2010-04-29, 01:01
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zorno
Du måste skilja på bostadsrättsefterfårgan och efterfrågan på bostäder.

När det i Stockholm är extrem brist på hyresrätter, vars bestånd dessutom minskar, så finns det i sammanhanget ingen poäng i att tala om "det ena eller det andra". Det ena alternativet är nämligen inte ett alternativ.

Citat:
Sen så följer ju inte prisutvecklingen befolkningsutvecklingen i Sverige. Man ser ett tydligt trendbrott och att priserna sprungit iväg betydligt från trenden.

I Sverige som helhet har prisutvecklingen inte varit speciellt stor. I Stockholm däremot har det rusat, i takt med att nettoinflyttningen har varit väldigt stor.

Citat:
Detta har ju skett i Sverige förut. När t.o.m. bankerna börjar varna så tror jag att det är försent. Men det är ju självklart upp till dig om du vill sitta och trycka på din lägenhet när bubblan spricker. Om du ser på lång sikt spelar det ingen roll, marknaden kommer ju att återhämta sig. Men jag tar förgivet att du sett det sjuka trendbrottet! [...] Mäklarna i stockholm har ju även sett en nedgång (och det var innan repan ens höjts).

Den svenska bostadsmarknaden är ur marknadssynpunkt fullständigt satt ur spel. När priser i tex. USA faller till följd av marknadsekonomins mekanismer, så håller sig storstädernas bostadspriser på rekordnivå. Anledningen är att efterfrågan ökar medan tillgången är konstant. Vidare beror det på att panträtten ser annorlunda ut i Sverige jämfört med t.ex. USA. När priser på bostäder i Stockholm faller, vilket de emellanåt gör, så vill ingen frivilligt sälja. Hellre leva på existensminimum och betala sina räntor, än att sälja med förlust och sitta på stora blancolån. Prisfall i Stockholm har hittills alltid resulterat i att marknaden stryps på bostäder. Tillgången minskar alltså drastiskt, och plötsligt trycker priserna uppåt igen.
2010-04-29, 12:41
Medlem
Zornos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Den svenska bostadsmarknaden är ur marknadssynpunkt fullständigt satt ur spel. När priser i tex. USA faller till följd av marknadsekonomins mekanismer, så håller sig storstädernas bostadspriser på rekordnivå. Anledningen är att efterfrågan ökar medan tillgången är konstant. Vidare beror det på att panträtten ser annorlunda ut i Sverige jämfört med t.ex. USA. När priser på bostäder i Stockholm faller, vilket de emellanåt gör, så vill ingen frivilligt sälja. Hellre leva på existensminimum och betala sina räntor, än att sälja med förlust och sitta på stora blancolån. Prisfall i Stockholm har hittills alltid resulterat i att marknaden stryps på bostäder. Tillgången minskar alltså drastiskt, och plötsligt trycker priserna uppåt igen.

Absolut finns det valet för vissa att man inte vill sälja med förlust. Men priserna i landet har gått upp fruktansvärt mycket. Skulle priserna sjunka med 20% så är det många som iaf skulle tjäna en hacka eller gå +/- o. Men då utgår du också från att de har ett val. Den exekutiva försäljningen i framförallt sthlm har gått upp mycket de senaste åren. Det tyder ju på att många inte har det alternativet. Vissa väljer således att sälja innan de inte har råd att betala den fasta kostnaden, amorteringar och ränta. Speciellt nu när arbetslösheten är hög. En del familjer har köt fler lägenheter, till barn etc. Utan jobb sitter man i en svettig sits och kan tvingas sälja. Bubblan blir då ett faktum, när räntan går upp och kreti och pleti inte har råd att ta ett lån, när de blir dyra.
2010-04-29, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zorno
hehe Jag känner en i London som var med och sålde av i Europa när den amerikanska ekonomin gick på pumpen. Det råder inte några tvivel om att det var en bostadsbubbla som grundade sig i överbelåning.

EDIT: Vilka är "folk"?
Jag tror du skall läsa det jag skrev en gång till. Det handlade inte om huruvida det var en bostadsbubbla eller inte.

Din argumentation är något besynnerlig. Bara för att du känner någon i London som sålt något innebär inte det att det varit en bostadsbubbla i USA.

Med folk brukar man mena ett antal icke namngivna individer.
2010-04-30, 10:36
Medlem
Mesmeros avatar
Framtiden får helt enkelt utvisa vem som har rätt i denna fråga. Själv känner jag mig övertygad att det är en bostadsbubbla och en ordentligt sättning är att vänta. Den stora frågan är när?

Personligen tror jag att det kommer bli tydligt för de flesta först vid årsskiftet. Orsaken att det kommer att bli tydligt då är att finansinspektionens nya riktlinjer vad gäller ökade krav på kontantinsats kommer att ha fått viss effekt vidare kan även valet bidra med en förstärkning av nedgången. En rödgrön seger kommer minska de disponibla inkomsterna för höginkomsttagare vilket i kombination med eventuell fastighetsskatt kommer att kyla av marknaden i Stockholm kraftigt. Nedgången kommer även accentueras då gemene man förstår att "sanningar" som "bostadsmarknaden är alltid en bra investering" endast var ett symtom på en sjuk marknad.

Den som lever får se. Men att påstå att det kommer att ske på det ena eller andra sättet pga diverse faktorer med alltför stor självsäkerhet är liktydigt med att underminera sig själv. Att det finns personer här som blint tycks tro att en bostadsbubbla ej är möjligt bekräftar endast densamma.
2010-04-30, 11:14
Medlem
biljons avatar
http://www.fi.se/Templates/Page____12592.aspx

På onsdag kl 10 får vi besked om bolånetaket från FI.
Detta har fått en intressant effekt bland de yngre har jag märkt. Flera par jag känner rusar nu runt på visningar för att hinna köpa något innan detta tak sätts då de inte har något eget kapital att skjuta in.

Hur tror ni att taket kommer att påverka priserna efter 1:a juli?
2010-04-30, 15:31
Medlem
Dr.Houses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon

Detta har fått en intressant effekt bland de yngre har jag märkt. Flera par jag känner rusar nu runt på visningar för att hinna köpa något innan detta tak sätts då de inte har något eget kapital att skjuta in.

Well, det lär ju inte medföra att priserna ökar i alla fall, därför känns det inte så smart att försöka köpa innan taket är bestämt.
2010-04-30, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon

Det enda det säger är att dina bekanta inte har alla hästar hemma. De behöver inte något eget kapital så det kan ta ett större topplån istället om de har marginalerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.House
Well, det lär ju inte medföra att priserna ökar i alla fall, därför känns det inte så smart att försöka köpa innan taket är bestämt.

Missat vad som händer i europa tex grekland? DET är något att räkna med om man skall prata om en sättning.
2010-04-30, 21:45
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Men hur många gånger ska det behöva förklaras skillnaden på att något är dyrt men korrekt värderat, och att något är övervärderat och bildar en bubbla?! Är värderingen av Picassos tavlor en bubbla? Nej. Är Sveriges bostadspriser en bubbla? Nej. Varför? För att tillgången är konstant, och efterfrågan ständigt ökar. Skulle efterfrågan minska, ja, då kommer priserna att gå ner. Det förutsätter att färre behöver någonstans att bo. Hur är det med tillgången på bostäder i Sverige? I synnerhet i Stockholm? Den är i princip konstant. Det byggs inte i takt med efterfrågan. Sålunda är det ingen bubbla, det är en korrekt värdering. Att det är DYRT är en annan femma.

I USA byggs det när efterfrågan ökar. I NY byggs det på höjden. I LA byggs det på bredden. Men det byggs. Där rörde det sig om en bubbla eftersom folk köpte i spekulationssyfte. Ett hus byggdes på en plats. Såldes för 1 miljon dollar. Det byggdes ett likadant bredvid. Såldes för lika mycket. Ägarna visste att de kunde sälja dem för ännu mer pengar efter bara några månader. Plötsligt sprack bubblan, och det fanns plötsligt alldeles för många hus på marknaden. Tillgången blev bara större och större, och ändå fortsatte priserna att rusa.
Precis vad som hände på tidigt 90 tal. då fanns det en ökande befolkning, men ändå kollapsade marknaden under några år.
Det som drivit priserna är en högkonjunktur i kombination med kraftigt sänkta kostnader för att låna pengar.
Lägg till att "alla" har trott på en prisstegring så får du en bubbla.
2010-04-30, 23:12
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
Det enda det säger är att dina bekanta inte har alla hästar hemma. De behöver inte något eget kapital så det kan ta ett större topplån istället om de har marginalerna.

Jag antar att dom redan nu ligger på gränsen att överhuvudtaget få ett lån. Lägger man då på ett topplån på säg 20% av 5 millar så spricker hela kalkylen.
2010-04-30, 23:40
Medlem
Mengerians avatar
Citat:
I Sverige som helhet har prisutvecklingen inte varit speciellt stor. I Stockholm däremot har det rusat, i takt med att nettoinflyttningen har varit väldigt stor.

Det finns många mellanstora svenska städer där prisutvecklingen varit mycket kraftigare. I Linköping där jag bor låg kvadratmeterpriserna för lägenheter på ca 4000 spänn år 2000. Idag ligger de på ca 12500. Det blir ca 12% per år i tio års tid, vilket är avsevärt mycket kraftigare än löneökningarna. (Om vi räknar från 1996 blir den årliga prisökningen runt 14%, men det är lite orättvist eftersom vi då till skillnad från år 2000 fortfarande hade krisen färskt i minne.)

Om förhållandet mellan bruttolöner och lägenhetspriser ska återställas till det "normaltillståndet" som rådde under 2000, krävs ett prisfall i reella termer på 50-60%.

Det råder knappast någon bostadsbrist i min stad om man nu kan tänka sig att bo lite utanför "stadskärnan" (eller vad man nu kan kalla det). Den enda orsaken till att priserna ökat dubbelt så mycket som befogat är ränteläget!

Så om räntorna har påverkat vanliga tråkiga mellanstora städer så pass mycket, varför skulle de då inte ha haft någon påverkan på Stockholm?

Därmed är det inte sagt att jag tror på stora prisfall i nominella termer, eftersom centralbankerna kommer att se till att elda på inflationen rejält. Om det räcker eller inte får vi se.
Senast redigerad av Mengerian 2010-05-01 kl. 00:21.
2010-05-01, 01:31
Medlem
Dr.Houses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
Missat vad som händer i europa tex grekland? DET är något att räkna med om man skall prata om en sättning.

Vad är din poäng? Jag säger varken bu eller bä, jag konstaterade bara att det är en dålig gamble att köpa innan FI har ritat upp regelverket.

Vad har Grekland med saken att göra? Grekland är ett korrupt och bankrutt u-land.
2010-05-01, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.House
Vad är din poäng? Jag säger varken bu eller bä, jag konstaterade bara att det är en dålig gamble att köpa innan FI har ritat upp regelverket.

Vad har Grekland med saken att göra? Grekland är ett korrupt och bankrutt u-land.

att det knappast är smart att köpa efter de bestämmt reglerna

är du allvarlig när du inte förstår sambandet mellan piigss länderna och sverige? om emu kollapsar? vad tror du händer med bostadspriserna i sverige, då snackar vi ras

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in