2010-01-27, 14:26
Medlem
SnuFFs avatar
Är sugen på att bygga studio, är jävligt noob på sånt då jag bara äger en systemkamera och inte har gjort annat med den än att fota utomhus.

Det jag har tänkt mig är en bakgrund med stativ.
http://www.kaffebrus.com/bakgrundsstativset-171.html - kan det vara nåt?

Sen tänkte jag med belysning och sånt.
kan detta vara något? http://www.kaffebrus.com/studioset-3-x-220ws-665.html

Ska alltså inte göra något jätteseriöst utan mest för kul.

Äger en Nikon D90, bör jag köpa något nytt objektiv och blixt eller duger originalet för hobbyfotografering?

Det viktigaste är att det blir så enkelt och billigt som möjligt, men ändå att man kan få ett dugligt resultat.
Citera
2010-01-27, 14:35
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Fördelen med en studio är ju att du kan kontrollera ljuset, och därmed få bra resultat från även det sämsta objektiv. Så något nytt sådant behövs nog inte. Däremot ett bra stativ.
Citera
2010-01-27, 14:43
Medlem
SnuFFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Fördelen med en studio är ju att du kan kontrollera ljuset, och därmed få bra resultat från även det sämsta objektiv. Så något nytt sådant behövs nog inte. Däremot ett bra stativ.

Enligt mig är objektivet fullt dugligt på D90. Stativ har jag ett dugligt så det känns overkill att köpa något nytt. Men behöver jag en jäkla massa blixtar eller räcker det med hyffsad ljussättning?
Citera
2010-01-27, 20:14
Medlem
Rawghs avatar
Tror du kommer klara dig bra de saker du tänkt köpa! I studion som finns på skolan där jag går har vi tre blixtar, tror till och med att de är 220W (precis som i settet du tänker köpa) och det räcker utmärkt!

Angående objektiv behöver du inte köpa nytt. Har fotat massor med min D80, med kitobjektiv, och har inte känt något behov av något annat. Speciellt inte om du bara har det som hobby.
Citera
2010-01-28, 02:00
Medlem
Rickenbacker69s avatar
HÅller med, tre blixtar låter dig göra lite alla möjliga ljussättningar, två funkar också till produktfoto etc, men då tappar du möjligheten att t ex lysa upp bakgrunden med en, sätta hårljus på modeller bakifrån o s v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in