• 2
  • 3
2010-01-31, 12:26
Medlem
absynthes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommy-la
Medellängden i Norden för män under medeltiden låg i närheten av 170cm. Den var högre under järnåldern och betydligt lägre under 1800-talet. Hur långa människor blir beror på vad de får att äta. Detta fenomen kan tydligt illustreras genom att jämföra medellängden hos nord- och sydkoreaner.

Människor har genetiskt i princip inte förändrats alls på 1000 år. Det är en för kort tidsrymd för evolutionen att verka på.

Det är faktiskt inte det - under en 30-års period fär ca 700 år sedan dog 1/3 av Europas befolkning av en farsot. Det har lett till att en viss allel som även ger HIV-resistens är mycket vanlig i de delar av världen som drabbades hårt av digerdöden. Tydligen ledde detta till att allelen CCR5 som fanns i 1 av 20 000 efter 300 år fanns hos närmare 1 av 10. Det är selektion det.

Däremot då det gäller evolution av hjärnans funktion verkar det osannolikt att selektion skulle ske så snabbt. Det skulle i så fall vara om CCR5 hade andra funktioner man inte vet om, eller om den kromosomalt befinner sig mycket nära gener som uttrycks i hjärnan. Men därom finns det inga bevis, så på det viset är det troligen inte.
Citera
2010-02-04, 12:13
Medlem
Kallekools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syxelin
Alltså, skola kan jag gå med på. Fast jobba på en åker är det inget fel på, visst kanske mer stimulerande med datorspel sett till utvecklandet av fantasi och kapacitet för informationsprocessering. Spelat lite för mycket i mina dagar tror jag, kanske därför jag tycker lite "klassiskt" arbete inte är fel.

(Relevant i någon mening antar jag, fast kanske är mer hemmahörande i historia eller andra samhällsrelaterade forum.)

Fast själv föredrar jag att jobba till större del på egna villkor och med andra människor omkring en. Jag upplever det många gånger lite som att det nästan är vad en människa bör göra, trots att min "åsikt" är att vad hon vill göra i livet är hennes val, men att samarbeta på ett gemensamt projekt och åstadkomma något som ger resultat i vardagslivet är behagligt och tillfredsställande. Vilket också präglade tillvaron för så många människor i de fria städerna under medeltiden om jag kan min historia rätt.

Men så är jag själv en riktig jäkla torpare. Nä, nu tror jag minsann att det är dags att dra igång en eld i kaminen, börjar bli lite kyligt...

Okej, jag menar inte att de som jobba på en åker är dumma.

Men i ett samhälle där man utsätts för mer stimulering tror jag kan påverka att man lär sig använda skallen bättre, och sen bättre kost och mer vila på det
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in