2011-02-17, 15:38
Medlem
Flinta82s avatar
Jag tror nog många har gjort glädjekalkyler när dom räknat på hur höga räntor dom skulle klara. "Vi fixar det, vi har marginal". Jag tror dock att en stor del av dom som räknat på hur höga räntor skulle slå har räknat väldigt optimistiskt. Är inte så lätt som man kanske tror att dra in på saker och ting i vardagsekonomin. Jag tror definitivt vi kommer få se fallande bostadspriser inom ett par-tre år. Vi klarade denna kris ganska bra ändå, men om det kommer en ny kris är det inte alls säkert att vi fixar den lika "bra" som den senaste och då kan många som äger sina bostäder få sina fiskar varma.
2011-02-17, 15:42
Medlem
Ni som inte tror på en bubbla eller förstår hur priserna skall kunna falla: Se det här (kort inslag med Pär Magnusson, chefsanalytiker på Royal Bank of Scotland):
http://di.se/DiTV/2011/2/17/Ekonom-Sa-byggdes-bostadsbubblan-upp/?rlt=2

Och följ mina länkar i inlägg nr 51 förstås, om ni inte redan gjort det.
2011-02-17, 15:44
Medlem
Aktieklipparns avatar
Nu va det ju ett tag sedan som "Bengt Dennis" härjade med sin skyhöga styrränta (-92)

Kanske så länge att alla har glömt vad som faktiskt kan hända, när kronan flyter fritt.

Kanske dags att köpa sitt boende istället för att bara äga skithuset.

För vem vill vara statens hora hela livet.
2011-02-17, 16:44
Medlem
Stiffnippless avatar
Vi har en stark ekonomi i Sverige till stor del p.g.a. de statliga stimulanspaketen. Många jämför räddningspaketen med "konstgjord andning", vi har alltså skjutit problemen framför oss istället för att ta tag i dem redan när de uppstod. Den notan kommer vi att få betala förr eller senare.
2011-02-17, 16:49
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Jag tror nog många har gjort glädjekalkyler när dom räknat på hur höga räntor dom skulle klara. "Vi fixar det, vi har marginal". Jag tror dock att en stor del av dom som räknat på hur höga räntor skulle slå har räknat väldigt optimistiskt. Är inte så lätt som man kanske tror att dra in på saker och ting i vardagsekonomin. Jag tror definitivt vi kommer få se fallande bostadspriser inom ett par-tre år. Vi klarade denna kris ganska bra ändå, men om det kommer en ny kris är det inte alls säkert att vi fixar den lika "bra" som den senaste och då kan många som äger sina bostäder få sina fiskar varma.

Elpriserna knäcker många hushåll nu under vintern och det till grund på att nästan ingen har räknat med så pass höga uppvärmningskostnader. Höga elpriser i kombination med höjda räntor kommer att starta vågen utför. Elbolagen påstår fortfarande att el är för billigt i Sverige och kommer givetvis fortsätta höja priserna. Jag är ganska så säker på att staten snart kommer att börja subventionera energiskatten.
2011-02-17, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Vi har en stark ekonomi i Sverige till stor del p.g.a. de statliga stimulanspaketen. Många jämför räddningspaketen med "konstgjord andning", vi har alltså skjutit problemen framför oss istället för att ta tag i dem redan när de uppstod. Den notan kommer vi att få betala förr eller senare.

"statliga stimulanspaket"?

För helåret 2010 låg budgetunderskottet på 1 miljard. 1 miljard! Ska vi betala av den miljarden i framtiden? Nä du, du borde läsa på. Om Svenskan eller valfri ekonomitidning är för jobbig så köp i alla fall Aftonbladet.

Sverige har Europas starkaste ekonomi. BNP tillväxt på 7% sista kvartalet 2010. Minskad arbetslöshet som nu är nere på 7% och minskar i rask takt. 2009 var den uppe på 9.8%. Minskande statsskuld som inom inte allt för många år tros vara en av Europas lägsta på ca 20%. Idag är den också en av Europas lägsat på ca 35%.

en ev. Bostadsbubbla lär i alla fall inte bero på dålig ekonomi.
2011-02-17, 17:06
Medlem
Aktieklipparns avatar
Vi är en låginkomstfamilj (jag sjukpensionär) men har alltid kalkylerat med att klara 20% nettoränta även om frugan blir arbetslös, samt sett till att ha en rejäl buffert så man klarar sig. Dessa räntor kräver dock att vi slutar med våra årliga Thailandssemestrar.

Men hur fan tänker endel? vissa klarar ju inte ens av att bli arbetslösa några månader eller 2% räntehöjningar eller slopade ränteavdrag

Hade tom en granne där killen skröt om sina företag och miljoner, medans hans fru alltid beklagade sig om hur tufft dom hade, enligt henne skulle dom inte ens klara sig om dom fick ett barn till, vilket dom fick Nu har dom sålt och flyttat in i ett nybyggt hus med borgenärer

Ett riktigt lyxfällan exempel, barnen har inte ens en vecka sommarlov, men bilen skall vara ny
Senast redigerad av Aktieklipparn 2011-02-17 kl. 17:10.
2011-02-17, 17:22
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsmart
"statliga stimulanspaket"?

För helåret 2010 låg budgetunderskottet på 1 miljard. 1 miljard! Ska vi betala av den miljarden i framtiden? Nä du, du borde läsa på. Om Svenskan eller valfri ekonomitidning är för jobbig så köp i alla fall Aftonbladet.

Sverige har Europas starkaste ekonomi. BNP tillväxt på 7% sista kvartalet 2010. Minskad arbetslöshet som nu är nere på 7% och minskar i rask takt. 2009 var den uppe på 9.8%. Minskande statsskuld som inom inte allt för många år tros vara en av Europas lägsta på ca 20%. Idag är den också en av Europas lägsat på ca 35%.

en ev. Bostadsbubbla lär i alla fall inte bero på dålig ekonomi.

Om jag inte minns fel så har stimulanspaketen kostat minst 150 miljarder sek och detta var i början på 2008.
2011-02-17, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Om jag inte minns fel så har stimulanspaketen kostat minst 150 miljarder sek och detta var i början på 2008.

Ytterst små stimulanspkaet har iscensatts. Statsskulden har samtidigt minskat. Så dina stimulanspaket är i alla fall inte lånade pengar, dock sparade Borg en del i "ladorna" aom han kallade det åren 06-08, dessa pengar användes. Men stimulanspkaet har vi inte haft. Det är Obama ni tänker på.
2011-02-17, 18:06
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsmart
Ytterst små stimulanspkaet har iscensatts. Statsskulden har samtidigt minskat. Så dina stimulanspaket är i alla fall inte lånade pengar, dock sparade Borg en del i "ladorna" aom han kallade det åren 06-08, dessa pengar användes. Men stimulanspkaet har vi inte haft. Det är Obama ni tänker på.

Statens bankgarantiprogram var inget annat en ett stimulanspaket. Dom garanterade 1300 miljarder av bankernas utlåning, för detta fick staten knappt 6 miljarder. En usel placering med andra ord.
Samtidigt håller RB en alldeles för låg ränta så valutaeffekten ger oss ett tillfälligt övertag inom industrin, detta kommer nu tillbaka och biter oss i baken.
Det har gjort att Svenssons skuld har fortsatt att öka kraftigt mitt under den värsta ekonomiska krisen sedan depressionen.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Hushallens-skulder/
Resultatet för spararna är att man har negativ realränta, detta innebär att du förlorar pengar (köpkraft) tack vare inflationen.

Sverige går precis som alla andra "tigerekonomier" mot en katastrofal framtid med en rejäl bostadskrasch som "höjdpunkt". Inte ens Lyxfällan kommer kunna styra upp detta.
Senast redigerad av biljon 2011-02-17 kl. 18:13.
2011-02-17, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Statens bankgarantiprogram var inget annat en ett stimulanspaket. Dom garanterade 1300 miljarder av bankernas utlåning, för detta fick staten knappt 6 miljarder. En usel placering med andra ord.
Samtidigt håller RB en alldeles för låg ränta så valutaeffekten ger oss ett tillfälligt övertag inom industrin, detta kommer nu tillbaka och biter oss i baken.
Det har gjort att Svenssons skuld har fortsatt att öka kraftigt mitt under den värsta ekonomiska krisen sedan depressionen.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Hushallens-skulder/
Resultatet för spararna är att man har negativ realränta, detta innebär att du förlorar pengar (köpkraft) tack vare inflationen.

Sverige går precis som alla andra "tigerekonomier" mot en katastrofal framtid med en rejäl bostadskrasch som "höjdpunkt". Inte ens Lyxfällan kommer kunna styra upp detta.

Det var tokmycket fel spekulationer.

På vilket sätt har räntat varit för låg? 2009 låg den på 5-6%. Under krisen stördök den men nu på väg upp igen. 4-5% i slutet av året? Högre än såväl USA:s som Europeiska centralbankens.
Makroekonomiskt är Sveiges ekonomi mycket god, bäst i Europa.
"Tigerekonomi"-språnget på 7% beror snarast på det katastrofala 4:e kvartalet 2009. Det tyder på en rekordsnabb återhämtning.

Du verkar vara ytterliggare en av dessa typiska flashbackare som sitter där ensam i sin hyreslägenhet. Den bostadskrasch ni talar om kommer aldrig att drabba Sverige. Dock lär priserna plana ut och i förhållande till inflationen minska i värde unger en 10-års period (cirkus).

Edit: Just det, bankgarantiprogrammet var verkligen inte särskilt kostsamt i förhållande till var det gav. Ser inte på vilket sätt detta gyllene drag skulle försämrat svensk ekonomi märkbart. Bättre med en storbank i konkurs kanske?
2011-02-17, 19:45
Medlem
catscans avatar
Kanske OT, men det är bara en liten fråga…

Vad brukar ett förstahandskontrakt i Stockholm (innerstad/närförort) gå på ungefär, 1:a/2:a?
Någon som har insikt i det?

Tack på förhand!

Förtydligande: Sälja/köpa kontrakt till hyresrätt svart alltså.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in