2010-01-29, 17:26
Medlem
Hej,

Fläkten på min Renault megane scenic -98 har lagt av (blåser inte luft). Jobbigt nu på vintern. Lämnade in den till verkstaden för att se vart problemet låg. De sa att fläktmotorn var paj och måste bytas. Det skulle kosta 5000!

Nu undrar jag hur svårt det egentligen är att byta ut denna själv? Och isf hur man går till väga? Är det värt de 5000 när jag köpte bilen för ett år sedan för 25000? Bilen fungerar annars väldigt fint.
Senast redigerad av paytoplay 2010-01-29 kl. 17:33.
Citera
2010-01-29, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paytoplay
Hej,

Fläkten på min Renault megane scenic -98 har lagt av (blåser inte luft). Jobbigt nu på vintern. Lämnade in den till verkstaden för att se vart problemet låg. De sa att fläktmotorn var paj och måste bytas. Det skulle kosta 5000!

Nu undrar jag hur svårt det egentligen är att byta ut denna själv? Och isf hur man går till väga? Är det värt de 5000 när jag köpte bilen för ett år sedan för 25000? Bilen fungerar annars väldigt fint.

Tror den ska sitta bakom handskfacket, och är i så fall inte svår att byta själv.

5000, hur mycket av det är kostnad för själva fläkten och hur mycket är kostnaden för arbetet?
Om din verkstad köper fläkten från Renault kan den nog kosta lite över 4000kr.
Be dom isf kolla med Yourex, dom brukar ha lite billigare fläktar.
Citera
2010-01-29, 21:39
Medlem
Enligt Autodata är tiden satt till 0,40 timmar för demontering & montering, mao borde den sitta bakom handsfacket som RedCat skrev.
Dvs, 24 minuters arbetstid.

Ring till Renault och kolla vad de ska ha för en ny värmefläkt så vet du ju vad verkstaden tar för knappt en halvtimmes arbete. Skulle kalaset gå på 5000 kr borde ju fläkten kosta ca 4500 kr vilket låter osannolikt.
Återkom gärna med priset.

Efter du gjort det köper du valfri härifrån http://www.bildelsbasen.se/?index=de...1;0]=118105109 och byter själv. Begagnat är ju lite av en chansning, men ibland måste man chansa här i livet.

Lycka till.
Citera
2010-01-29, 23:32
Medlem
Fuzzs avatar
Skulle även byta fläktmotstånd. Är ganska vanligt att den går pga överbelastning om fläkten gått tungt.

Plocka ur fläkten och kolla så att det inte bara är kolen som är slut går att byta för några hundra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in