökat mer i pris. Ja, använder vi det falska KPI så ser det så ut vilket gör det lättare för politikerna. Det blir jobbigare att jämföra löneutveckling och priser på bostäder med ökningen av penningmängden, istället för med trams.

Ökningen av penningmängden har ökat nära 100% på de senaste 10 åren. Sådana data har jag letat fram tidigare från SCB. Nu klipper jag in påståendet från en insändare på SVD:

"Sverige, 2003 M3 1,260,729,587 pengar och 10 år senare 2,392,729,541 pengar (SCB 2013). Ja det blir bra det här..."

Det där tyder på att inflationen förklarar prisökningen samt att inflationen har lett till skuldsättning istället för tvärtom. Men saliga är människor i sin tro att inflation är av godo.

Märkligt också, inte sant, att en tråd ”bostadsbubbla i Sverige” ofta slutar i en diskussion huruvida det varit klokt att belåna sig till att köpa sig en etta, tvåa eller trea i Stockholm, inte i resten av Sverige.

Jag är också av åsikten att KPI inte förtäljer hela bilden i form av inflationsmått. KPI har ju sin motsvarighet i USA som kallas för CPI. Intressant nog pekar den här videon (https://www.youtube.com/watch?v=pwI3Nya5L9g) i riktningen mot att CPI inte är ett korrekt mått.

En hypotetisk fråga som jag har hört ställas i många sammanhang: Om priset på en vanlig villa stiger med över 150% av inköpspriset under tio år, kan detta sägas motsvara en verklig värdeökning eller är det snarare att efterfrågan på småhus i allmänhet har stigit? Om det är efterfrågan som driver upp priset, hur ska man då se på det faktum att många lånar pengar till bostadsköp och inte har realistiska avbetalningsplaner?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in