2010-01-27, 11:50
Medlem
det är så här att under 2009 hade jag sommarjobb i en stad men var skriven i en annan. dessa olika städerna ligger inte på pendelavstånd.
kan jag dra av för detta i deklarationen? rent tekniskt har jag inte haft några större omkostnader, men känna lite pengar e ju alltid skoj.
Citera
2010-01-27, 13:24
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niko08
det är så här att under 2009 hade jag sommarjobb i en stad men var skriven i en annan. dessa olika städerna ligger inte på pendelavstånd.
kan jag dra av för detta i deklarationen? rent tekniskt har jag inte haft några större omkostnader, men känna lite pengar e ju alltid skoj.

Du kan dra av 200 i schablonavdrag per dag. Samt en hemresa i veckan. Blir rätt fina pengar.
Citera
2010-01-27, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Du kan dra av 200 i schablonavdrag per dag. Samt en hemresa i veckan. Blir rätt fina pengar.

menar du per dag jag jobbar eller för hela alltet. säg att jag jobbar 1 jun-29 agu. kan jag dra av från hela den perioden eller bara de dagar jag faktiskt jobbat???
Citera
2010-01-27, 14:14
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niko08
menar du per dag jag jobbar eller för hela alltet. säg att jag jobbar 1 jun-29 agu. kan jag dra av från hela den perioden eller bara de dagar jag faktiskt jobbat???

Vet inte. Det bör gälla hela perioden då dina logi och ökade omkostnader (teoretiskt sätt) ökar även på helger.

Men även jag är intresserad att få en konfirmation på vad som gäller.
Citera
2010-01-28, 14:41
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Det står väl på skatteverkets hemsida. Men det är ett avdrag per dag du är borta (ökade levnadsomkostnader för dubbel bosättning), och så får du ju dra av resekostnaderna (månadskort etc), om de blir högre än schablonavdraget. Man kan också ringa till skatteverket och fråga, de brukar vara mycket hjälpsamma.
Citera
2010-01-28, 22:50
Medlem
Phalanxs avatar
Det är inte reglerna om dubbel bosättning som gäller i ditt fall utan reglerna om tillfälligt arbete.

Snabbfakta om reglerna finns på Skatteverkets hemsida såklart.
http://www.skatteverket.se/info/3158...698800043.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in