Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Jag menade att jag tror att priset på centralt belägna fastigheter överstigit lön och inflationsutveckling under dom senaste ca. 3 decennierna, och jag tror att detta mönster sannolikt kvarstår framöver, om än inte lika tydligt. Något kraftigt fall på centrala fastigheter tror jag inte på i närtid. Jag menade alltså inte att löneutvecklingen varit fantastisk, den har väl varit runt i kring inflationen skulle jag gissa medans fastigheterna alltså överstigit inflationen.
Jo tack. Det är så fåren leds in i hagen, eller fällan. Man använder sig av ett mått som fungerar dåligt. På så vis kan man skönmåla verkligheten utan att så många protesterar, till en början.
Du gissar att löneutvecklingen har varit i jämnhöjd med inflationen men att bostäder har ökat mer i pris. Ja, använder vi det falska KPI så ser det så ut vilket gör det lättare för politikerna. Det blir jobbigare att jämföra löneutveckling och priser på bostäder med
ökningen av penningmängden, istället för med trams.
Ökningen av penningmängden har ökat nära 100% på de senaste 10 åren. Sådana data har jag letat fram tidigare från SCB. Nu klipper jag in påståendet från en insändare på SVD:
"Sverige, 2003 M3 1,260,729,587 pengar och 10 år senare 2,392,729,541 pengar (SCB 2013). Ja det blir bra det här..."
Det där tyder på att inflationen förklarar prisökningen samt att inflationen har lett till skuldsättning istället för tvärtom. Men saliga är människor i sin tro att inflation är av godo.
Märkligt också, inte sant, att en tråd ”bostadsbubbla i Sverige” ofta slutar i en diskussion huruvida det varit klokt att belåna sig till att köpa sig en etta, tvåa eller trea i Stockholm, inte i resten av Sverige.