• 1
  • 2
2010-01-28, 06:13
Medlem
Direktoerns avatar
Cevapi är en färsrätt från forna Jugoslavien, som enligt pålitliga sebiska källor ska vara väldigt fettigt och gott. Samma källa kväkte även ur sig att Lidls cevapis är helt ok med serbiska mått, och dessa är, kan jag konstatera efter grundliga tester, ganska fettiga faktiskt (100% nötkött). Problemet här är att cevapin inte får innehålla fläskkött, utan ska tydligen vara en blandning av kossa och får, vilket är i förhållande relativt magert kött. I alla fall det jag hittar i mina lokala butiker. Jag har ej heller tillgång till kvarn att mala min egen fettiga färs i utan får ta tillvara på tillgängliga resurser.
För att du få kötttet bättre skulle jag testa mineralvatten, vilket givetvis inte hjälpte, men jag har även testat att hälla olja i färsen, vilket heller inte gav någon köttig fettighet. Tänk kebab på fläskkött så är du i närheten av vilket fett jag menar.
Finns här någon som har några vettiga förslag på hur man ska få fettet att binda sig i köttet, och vilken typ av fett som bör användas? Jag antar att man inte kan ersätta animalier med kaninmat.. Skirat smör kanske?
Citera
2010-01-28, 08:19
Medlem
Cantorass avatar
Inte helt enkelt on du inte har en kvarn - har du matberedare, mixer eller något liknande?
Personligen skulle jag försöka att få tag på ett rätt så fett lamm(eller ännu hellre får)-kött, mixa det och blanda med nötfärs. I värsta fall får du finhacka det med kniv - mycket jobb, men ger det bästa resultatet. Fårfett har mer smak än nötfett, så det är bättre att ta den fettiga biten därifrån.
Att blanda in ett rent fett kommer inte att ge rätt resultat - det skulle iofs gå att experimentera med smör blandat med ströbröd, men vänta dig inte för mycket.
Citera
2010-01-28, 17:20
Medlem
Squalos avatar
Enklast vore väl att be om extra fett i mataffären. Om det är en bra affär som hanterar sitt eget kött.

Vanligtvis så putsar dom färsen så den är inte mer än max 10% fett, så dom får nog slänga en hel del överskottsfett.
Citera
2010-01-28, 17:24
Medlem
klybans avatar
I hamburgarna brukar man kunna köra en mindre mängd smör(ej smält).
För att få upp fetthalten, ingen perfekt lösning men funkar så länge man inte överdriver.

Annars som squalo säger så kan man gå till vilken butik som helst som sköter sitt eget kött.
Att be om malet fett som man kan använda till detta.
Citera
2010-01-28, 18:41
Medlem
Direktoerns avatar
Cantoras: det tackan jag fick tag på var änna torr dock, och så hade den en sån där obekväm fårsmak. Dock var det frusen halal, var det enda de hade inne då. Några tips på märken? Känner iofs en grek nu när jag tänker efter, han borde ha koll!

Squalo: funkar det även på ICA, eller måste jag ta mig till saluhallen? Fruktansvärt opraktiskt med min nuvarande arbetssituation att hinna dit innan stängning

Klyban: 50gsmör per 500g kött eller ännu mindre?
Citera
2010-01-28, 19:23
Medlem
pojoels avatar
Fårfett skulle jag akta mig för. Jag skulle beställa späck i stället. Om du absolut inte vågar mala nassefett får du leta efter njurtalg. Borde man kunna få från kossan.
Citera
2010-01-28, 20:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktoern
Klyban: 50gsmör per 500g kött eller ännu mindre?
Inte mer i alla fall, men låter som det är okey.
Men du komemr märka om det är för mycket.
För då fallerar dom om man nu inte har bra med bindemedel i, typ potatis/majs-mjöl eller äggvita.
Dessa ska man också vara lite försiktig med, för det kan resultera i hårda saker.

Men bästa valet är att prata med en affär som har egen produktion av köttfärs.
Antingen ber du om bara fett, som även i vissa affrer går att köpa ändå.
Eller ber du om köttfärs med 20-25% fetthalt, vilket är att eftersträva för hamburgare och säkert denna också.
Utan veta hur den är att göra.
Citera
2010-01-28, 20:49
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Inte mer i alla fall, men låter som det är okey.
Men du komemr märka om det är för mycket.
För då fallerar dom om man nu inte har bra med bindemedel i, typ potatis/majs-mjöl eller äggvita.
Dessa ska man också vara lite försiktig med, för det kan resultera i hårda saker.

Men bästa valet är att prata med en affär som har egen produktion av köttfärs.
Antingen ber du om bara fett, som även i vissa affrer går att köpa ändå.
Eller ber du om köttfärs med 20-25% fetthalt, vilket är att eftersträva för hamburgare och säkert denna också.
Utan veta hur den är att göra.

50g smör /500g köttfärs är nog för lite - det ger ~8%-enheters ökning av fetthalten - det dubbla är nog att föredra - då närmar man sig de 25% som du föreslår. Du har helt rätt i att det behövs bindmedel om man kör med smör annars smälter det mesta av fettet ut vid tillagning - och om bindmedel är ok eller inte tvista de lärde - jag brukar försöka att unvika det.

Citat:
Cantoras: det tackan jag fick tag på var änna torr dock, och så hade den en sån där obekväm fårsmak.

Citat:
Ursprungligen postat av pojoel
Fårfett skulle jag akta mig för.

Fårfett ger rejält med smak - gillar man inte den smaken bör man unvika det
Citera
2010-01-28, 21:35
Moderator
rotadents avatar
Apropå fetthalt på köttfärsen är Lidls "egna" märke på 18% om ni vill ha fetare färs.
Citera
2010-01-29, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Apropå fetthalt på köttfärsen är Lidls "egna" märke på 18% om ni vill ha fetare färs.
Euroshopper har färs med närmare 25%-ig fetthalt (minns ej det exakta procenten). Som ivrig anhängare till allt som har med fett (och särskilt animaliskt sådant) att göra så blev jag så till mig att jag nästan bajsade på mig lite. Var ej heller, trots tillverkaren, något fel på färsen. Blev utsökta hamburgare.
Citera
2010-01-29, 05:50
Medlem
Direktoerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talibankocken
Euroshopper har färs med närmare 25%-ig fetthalt (minns ej det exakta procenten).
Och det var då nötfärs?
Citera
2010-01-29, 06:00
Bannlyst
Citat:
Och det var då nötfärs?
Svar ja. Inhandlades på Ica i Husby.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera