2011-11-01, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonical
Gå på visningar, ring upp vilken mäklare som helst som jobbar på innerstan så kommer de säga att priserna sjunkit 10-20% förutom på bra objekt på populära gator och liknande, såna står fortfarande pall. Mäklarstatistiken är partsstatistik och den släpar också efter...

Vad menar du med partsstatistik? Svårt att få någon mer objektiv statistik än den. Täckningsgraden är kring 70 procent och all data samlas in, bearbetas och produceras av SCB.

Validiteten i de undersökningar som görs där mäklare frågas om vad de tror om framtida prisutveckling kan emellertid starkt ifrågasättas, oavsett om de tror på en framtida höjning eller sänkning.
Senast redigerad av dais4773 2011-11-01 kl. 16:28.
2011-11-01, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Tydligen publicerade Swedbank en rapport förra månaden om bostadsmarknaden under de senaste 40 åren, enormt intressant läsning med massor av jämförelser mellan t.ex. hushållens upplåning kontra inkomster, inflation, amorteringstakt m.m. Själv får jag en känsla av "vad var det jag sa?", men det kanske finns någon prisoptimist här som kan hitta stöd för varför vi skulle ha fördubblade bostadspriser om 15 år... Lycka till!

http://www.swedbank.se/idc/groups/public/@i/@sc/@all/@gs/@corpaff/@pubaff/documents/article/cid_357389.pdf

Varför får du den känslan? Det är inte direkt som att de producerar något nytt. Rapporten påminner snarare om en B-uppsats eller liknande där författaren samlar in grafer från lite olika källor och krafsar ihop något kring det. Det var väl en helt okej sammanställning över hushållens upplåning historiskt men inte mer än så. Exempelvis finns ingen jämförelse kring faktiska boendekostnader för hushållen (inkl ränta) kontra den reella löneökningen under perioden - ett mått som säger så mycket mer än nominella eller reella prisökningar på bostäder.
2011-11-01, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Vad menar du med partsstatistik? Svårt att få någon mer objektiv statistik än den. Täckningsgraden är kring 70 procent och all data samlas in, bearbetas och produceras av SCB.

Validiteten i de undersökningar som görs där mäklare frågas om vad de tror om framtida prisutveckling kan emellertid starkt ifrågasättas, oavsett om de tror på en framtida höjning eller sänkning.

Finns de som ifrågasätter om de har 70%, men i vilket fall som helst så borde det framför allt vara de affärer som kapsejsat helt som inte rapporteras in... det är ju som sagt helt frivilligt för mäklare att rapportera in statistiken för bostadsrätter.

Om vi låtsas att mäklarstatistik är objektiv, vilket är det sista den är, så släpar den statistiken ändå efter. Billiga, svårsålda lägenheter som skulle dra ner snittet ligger kvar längre osålda innan säljarna accepterar läget. Eftertraktade lägenheter är opåverkade och relativa omsättningen av såna ökar vilket gör att statistik i vikande marknad kommer släpa efter.
2011-11-01, 19:08
Medlem
Citat:
Finns de som ifrågasätter om de har 70%, men i vilket fall som helst så borde det framför allt vara de affärer som kapsejsat helt som inte rapporteras in... det är ju som sagt helt frivilligt för mäklare att rapportera in statistiken för bostadsrätter.

Om vi låtsas att mäklarstatistik är objektiv, vilket är det sista den är, så släpar den statistiken ändå efter. Billiga, svårsålda lägenheter som skulle dra ner snittet ligger kvar längre osålda innan säljarna accepterar läget. Eftertraktade lägenheter är opåverkade och relativa omsättningen av såna ökar vilket gör att statistik i vikande marknad kommer släpa efter.

De finns också de som tror att 11:e september planerades av USA:s regering. Detta betyder naturligtvis ingenting.

Att försäljningen har minskat i omfattning den senaste tiden är klarlagt, likaså att det har skett en viss nedgång prismässigt men med stora regionala variationer. Visst sker en viss eftersläpning som du säger vilket möjligen ger en lite större effekt vid en nedgång. Effekten torde dock vara relativt marginell, framförallt då man pratar om lägenheter i Stockholms innerstad där i princip alla lägenheter är mer eller mindre eftertraktade. I andra delar av landet där det ofta tar lång tid att sälja sin lägenhet, eller framförallt villa, kan eftersläpningen rimligtvis ge större utslag på statistiken.
2011-11-01, 22:30
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Varför får du den känslan? Det är inte direkt som att de producerar något nytt. Rapporten påminner snarare om en B-uppsats eller liknande där författaren samlar in grafer från lite olika källor och krafsar ihop något kring det. Det var väl en helt okej sammanställning över hushållens upplåning historiskt men inte mer än så. Exempelvis finns ingen jämförelse kring faktiska boendekostnader för hushållen (inkl ränta) kontra den reella löneökningen under perioden - ett mått som säger så mycket mer än nominella eller reella prisökningar på bostäder.
Visst är det inget nytt i rapporten, det är liksom hela poängen - det är en sammanställning av fakta, lätt överblickbart. Det hade såklart varit trevligt om de också hade gjort en sådan graf, men informationen finns där - det är bara att jämföra två diagram så ser du själv.
Men fakta talar för sig själv: bostadspriser och storlekar på lånen har rusat i höjden i 10-15 år, på ett sätt som är helt unikt och antagligen också ohållbart i längden.
Så åter till min fråga: hittar du något som talar för en fortsatt prisökning på lång sikt?
2011-11-01, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Visst är det inget nytt i rapporten, det är liksom hela poängen - det är en sammanställning av fakta, lätt överblickbart. Det hade såklart varit trevligt om de också hade gjort en sådan graf, men informationen finns där - det är bara att jämföra två diagram så ser du själv.
Men fakta talar för sig själv: bostadspriser och storlekar på lånen har rusat i höjden i 10-15 år, på ett sätt som är helt unikt och antagligen också ohållbart i längden.
Så åter till min fråga: hittar du något som talar för en fortsatt prisökning på lång sikt?

Troligtvis inte på liknande nivå som de senaste 20 åren, nej. Mest på grund av att de ekonomiska förutsättningarna för låntagare förändrats under den senaste tjugoårsperioden, särskilt då ett lägre normalränteläge vilket gjort att kostnaden för att ha lån har minskat.

Däremot är det rimligt att anta att priserna på längre sikt i snitt stiger med inflation + reell tillväxt, allt annat lika. Dock är inte allt annat lika utan det tillkommer naturligtvis parametrar såsom storlek på nybyggande, migration, ändrad efterfrågan på vissa typer av boenden samt politiska åtgärder som påverkar kostnader för bostäder/lån. Utvecklingen beträffande dessa parametrar är såklart oviss vilket får till effekt att även den framtida prisutvecklingen på så lång sikt är svår att uttala sig om med någon större precision.
2011-11-02, 23:53
Medlem
Libyen blir al-quada land och tar med sig Tunisien, Egypten och Syrien. Israel attackerar Iran och krig bryter ut. Grekland konkar och bryter sig ur euron. Italien Spanien Portugal konkar något år senare. Frankrike klarar sig med nöd och näppe. Sparare och investerare flyr till de nordiska valutorna som blir extremt starka. Ingen har råd att köpa svensk export. Företagen varslar folk dagligen. Sossarna vinner valet. Nu råder 25 proc arbetslöshet och den har spridit sig till Stockholm. Inflationen stiger men inte lönerna. Hur ska man agera idag och framöver om man tror på ett sånt scenario närmsta 1-5 åren och funderar på att köpa en bostadsrätt innanför tullarna?
2011-11-03, 23:08
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Libyen blir al-quada land och tar med sig Tunisien, Egypten och Syrien. Israel attackerar Iran och krig bryter ut. Grekland konkar och bryter sig ur euron. Italien Spanien Portugal konkar något år senare. Frankrike klarar sig med nöd och näppe. Sparare och investerare flyr till de nordiska valutorna som blir extremt starka. Ingen har råd att köpa svensk export. Företagen varslar folk dagligen. Sossarna vinner valet. Nu råder 25 proc arbetslöshet och den har spridit sig till Stockholm. Inflationen stiger men inte lönerna. Hur ska man agera idag och framöver om man tror på ett sånt scenario närmsta 1-5 åren och funderar på att köpa en bostadsrätt innanför tullarna?
Inte otroligt scenario, men osannolikt att allt skulle inträffa. Vi har ganska låg inflation nu (dock högre än vad som officiellt anges), men jag tror på högre inflation i slutändan. Om du kan så är mitt råd att avvakta bobubblan ett par år till och sedan gå all-in. Det är minst ner 10% från toppen redan nu och det kommer garanterat gå ner minst 10%-20% till. Jag har avvaktat och kommer gå all-in i vår, vilket jag egentligen tror är för tidigt, men jag måsta köpa snart pga min familjesituation. Det hänger egentligen på om man tror på inflation eller deflation, historien säger dock inflation med mycket få undantag.
2011-11-04, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Inte otroligt scenario, men osannolikt att allt skulle inträffa. Vi har ganska låg inflation nu (dock högre än vad som officiellt anges), men jag tror på högre inflation i slutändan. Om du kan så är mitt råd att avvakta bobubblan ett par år till och sedan gå all-in. Det är minst ner 10% från toppen redan nu och det kommer garanterat gå ner minst 10%-20% till. Jag har avvaktat och kommer gå all-in i vår, vilket jag egentligen tror är för tidigt, men jag måsta köpa snart pga min familjesituation. Det hänger egentligen på om man tror på inflation eller deflation, historien säger dock inflation med mycket få undantag.

Jaha gick allt out idag, sålde min tvåa på 49m2 för 4 000 000, hoppas det blir ett snabbt ras i vår på-15% till -20%, och inte en pyspunka på 3 år
2011-11-04, 02:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av logger
Jaha gick allt out idag, sålde min tvåa på 49m2 för 4 000 000, hoppas det blir ett snabbt ras i vår på-15% till -20%, och inte en pyspunka på 3 år

Lite nyfiken på vad det är för lägenhet du sålt när du får 4MKR för 49m2? Funderar själv på att sälja min i samma storleksklass med mycket bra läge i innerstan, men har inte sett några sådana kvadratmeterpriser. En bra bit över 80K/m2 är riktigt bra betalt. Jag hoppas snarare på 65K med lite tur, men är inställd på att inte få mycket över 60K och faktiskt aningen orolig för att det inte ens blir det. Utbyter gärna info via PM om du inte vill ta mer detaljer offentligt.
2011-11-04, 08:16
Medlem
RedCheekGraduates avatar
Ni kan sitta helt lugnt i båten, nu har ECB sänkt sin styrränta och Riksbanken förväntas göra detsamma så nu kan alla bolåneknarkare fortsätta sin lånefinansierade karusell ett tag till.

http://www.svd.se/naringsliv/ecb-sanker-styrrantan_6608282.svd
2011-11-04, 09:10
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedCheekGraduate
Ni kan sitta helt lugnt i båten, nu har ECB sänkt sin styrränta och Riksbanken förväntas göra detsamma så nu kan alla bolåneknarkare fortsätta sin lånefinansierade karusell ett tag till.

http://www.svd.se/naringsliv/ecb-sanker-styrrantan_6608282.svd
Högre krav på bankerna gör att låntagarna inte kommer känna av räntesänkningarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in