• 1
  • 2
2010-01-27, 16:47
Bannlyst
I amerikanska polisbilar är det ju plexiglas eller vad det är så att passagerarsidan är avskild från framsidan så att polismännen sitter skyddade, varför är det inte så på svenska polisbilar?
Citera
2010-01-27, 16:50
Medlem
AFIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haystak
I amerikanska polisbilar är det ju plexiglas eller vad det är så att passagerarsidan är avskild från framsidan så att polismännen sitter skyddade, varför är det inte så på svenska polisbilar?

Lär väl komma hit så småningom kan jag tänka mig, i är ju ett par år efter Amerika och Storbritannien.
Sen åker väl oftast snutarna i Usa runt själva i bilarna, medans i Sverige så sitter alltid en snut bak med den anhållna.
Citera
2010-01-27, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haystak

Det är nog olika i olika städer och delstater.

Amerikanarna gillar att ha en hög skyddsnivå!
Citera
2010-01-27, 17:04
Medlem
Telefonsamtals avatar
Inte bara amerikanerna. Avskilda passagerarutrymmen har man i många europeiska länder också. I Finland är det vanligaste polisfordonet inte en bil utan en minibuss med ett minihäkte baktill:

http://www.alibi.fi/s/f/editor/images/0807/alotus.jpg

Jag tror att det här med bussar kommer komma mer och mer i Sverige också. Vi ser det exempelvis gällande ambulanser. I Sverige är i princip alla ambulanser numera bussar snarare än svindyra modifierade personbilar. Det blir billigare så och medger överlägsen flexibilitet även om man kommer fram några minuter senare.
Senast redigerad av Telefonsamtal 2010-01-27 kl. 17:07.
Citera
2010-01-27, 18:10
Medlem
Brukar dom inte ha typ nät mellan passagerar och förarsätena? Har sett att vissa polisbilar har det!
Citera
2010-01-27, 18:51
Medlem
Svårt att se att man behöver ha avskilda passagerarsäten på varje polisbil, behöver man gripa någon så kan man anropa efter en bättre anpassad bil som tar hand om personen.

Annars skulle det ju vara jävligt simpelt att bara skruva fast en krok i taket där man kan låsa fast handbojorna, om man inte har en bil med bur tillgänglig.
Citera
2010-01-27, 19:10
Medlem
deaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AFI
Lär väl komma hit så småningom kan jag tänka mig, i är ju ett par år efter Amerika och Storbritannien.
Sen åker väl oftast snutarna i Usa runt själva i bilarna, medans i Sverige så sitter alltid en snut bak med den anhållna.

Poliserna i USA åker alltid i par, därav partners. I princip inget land i västvärlden som använder en polis per bil-metoden.
Citera
2010-01-27, 19:18
Medlem
AFIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deaner
Poliserna i USA åker alltid i par, därav partners. I princip inget land i västvärlden som använder en polis per bil-metoden.

Detta är du helt säker på?
Jag har bara sett "Partners" i New york och Washington, men på "bygden" åker dom själv...bara vad jag sett
Citera
2010-01-27, 20:30
Medlem
HRTs avatar
Jag är benägen att hålla med AFI här
Få delstater åker två och två utan brukar ha en bil var, de gör ofta egna ingripanden och får stöd förstås från andra ensam arbetande poliser men en (kör in skiten till stationen)
Men har hört av vänner det blir mer och mer vanligt med par jobb.
Har även sett buss precis som i England som plockar upp störiga / bråkiga personer som man inte kan köra själv.
I Sverige sitter alltid den gripne /omhändertagne i baksätet med en polis så det är där jag tror AFI har en poäng.
Att spotta är rätt vidrigt och man kan få sjukdommar osv dessutom är det jävligt äckligt därför har man sånt skydd. I Sverige har jag sett både tröja över huvudet och pappers påse på folk som är benägna att spotta..
Citera
2010-01-27, 20:34
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
En kinesisk taxibil har mer skydd för föraren än en svensk polisbil.

Å andra sidann hur ofta händer det nåt i en svensk polisbil?
Citera
2010-01-27, 22:45
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Och vad har detta med Vapen och Militar att gora? Vi provar i Brott och Brottsbekampning istallet.

/Mod
Citera
2010-01-28, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deaner

Man åker oftast en polis per radiobil i USA. Sen har man säkert en "partner" i en annan bil i ungefär samma områden.

Har du aldrig sett cops? Tror inte jag sett en dubbelpatrull någonsin.

OnT: Jag har för mig att en avskiljare i plexiglas har provats i Sverige, och jag vet att det finns ett svenskt företag som tillverkar/saluför för ändamålet lämpliga paneler.
Senast redigerad av haschpipan 2010-01-28 kl. 00:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in