• 1
  • 2
2010-01-28, 12:03
Medlem
Citat:
Birthe Christiansen, 56-årig socialrådgivare och socialdemokratisk kommunpolitiker, var på väg till jobbet på arbetsförmedlingen i Holstebro när mördaren slog till.
Dog innan hon hann få vård
Gärningsmannen attackerade besinningslöst sitt offer med en kniv. Birte Christiansen segnade blödande ned på parkeringsplatsen. Hennes skador var så allvarliga att hon avled vid ankomsten till sjukhuset.
http://www.kvp.se/nyheter/1.1860721/...till-sitt-jobb

Tragiskt...
Tror ni svenska socialarbetare riskerar råka ut för detta i sina jobb? Finns ngt fall redan?
Själv är jag förvånad att det inte händer oftare. Hot tycks vara en del av vardagen för dem som arbetar med att "hjälpa människor".

edit: och, ja, expressen skriver ut etniciteten på gärningsmannen... är det för att det inte hände i sverige som det plötsligt går bra att skriva ut det?
Senast redigerad av buranshe 2010-01-28 kl. 12:07.
Citera
2010-01-28, 14:20
Bannlyst
Dansk Socialrådgivare/Politiker mördad av 28-åring från Somalia

Citat:
Hon hade inte en chans. När fritidspolitikern Birthe Christiansen, 56, var på väg till jobbet blev hon överfallen och knivskuren till döds.
- Jag är chockad, säger en av hennes vänner.

http://www.kvp.se/nyheter/1.1860721/...till-sitt-jobb

Tyvär så är det väl bara en tidsfråga innan något sådant här händer här i Sverige.. Vad tror ni han kan vänta sig för straff? Utvisning? Vad jag vet så har de lite hårdare straff/lagar i Danmark än vi har här i Sverige..
Senast redigerad av Bravo83 2010-01-28 kl. 14:59.
Citera
2010-01-28, 14:25
Medlem
ulexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tidningen
Enligt polisen ska mannen, som nekar till brott, tidigare ha varit klient på förmedlingen. Mannen, som enligt uppgift ha varit på väg till ett möte med Birthe Christiansen, häktades i går kväll och ska nu psykundersökas.
Du får det att låta som ett politiskt motiverat mord. Vilket självklart är möjligt, men inget i artikeln tyder på det.
Citera
2010-01-28, 14:33
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulex
Du får det att låta som ett politiskt motiverat mord. Vilket självklart är möjligt, men inget i artikeln tyder på det.
I vilken del av sin text antyder han på att det skulle vara ett politiskt mord? Det här är väl ett typiskt - Du-ska-inte-säga-åt-mig-vad-jag-ska-göra mord. Kan mycket väl tänka mig att mannen blev så pass kränkt genom att behöva att rätta sig efter en kvinna, att han ansåg sig nödgad att mörda henne.

/Micke
Citera
2010-01-28, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
I vilken del av sin text antyder han på att det skulle vara ett politiskt mord? Det här är väl ett typiskt - Du-ska-inte-säga-åt-mig-vad-jag-ska-göra mord. Kan mycket väl tänka mig att mannen blev så pass kränkt genom att behöva att rätta sig efter en kvinna, att han ansåg sig nödgad att mörda henne.

/Micke

Det måste vara en somalier som skrivit rubriken på den här tråden.
Citera
2010-01-28, 14:45
Bannlyst
Danskarna kommer aldrig att acceptera detta. Danskar är vikingar till skillnad från svenskar. Först mordförsöket på karikatyrtecknaren och nu detta. Somalier lär inte stå högt i kurs hos danskarna idag. Den saken är säker.

PS. Jag antar nu att GM är en ranglig somalier.

Och rubriken är lite missledande. Var hon påväg till sitt jobb av somalier?
Citera
2010-01-28, 14:45
Medlem
ulexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt

/Micke

Alltså jag menade TS sätt att lägga fram nyheten på. Redan i trådstarten läggs fokus på att förövaren är Somalie och den mördade är politiker. Artikeln handlar ju om en socialrådgivare som blir mördad av sin klient.

- Rubriken är missvisande
-
Citat:
Ursprungligen postat av Bravo83
Tyvär så är det väl bara en tidsfråga innan något sådant här händer här i Sverige..
Jag tolkar det som att TS menar att det är en tidsfråga innan invandrare börjar döda politiker. För att psykbryt dödat politiker är det knappast någon tidsfråga innan det händer. Palme, Lindh.
Citera
2010-01-28, 14:51
Medlem
Robin Woods avatar
Ytterligare motiv till att skära ned flyktingmottagandet i norden!
Kommer det att bli vendetta på detta?
Citera
2010-01-28, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ulex
Alltså jag menade TS sätt att lägga fram nyheten på. Redan i trådstarten läggs fokus på att förövaren är Somalie och den mördade är politiker. Artikeln handlar ju om en socialrådgivare som blir mördad av sin klient.

- Rubriken är missvisande
- Jag tolkar det som att TS menar att det är en tidsfråga innan invandrare börjar döda politiker. För att psykbryt dödat politiker är det knappast någon tidsfråga innan det händer. Palme, Lindh.

Hur du tolkar det är ju ditt problem. Jag tolkade det inte alls som att han försökte få det till ett "politiskt" mord. F.ö tror jag inte somalier vet vad politik är.
Citera
2010-01-28, 16:01
Medlem
Fleshcutters avatar
Ja det låter verkligen som han inte kunde acceptera att en kvinna skulle bestämma vad han skulle göra. Han ville väll hellre göra inget om dagarna än att behöva praktisera.
Senast redigerad av Fleshcutter 2010-01-28 kl. 16:11.
Citera
2010-01-28, 16:50
Medlem
BoISarens avatar
Två trådar sammanfogade

//Mod
Citera
2010-01-28, 19:46
Medlem
ulexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Hur du tolkar det är ju ditt problem. Jag tolkade det inte alls som att han försökte få det till ett "politiskt" mord. F.ö tror jag inte somalier vet vad politik är.
Vakna till och kom in i matchen unge, jag blev ombedd precisera min tolkning. Så nog är det inte bara mitt problem, dessutom kommenterade du min tolkning. Så uppenbarligen här även du ett problem med den.

Varför var rubriken som den var om han inte ville vinkla frågan?
En lämplig rubrik hade varit Socialarbetare mördad- gärningsmannen var sjuk.
Varför skriva in att hon var politiker? Hon var hobby politiker.

komentarer som "F.ö tror jag inte somalier vet vad politik är." vittnar om en inte allt för aktningsvärd ålder

Edit; TS1 gjorde en vettig trådstart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in