2011-11-24, 20:57
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
* Låga räntor under längre tid gör så att de stillastående priserna i realiteten faller pga inflation. Därmed äter inflationen upp bubblan innan den hinner brista.
Du kanske har sett grafer här i tråden över både KPI och bostadspriser. KPI *är* inflationen och bostadspriser har svängt upp och ned runt den kurvan. Att KPI-kurvan skulle skjuta i höjden är osannolikt. Det är bostadspriser som har bubblat därför att statens lågräntediktat har fått lånemängden att bubbla upp. När de krediterna upphör att finnas, så är det bostadspriser som faller, inte brödpriser.

Inflation samtidigt som låg ränta är f.ö. ett konstigt scenario. Inflationen brukar adderas till räntan. Och det är inte så angenämt för bolåntagare på marginalen när inflationen gör att både månadsräntebetalningarna och matpriserna stiger samtidigt. Att lånets köpkraft samtidigt faller må stämma bokföringsmässigt, men det ger inga pengar att betala räkningarna med i slutet av månaden.

Massmedia talar alltid om inflation som om det bara fanns ett enda pris, en enda vara, i hela ekonomin. Det är ett genomsnitt. Ingen köper genomsnittsvarukorgen, så ingen utsetts för X % inflation som publiceras i massmedia. Alla priser ändras olika hela tiden.
2011-11-24, 21:17
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Var inte det så Sverige kom ur fattigdom för länge sedan genom att skapa billiga lån så att det kunde konsumeras och så anställdes det och så............... rullade det runt?
Nu var jag inte född då, men efter vad jag har läst så kom Sverige ur fattigdomen genom industrialisering, en framsynt utbyggnad av infrastruktur och rationellt agerande. I den mån som billiga lån fanns för 100-150 år sedan så var det fråga om lån till företag, inte till privatpersoner.

På 30- och 40-talen började privatpersoner uppmuntras till att bygga nya bostäder (googla "egnahem"), men då hade vi redan fått ett hyfsat välstånd. Och lån till konsumtion kom in i bilden mycket senare, typ 1950-talet då folk köpte bilar på löpande band.

Citat:
Hade vi inte kunnat låna till bostad så hade väl en bostad kostat ~100 000. Hur mycket hade byggfirmorna tjänat på att sälja sådana objekt och hur mycket skulle en hantverkare tjäna per månad pga det? Vi skulle väl bli fattiga igen?

Bara om "vi" är hantverkare. Resten av svenskarna (95%) skulle naturligtvis ha mer pengar över till annat, så att kanske bilförsäljare, slaktare eller resebyråanställda skulle tjäna mera pengar.
Men du har faktiskt rätt i att en bostad hade kostat ~100.000. Fram till någon gång på 70- eller 80-talet (minns inte exakt när det var nu) så fick bostadsrätter inte användas som säkerhet för lån, dvs man fick bara ta blancolån ("topplån") om man ville köpa en. Då gick det fint att köpa en lägenhet på Östermalm för ett par hundra tusen, dvs en summa som folk kunde spara ihop på egen hand.
2011-11-24, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Bostäder är för dyra nu eftersom de har dragit ifrån konsumentprisindex otroligt mycket de senaste 10-15 åren. Oavsett om man jämför på 5, 15, 50 eller 150 år så är det väldigt tydligt att bostadspriser brukar följa KPI och när de inte har gjort det så korrigeras de så småningom.
Så vad är den magiska ration mellan KPI och bostadspris? Det kan ju även vara så att vi nu har hamnat på en korrekt nivå och att bostäder tidigare varit för billigt, alternativt att det har skett en förändring i vad människor faktiskt är villiga att betala för boendet. Ingen tror att priserna ska öka som de gjort under 2000-talet för evigt men det betyder inte att de per automatik ska tillbaka till vad de låg på för tio år sedan.
2011-11-24, 22:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck

Citat:

Hade vi inte kunnat låna till bostad så hade väl en bostad kostat ~100 000. Hur mycket hade byggfirmorna tjänat på att sälja sådana objekt och hur mycket skulle en hantverkare tjäna per månad pga det? Vi skulle väl bli fattiga igen?
Bara om "vi" är hantverkare. Resten av svenskarna (95%) skulle naturligtvis ha mer pengar över till annat, så att kanske bilförsäljare, slaktare eller resebyråanställda skulle tjäna mera pengar.
Men du har faktiskt rätt i att en bostad hade kostat ~100.000. Fram till någon gång på 70- eller 80-talet (minns inte exakt när det var nu) så fick bostadsrätter inte användas som säkerhet för lån, dvs man fick bara ta blancolån ("topplån") om man ville köpa en. Då gick det fint att köpa en lägenhet på Östermalm för ett par hundra tusen, dvs en summa som folk kunde spara ihop på egen hand

Din teori är ju lysande, men varför stanna vid bolån?
Förbjud alla lån så blir allt billigare!

Inga bolån = Billigare att köpa bostad!
Inga billån, Billigare att köpa bil!
Inga studielån = Billigare att utbilda sig!
2011-11-24, 22:10
Medlem
nivamans avatar
Så länge som räntorna är låga kommer priserna inte att rasa.
Det är helt enkelt för billigt att låna.
En justering nedåt med ~15-20% är möjligt även med låga räntor, med tveksamt om det kan kallas för en bubbla/ras.
2011-11-24, 23:08
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Du kanske har sett grafer här i tråden över både KPI och bostadspriser. KPI *är* inflationen och bostadspriser har svängt upp och ned runt den kurvan. Att KPI-kurvan skulle skjuta i höjden är osannolikt. Det är bostadspriser som har bubblat därför att statens lågräntediktat har fått lånemängden att bubbla upp. När de krediterna upphör att finnas, så är det bostadspriser som faller, inte brödpriser.

Inflation samtidigt som låg ränta är f.ö. ett konstigt scenario. Inflationen brukar adderas till räntan. Och det är inte så angenämt för bolåntagare på marginalen när inflationen gör att både månadsräntebetalningarna och matpriserna stiger samtidigt. Att lånets köpkraft samtidigt faller må stämma bokföringsmässigt, men det ger inga pengar att betala räkningarna med i slutet av månaden.

Massmedia talar alltid om inflation som om det bara fanns ett enda pris, en enda vara, i hela ekonomin. Det är ett genomsnitt. Ingen köper genomsnittsvarukorgen, så ingen utsetts för X % inflation som publiceras i massmedia. Alla priser ändras olika hela tiden.

Kul att du försöker undervisa mig som är civilekonom

Vet du inte att bostadspriser är exkluderade i KPI-beräkningen? Då vet du nu.

Jag tror att bostadspriserna kommer att ligga still (falla realt). Detta gör att bubblan minskar i storlek.

Vad är det du inte förstår?
Senast redigerad av Triremer 2011-11-24 kl. 23:12.
2011-11-25, 04:54
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phantomen
När marknaden inser att skuldkrisen inte går att lösa så kommer det jag pratar om att hända. Det är jag helt övertygad om. Det är bara en tidsfråga, och jag pratar inte 10-20 år utan inom de närmsta åren. Politikerna kan ljuga till sig tid, men inte hur länge som helst, och jag tror att botten is nådd inom max 3-4 år.. Då kommer det jag pratar om att hända med största sannolikhet.
Om vi ponerar att du har rätt, hur skulle do bosätta dig fram tills dess och hur skulle du placera dina tillgångar?

Citat:
Kul att du försöker undervisa mig som är civilekonom
Jag hoppas att du inte studerade på Handels i Stocholm, i princip samtliga jag träffat därifrån har varit frapperande pantade.
2011-11-25, 06:16
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlkMulken
Om du läser mitt ursprungliga inlägg en gång till så ser du att jag gör både en jämförelse med en 1,5 m.kr. villa samt en jämförelse med en 2,5 m.kr. villa. Det visar sig att 2,5 miljoner kronorsvillan och lägenheten som i ursprungsläget har en hyra på 10 000 kr/mån har haft lika stora sammanlagda kostnader efter 20 år (med förutsättningarna 3% kostnadsuppräkning både för hyresrätten som helhet och för driftskostnaderna för villan, 6 % ränta på lånat kapital under hela tiden och 1,5 miljoner i sammanlagd amortering under perioden).

Till detta ska räknas inflation om c:a 2% om året, vilket torde öka villans värde med c:a 45% på 20 år.
Det enda jag såg var mer ett antagande att 2,5 miljoners-villan med drift och amortering skulle ligga ungefär i samma klass som hyresrätten. Men det jag fortfarande ifrågasätter är i vilken ort en villa kostar 2,5 miljoner, där en hyresrätt kostar 15k/månad. Om du tänker dig Stockholms innerstad, vilket jag finner fullt realistiskt med en sådan hyra, så får du nog räkna på villapriser om 4-5 miljoner istället för att få en bra jämförelse.

Ingen idé att blanda äpplen med päron.
2011-11-25, 06:18
Medlem
zorzes avatar
Som det är nu så är det pyspunka,men vi fortsätter att cykla som om inget har hänt.Rätt som det är så åker man på fälgarna, stannar vi och lagar däcket så löser det sig.

Så vad behöver ekonomin?......ledtråd.....Man kan inte pumpa in luft hela tiden i ett däck med pyspunka om man inte först lagar hålet......tänk på detta alla EKONOMER.
2011-11-25, 06:46
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Om vi ponerar att du har rätt, hur skulle do bosätta dig fram tills dess och hur skulle du placera dina tillgångar?

Jag hoppas att du inte studerade på Handels i Stocholm, i princip samtliga jag träffat därifrån har varit frapperande pantade.

HHS utbildar inte civilekonomer.

Jag tror inte att bubblan fortsätter att växa. Däremot tror jag att priserna kommer att ligga still eller alternativt sjunka något under en längre period. Det kommer inte vara en bubbla som brister utan snararer en bubbla som pyser ut långsamt och odramatiskt. En bubbla som försvinner genom fallande reala priser genom att bostadspriserna mer eller mindre ligger still samtidigt som vi har inflation.

Jag hävdar bestämt att man inte ska investera i en bostad utan att man istället ska titta åt annat håll om man vill tjäna pengar.
2011-11-25, 08:22
Medlem
Citat:
Jag hävdar bestämt att man inte ska investera i en bostad utan att man istället ska titta åt annat håll om man vill tjäna pengar.

Men vad ska man göra åt sitt boende under tiden?

Alternativet till att köpa en bostad är ju att hyra en bostad och hur jag än räknar så är det billigare att köpa bostad än att hyra i min stad.

På längre sikt (20-30 år), ska man sitta och trycka i en hyresrätt då och vänta på läge att slå till?
2011-11-25, 09:47
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Lite underlig definition av bubbla tycker jag. Att priser på en vara stiger fortare än andra varor är naturligtvis fullt naturligt och beror som vanligt på utbud och efterfrågan.

Sen är du inne på att det är billigare med krediter numer vilket är sant. Att detta leder till högre priser är helt rimligt men inget av det betyder att det existerar en bubbla i traditionell mening.

Fast jag instämmer i att priserna kan sjunka om det blir dyrare med krediter, det är fullt rimligt. Det innebär att fundamenta förändras och följaktligen också priserna. Detta har dock inget med bubblor att göra.

Ja, och efterfrågan styrs av tillgången på kredit. Om bankerna pumpar in kredit på bostadsmarknaden så kommer priserna stiga fortare än resten av ekonomin, dvs det blir inflation på bostadsmarknaden. Inflation på bostadsmarknaden skapar ökad efterfrågan på kredit osv osv, mer kredit pumpas in, priserna stiger, en bubbla uppstår.

Billigare krediter är helt riktigt inget som skapar en bubbla i sig. Bankerna kan oavsett priset på kredit välja att inte skapa lån. När bankerna förr eller senare minskar långivningen kommer bubblan spricka.

Det är en solklar enorm bubbla på bostadsmarknaden, den uppfyller alla kriterier. Som sagt, bara en idiot hävdar att det inte finns en bostadsbubbla i Sverige.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in