2012-08-30, 15:14
Medlem
Nlesjems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Dom har betalt 2% i pantbrevskostnad för att det är roligt och inte utnyttjar dom? Sluta.

Jag tycker hävstångsrisken blir galen med såna här lån.

Pantbrev kan följa med köpet från föregående ägare/säljaren.
2012-08-30, 15:19
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nlesjem
Pantbrev kan följa med köpet från föregående ägare/säljaren.
Läs tråden. Någon ägare senaste åren har haft denna belåning.
2012-08-30, 15:35
Medlem
Nlesjems avatar
Citat:
Läs tråden. Någon ägare senaste åren har haft denna belåning.

Irriterad?
Nu har jag läst,klart att belåningen inte är sund.
Men återigen,pantbreven behöver inte spegla skulden.Eller?
Om det är troligt är ju en helt annan femma.
Lyssna/läs på vad andra skriver du med,så blir du inblandad i färre konflikter.
2012-08-30, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nlesjem
Irriterad?
Nu har jag läst,klart att belåningen inte är sund.
Men återigen,pantbreven behöver inte spegla skulden.Eller?
Om det är troligt är ju en helt annan femma.
Lyssna/läs på vad andra skriver du med,så blir du inblandad i färre konflikter.

Det han menade var om det finns pantbrev på 5 miljoner på ett hus som byggdes för 5 år sedan så lånades det med största sannolikhet 5 miljoner på huset för 5 år sedan. Då pantbrev kostar runt 2% av beloppet så är det inget man skaffar i onödan.
2012-08-30, 16:30
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razrrrr
Förstår du att det ligger en enorm hävstångsrisk att belåna sig upp över ett åttasiffrigt belopp för vem som helst när som helst under livet? Förstår du att det är alla skatteskyldiga som får betala smällen vid en eventuell bostadsbubbla i form av att pumpa in skattemedel in i banksektorn? Är du en bankdiare både till vardags och på fritiden?

Nej, det föreligger inte en enorm hävstångsrisk för vem som helst som lånar åttasiffriga belopp. Det är nämligen inte vem som helst som får låna dessa belopp. Och var kommer hävstången in i bilden?

Nyckelordet i ditt inlägg är "eventuell".
2012-08-31, 18:34
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Nej, det föreligger inte en enorm hävstångsrisk för vem som helst som lånar åttasiffriga belopp. Det är nämligen inte vem som helst som får låna dessa belopp. Och var kommer hävstången in i bilden?
Googla "ekonomi" och "hävstång".
2012-08-31, 18:37
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Jag har tittat på de lite dyrare villorna i Stockholms-området som kom ut nu på Hemnet till första stora visningshelgen efter sommaren och noterade något intressant: man har höjt utgångspriserna rejält. Objekt som jag vet varit osålda, har man lagt ut igen men lagt på 1M. Jag tror "taktiken" har blivit som på många ställen utomlands, Svenne ska pruta 1M och tro att han gjort en bra affär, istället för att pruta minst 2M. Ska bli intressant att se hur detta påverkar då Svenne är världskänd för att vara dålig på att pruta, möjligen undantaget äldre Smålänningar
Sitter och tittar på fredagens objekt på Hemnet och tycker det är uppenbart att detta tema fortsätter, "acceptpris" har nu blivit "drömpris".
2012-08-31, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Vet inte om den här ligger rätt, antar att det korrigeras i annat fall.

Ett par vänner köpte häromdagen hus i Stockholmsområdet.
Utan att huset renoverats eller förändrats såldes det för en miljon högre pris än vad förra ägarna köpte huset för år 2006.
Det är ett extremt exempel men ändå, Sverige har haft en intressant trend gällande bostadspriser under många år nu.

Jag är nyfiken på hur andra, mer insatta, tänker gällande bostadsrallyt som inte verkar nå mållinjen.
Det har i flera år talats om farligt låga bostadsräntor, bankernas generösa utlåning tillika svenskens överbelåning.
Jag har senaste två åren funderat över när bakslaget ska komma, trodde det var dags under 2009 men inget händer?

Kommer en bostadskrasch och hur pass omfattande kommer den bli?

En länk i ämnet:
http://www.e24.se/pengar24/bostad/bostadsmarknaden/tio-tecken-pa-en-bostadsbubbla_1797031.e24

Den intressanta frågan är egentligen varför bubblan har skapats. Jag tror att det är så här: Det byggs för lite och speciellt för lite hyresrätter. Samtidigt som många hyresrätter omvandlas till bostadsrätter. Detta innebär att det finns fler allt fler köpare än säljare på marknaden. Tillgång och efterfrågan, alltså går priserna upp och upp hela tiden. För att det hela tiden är huggsexa på attraktiva boenden i våra större städer. Det blir budgivning och priserna stressas upp. Detta påverkas också så klart av jobbskatteavdragen som innebär att folk har fått en högre nettoinkomst och de kan då bjuda över fler gånger i en budgivning. Det här kommer inte att hålla i längden och många kommer få stora ekonomiska problem pga detta. "Lyxfällan" på TV3 kommer snart att drabba 30-40% av sveriges befolkning. Det enda utvägen som jag ser det är nya miljonprogram, dvs att staten investerar i att bygga många nya hyresrätter. Speciellt 1or-2or till studenter och yngre hushåll behövs i dag. Det skulle vara fine för mig om marknaden ville göra det men det vill de inte eftersom ROI (return of investment) är för dåligt för hyresrätter. Ex vis när det gäller det nya höghuset de ska bygga i Kista utanför Sthlm så har man nu bestämt att det ska byggas eftersom man har tillräckligt många som har gått med på att köpa en lght där, flera år innan huset är klart. Så funkar "marknaden". Hängslen och livrem hela tiden. Vilket iofs inte är konstigt. Men därför behövs ju de statliga investeringarna som kan göra nytta där marknaden inte vill ta risker eller en sämre avkastning än vad som är möjligt i huggsexan om bostadsrätterna.
2012-08-31, 19:14
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Googla "ekonomi" och "hävstång".

Det är inget svar på de frågor jag ställde.
2012-08-31, 19:17
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Den intressanta frågan är egentligen varför bubblan har skapats. Jag tror att det är så här: Det byggs för lite och speciellt för lite hyresrätter. Samtidigt som många hyresrätter omvandlas till bostadsrätter. Detta innebär att det finns fler allt fler köpare än säljare på marknaden. Tillgång och efterfrågan, alltså går priserna upp och upp hela tiden. För att det hela tiden är huggsexa på attraktiva boenden i våra större städer. Det blir budgivning och priserna stressas upp. Detta påverkas också så klart av jobbskatteavdragen som innebär att folk har fått en högre nettoinkomst och de kan då bjuda över fler gånger i en budgivning.

På vilket sätt är det du beskriver en bubbla? Du förklarar ju att prisuppgången beror på vissa omständigheter inte spekulation eller dylikt.
2012-08-31, 19:55
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Det är inget svar på de frågor jag ställde.
Om du inte förstår vad en ekonomisk hävstång är med belåning bör du antagligen inte posta i detta forum, det är troll-fasoner.

Citat:
På vilket sätt är det du beskriver en bubbla? Du förklarar ju att prisuppgången beror på vissa omständigheter inte spekulation eller dylikt.
Han beskriver bakgrunden till varför priserna har pressats upp. Speciellt i Stockholm har det länge varit omöjligt att lagligen få ett förstahandskontrakt i (någorlunda) attraktivt område, detta tvingar folk till att köpa ett boende. Därefter har det blivit historiskt billigt att låna stora summor pengar för alla med ett fast jobb/ok inkomst och alla bjuder mot varandra = priserna går upp. Tycker det är en av de enklare förklaringarna jag hört.
2012-08-31, 20:40
Medlem
Citat:
På vilket sätt är det du beskriver en bubbla?
Vad är en bubbla? Kan vi ju börja med att definiera ifall du ska ifrågasätta alla förklaringar till prisstegringar.
Citat:
Du förklarar ju att prisuppgången beror på vissa omständigheter inte spekulation eller dylikt.
Ja, jag tror att prisstegringarna beror på de omständigheterna som jag beskrev snarare än pga bostadsspekulationer. Men speulationerna är säkert också en faktor. Jag tror dock inte att det är en stor faktor i det stora hela.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in