2010-01-26, 19:12
Medlem
Magical Trevors avatar
Jag har i dagsläget ungefär 50 000kr i sparkapital som bara ligger på banken för ingen ränta alls, och tappar värde i takt med att inflationen äter upp dem. Vad bör jag i dagsläget göra med dem för att de ska växa till sig? Jag vill helst inte binda upp pengarna över en längre tid, det kan ju trots allt hända oförutsedda händelser som gör att jag måste komma åt pengarna snabbt.

Är fonder ett bra alternativ i dagsläget? Vilken bransch ska man satsa på? Hur stor är risken för ett dubbel-dipp efter raset 08/09?

Vad finns det för andra alternativ än aktier/fonder?
Citera
2010-01-26, 23:53
Medlem
AerosSkylanders avatar
Om du inte vill binda upp dig i en längre period (5 år+) så finns det inget intressant alternativ för dig.
Är du beroende av 50 tusen så sparar du för lite i månaden.
Citera
2010-01-27, 19:15
Medlem
Enydrions avatar
50' är ju inte så mycket men, om du vill få lite mer ränta sådär 2 -2,6 % så finns det ju några 'banker' man kan sätta in dem på som har bankgaranti, skulle de kursa lär det ta ett tag att få ut pengarna, så om detta verkar lockande så kanske du kan dela upp dem på ett par st olika ( de kursar väl inte samtidigt får man hoppas )

Här kan du kolla räntorna, har du bankid är en del ganska enkla att använda

jämför här: http://www.finansportalen.se/sparkontoguiden.htm

Flexil finans vet jag att man får pengarna bankdagen efter man tagit ut dem, men de ger bara 1,8% så jag har tagit ut det mesta från dem...

är nog flera som är lika snabba men har inte testat dem..
Citera
2010-01-27, 22:25
Medlem
AerosSkylanders avatar
Öppna ett kapitalkonto i en norsk bank. De har lite högre sparräntor än i sverige. Ofta krav på minst 50k insatt.
Citera
2010-01-28, 08:50
Medlem
Magical Trevors avatar
Tack för tipset om "bankerna" Enydrion, känns dock lite för riskabelt för mig. Det blir nog fonder och aktier i en kapitalförsäkring för pengarna.
Citera
2010-01-29, 02:10
Medlem
MashPotatoJohnsons avatar
om du vill säkra värdet på pengarna är väll det bästa att köpa guld/silver?
då har du någonting som inte förlorar värde och det finns på riktigt.
Citera
2010-01-29, 08:12
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MashPotatoJohnson
om du vill säkra värdet på pengarna är väll det bästa att köpa guld/silver?
då har du någonting som inte förlorar värde och det finns på riktigt.

Du är medveten om att värdet på guld och silver är långt ifrån konstant?

Det finns absolut ingenting som garanterar att priset på guld eller silver inte sjunker.
Citera
2010-01-29, 11:43
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Du är medveten om att värdet på guld och silver är långt ifrån konstant?

Det finns absolut ingenting som garanterar att priset på guld eller silver inte sjunker.
Känns som att värdet alltid stigit dock, iaf på guld. Nu står väl guldet rekordhögt?
Citera
2010-01-29, 12:10
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sander
Känns som att värdet alltid stigit dock, iaf på guld. Nu står väl guldet rekordhögt?

Här har du en graf på guldpriset i dollar.

http://goldprice.org/charts/history/...data_o_usd.png

Hade du köpt guld 1980 så hade det varit en rätt kass affär, eller hur.

Perioden 1980-2005 har det i princip varit värdelöst att sitta på guld.

Tänk om priset är uppe på en liknande topp nu.
Citera
2010-01-29, 12:20
Medlem
Enydrions avatar
silver ser ju ännu värre ut se längst ner här

http://silverprice.org/silver-price-history.html

minns hur det såg ut då runt 1980, de firmor som ville sälja silver hade ritat ut en graf som fortsatte uppåt för kommande år, istället gick det ju rakt ner istället för rakt upp

Jobbade då på en firma som hade silver i sina elektriska brytare och de fick ju justera priset på dem hela tiden i förhållande till silverpriset.
Citera
2010-01-29, 12:25
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
silver ser ju ännu värre ut se längst ner här

http://silverprice.org/silver-price-history.html

minns hur det såg ut då runt 1980, de firmor som ville sälja silver hade ritat ut en graf som fortsatte uppåt för kommande år, istället gick det ju rakt ner istället för rakt upp

Jobbade då på en firma som hade silver i sina elektriska brytare och de fick ju justera priset på dem hela tiden i förhållande till silverpriset.

Precis. Ändock så insisterar folk på att kalla guld och silver för "säkra" investeringar, vilket minst sagt är missvisande.
Citera
2010-01-30, 18:15
Medlem
awestbys avatar
Personligen tycker jag 50K är en för liten summa att göra något med. sätt in dem på ett vanligt sparkonto som ger såpass mycket ränta att inlationen inte äter upp det! eftersom pengarna verkar vara en buffert för dig så tycker jag att du skall låta dem vara det i fortsättningen också..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in