2004-02-22, 03:30
Medlem
Tjabba!
Kom just från geneves flygplats, 5 Kr / minut för W-lan...DYRT!
Vem fan har råd med det, 25 kr för 5 minuter...!

Aja, ngn som har vart ute och ränt ännu? Börjar väl bli vår på sina ställen...

Jag sitter och funderar på vad jag ska köpa för w-lan kort till den lite mindre laptopen, den stora har ett fint 802.11g-kort men den är för klumpig för att warchalka med...Så det får bli ett nytt w-lan kort.
Tänkte köra in knoppix på den så man får behålla windows:et, knoppix sourcen har ju stöd för pcmcia och programmen > kismet, airsnort och alla w-lan tools inbyggda(förutom ngr wep-knäcknings program , men det får man väl dra in).

Ngn som har förslag på kort?
500 Kr D-link 802.11g(54-mbit) korten som säljs överallt är kanske inte det bästa valet, orinocicioc är väl rolls royce, nu lyckas jag däremot inte komma in på deras sida :/ . Btw, ngn som kör knoppix med nå pcmcia kort som kan tipsa om lite saker?

Sry för "stavningen", som jag sa så kom jag just från flygplatsen(suttit och väntat 6 h, TRÖTT)... Men men, när man vart borta ett tag utan internet(jävla byar) så måste man ju checka FB

God natt alla wardrivare ;P
Citera
2004-02-22, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peakk
Kom just från geneves flygplats, 5 Kr / minut för W-lan...DYRT!
Vem fan har råd med det, 25 kr för 5 minuter...!
helt oacceptabelt. ingen har råd med det. precis som felia homerun. typ företag som inte har nåt annat sätt att ge bonusar till sina anställda. men dom borde ju använda vodaphones gprs internet istället iofs, så det finns i stort sett ingen marknad för dyrt wlan..
men man bör kunna sniffa homerun l/p även om jag inte orkat sitta vid en homerun AP en hel dag för att göra det. ingen använder ju skiten.

Citat:
Ngn som har förslag på kort?

hade du tänkt köra knoppix med skiva så måste du vara mycket nogrann med vilket du väljer eftersom du inte kan installera några nya drivers... bäst vore nog om du köpte det absolut äldsta och vanligaste orinoco du kan få tag på... du bör även kolla att knoppix känner igen all din hårdvara, bara för att det grafiska gränssnittet funkar så betyder inte det att allt är ok...
förövrigt inkluderar åtminstånne min version av knoppix både wepcrack och airsnort..
Citera
2004-02-22, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gangstar
hade du tänkt köra knoppix med skiva så måste du vara mycket nogrann med vilket du väljer eftersom du inte kan installera några nya drivers... bäst vore nog om du köpte det absolut äldsta och vanligaste orinoco du kan få tag på... du bör även kolla att knoppix känner igen all din hårdvara, bara för att det grafiska gränssnittet funkar så betyder inte det att allt är ok...
förövrigt inkluderar åtminstånne min version av knoppix både wepcrack och airsnort..

I see,
jag testade knoppix för ett tag sedan och det verkade fungera bra. Den har ju standard drivrutiner för PS2/USB-möss och allat annat. Så länge alla enheter fungerar med standard drivrutiner så är det väl inte så mycket mer man kan kräva? Så länge w-lan kortet fungerar korrekt så får väl ljudkortet hamna på sniskan
Btw, kommer du in på http://www.orinocowireless.com/? Det är väl deras hemsida? Har försökt både igår och idag men jag kommer inte in ;/

later

Edit: Förövrigt så verkar ju Orinoco knaka i knoppix? På knoppix supportforum är det massor med posts om att de inte får det att fungera, att ingen får det att fungera.
http://www.dustin.se/shopping/Produc...PID=5010055512 verkar ju nice annars, du har inte sett till ngn lista om vlk kort som fungerar till knoppix?

Btw, har sett
http://www.dustin.se/shopping/Produc...PID=5010054277

Orinoco, 802.11A/B/G
Kostar 1 å 4, verkar fint det med.. undrar hur stödet är för det i knoppix bara!
Men i värsta fall får man väl köra in riktiga debian, måste ju gå att confa där.
Citera
2004-02-24, 11:38
Medlem
Citat:
Btw, kommer du in på http://www.orinocowireless.com/? Det är väl deras hemsida? Har försökt både igår och idag men jag kommer inte in ;/

jag tror dom kanske lagt ner. har för mig att lucent köpte orinoco. därför brukar många orinoco kort ibland heta lucent eller "lucent orinoco"...

Citat:
Btw, har sett
http://www.dustin.se/shopping/Produ...?PID=5010054277

Orinoco, 802.11A/B/G
Kostar 1 å 4, verkar fint det med.. undrar hur stödet är för det i knoppix bara!
Men i värsta fall får man väl köra in riktiga debian, måste ju gå att confa där.

ingen aning. förutom orinoco så har jag också hört bra grejer om 3com korts kompatibilitet. men det är jobbigt att få det att funka. typ 10 gånger värre än att fixa gui:t.
Citera
2004-04-13, 22:08
Medlem
Khaymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gangstar
jag tror dom kanske lagt ner. har för mig att lucent köpte orinoco. därför brukar många orinoco kort ibland heta lucent eller "lucent orinoco"...

Det är tydligen ett företag som heter "Proxim" som har köpt Orinoco namnet - i Gold och/eller Classic korten sitter fortfarande "gamla" Orinoco's chipset. Jag råkade fastna med ett annat Proxim Orinoco kort - det hade visst nått annat skumt chipset (byttes fort, tack, tack Mycom :-) )

Om Lucent ligger bakom Proxim vet jag dock inte. Proxim finns på Proxim.com.

Khay.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in