2010-01-26, 21:58
Medlem
Jag har för ganska exakt 6 mån sedan köpt en soffa på Mio Möbler, tror jag betalade 10´000:- för den.
Från första stund jag fick hem soffjäveln har jag irriterat mig på hur fruktansvärt oskön den är. Soffkuddarna lutar liksom framåt och tyget har fått noppor. I dag såg jag att soffkuddarna har sjunkit ihop och är helt deformerade. Vafan ska jag göra? Finns det ngn chans att få reklamera denna soffa?
Hjälp mig
Citera
2010-01-26, 22:03
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarahaha
Jag har för ganska exakt 6 mån sedan köpt en soffa på Mio Möbler, tror jag betalade 10´000:- för den.
Från första stund jag fick hem soffjäveln har jag irriterat mig på hur fruktansvärt oskön den är. Soffkuddarna lutar liksom framåt och tyget har fått noppor. I dag såg jag att soffkuddarna har sjunkit ihop och är helt deformerade. Vafan ska jag göra? Finns det ngn chans att få reklamera denna soffa?
Hjälp mig

Ett första steg är att höra av sig till butiken och prata med dem. Det kan ju hända att de är medvetna om problemet eller av någon annan anledning kan tänka sig att avhjälpa problemet. Min erfarenhet är att om man startar med att ta i från tårna med att slänga konsumentköplagen och hotelser om att anmäla till ARN så får man med en gång butiken att bli defensiv.
Citera
2010-01-26, 22:25
Medlem
Jag har vart där en gång med en av soffkuddarna där tyget spruckit i dragkedjan, sa då att tyget börjat noppas och genast så intog de försvarsställning. De lagade kudden men det tog dem 3 veckor! Har jag reklamationsrätt?
Citera
2010-01-26, 23:33
Medlem
Suggans avatar
Får jag fråga vilken soffmodell vi pratar om? Har nyligen beställt en soffa för 11 000kr hos Mio...
Citera
2010-01-27, 18:55
Medlem
[quote=Suggan]Får jag fråga vilken soffmodell vi pratar om? Har nyligen beställt en soffa för 11 000kr hos Mio...[

Monza heter den, en sån där "köp nu få om en vecka" soffa.
Skit är vad det är
Citera
2010-01-27, 18:58
Medlem
Att den var oskön är dessvärre inget du kan använda för en reklamation.
Antingen hade du möjlighet att "prova" soffan i butik, eller om du köpte den på distans så hade du möjlighet att nyttja din 14 dagars ångerrätt och lämna tillbaka soffan om den inte dög.

Att tyget noppar sig är väl möjligen något du kan använda dig av. Däremot så har näringsidkaren alltid alternativet att avhjälpa problemet om det nu är ett fel i juridisk mening.
Citera
2010-01-27, 23:29
Medlem
Butiks exet var inte alls så här oskön, kuddarna på min är redan nedsuttna och sneda. De lutar framåt på ngt konstigt vis. Man kan inte ligga i soffan utan att riskera att rulla av. Vår soffa är förmodligen mindre använd än butikens så man kan ju misstänka att de har en rejäl soffa där med stoppade kuddar och de vi kunder köper är bara skit. Har sett många annonser på blocket där kunder säljer Monza rätt billigt efter bara några månader så det verkar ju inte bara var a jag som är missnöjd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in