2010-01-28, 13:03
Medlem
Jag ska bjuda ett sällskap där en person är laktosintollerant på middag och skulle behöva tips på en god dessert som inte innehåller laktos. tacksam för förslag då jag inte är så van att tänka i laktosfria banor.
Citera
2010-01-28, 13:16
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsfred
Jag ska bjuda ett sällskap där en person är laktosintollerant på middag och skulle behöva tips på en god dessert som inte innehåller laktos. tacksam för förslag då jag inte är så van att tänka i laktosfria banor.
Det finns laktosfria varianter av i princip alla mejeriprodukter, choklad innehåller ofta laktos dock, men de flesta laktosintoleranta har laktastabletter med sig på bjudningar.
Citera
2010-01-28, 13:34
Medlem
zepofans avatar
Panacotta på laktosfri grädde.
Citera
2010-01-28, 13:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Du behöver inte överdriva din oro angående laktosintolerans. Man har aldrig så stora mängder laktosprodukter i efterrätter att dessa utgör någon fara för de flesta laktosintoleranta. Det är en myt att laktosintoleranta inte tål någon typ av laktos över huvud taget. Ett halvt glas standardmjölk tål de flesta. Hårdost och syrade mjölkprodukter som fil och yoghurt innehåller mindre laktos än vanlig mjölk, så dessa kan man äta i rimliga mängder.

Om det trots allt skulle visa sig att mängderna av laktos är större så skulle jag rekommendera att du i stället går till Apoteket och köper Lactasin eller Lactrase som du utan större omsvep "serverar" din laktosintolerante vän. Dessa två medel innehåller laktas och neutraliserar laktos i mejeriprodukter. Receptfritt. Kostar inte många kronor.

Och som det redan har nämnts. Det finns idag i stort sett allt inom laktosfritt, från grädde till youghurt och t o m glass.

~Paul~
Citera
2010-01-28, 18:10
Medlem
g-molls avatar
Citat:

Kanske en fruktsallad? Spetsa gärna spadet med någon likör!
Citera
2010-01-28, 19:00
Medlem
bojnes avatar
Jag lånar tråden då jag befinner mig i en liknande situation. Jag ska nämligen också bjuda på middag och i mitt sällskap är det en person med mjölkallergi dvs inte laktosintollerans. Så om någon har något tipps på efterätter som inte innehåller någon mjölk alls så skulle det uppskattas.

Fruktsallad med lite likör låter som någon förslog låter som ett tänkbart allternativ.
Citera
2010-01-28, 19:40
Medlem
g-molls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bojne
Jag lånar tråden då jag befinner mig i en liknande situation. Jag ska nämligen också bjuda på middag och i mitt sällskap är det en person med mjölkallergi dvs inte laktosintollerans. Så om någon har något tipps på efterätter som inte innehåller någon mjölk alls så skulle det uppskattas.

Fruktsallad med lite likör låter som någon förslog låter som ett tänkbart allternativ.

Maränger med hackade nötter. Antingen som tillbehör eller som maränbotten till frukttårta.
Citera
2010-01-29, 02:26
Medlem
antonivanssons avatar
kladdkaka!

sorbet (finns även att köpa färdig, asgod)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in