Citat:
Ursprungligen postat av prekrasna
Vet inte om jag köper det där. Att sinneserfarenheter och kunskap förändrar personligheten, är ett rimligt antagande. Men att den skulle förändra människan? Om personligheter förändras, förändras människan som släkte då? Hur stora måste förändringarna vara?
Efter att ta tittat igen ser TS ut att ha frågat i första hand om människan som art/släkte, medan jag svarade i första hand kring människan som individ. Jag gör ett försök att betrakta frågan även ur mänsklighetens perspektiv.
Utan att vara allt för nogräknad med strukturerad logik måste jag inleda med att konstatera att kollektivet (mänskligheten) är ett aggregat av individerna. Om tillräckligt många individer förändras tillräckligt mycket bör kollektivet anses vara förändrat.
Vad innebär "tillräckligt" här? Som del i kollektivet ser man förmodligen sin egen roll och jämför den med hur man föreställer sig att ens situation skulle varit tusen år tidigare. Det finns folkstammar i vilken individerna troligen skulle svara "nej, vi är fortfarande desamma", medan vi i den industrialiserade delen av världen knappast kan föreställa oss hur det hade varit att leva tusen år tidigare. (Vem besvarade alla frågor man har innan Google fanns?)
Hade en utomstående betraktare ansett att tillräckligt många individer hade förändrats tillräckligt mycket för att beteckna mänskligheten som förändrad? Med tanke på hur annorlunda samhälle, teknik, kunskap och kultur är så vågar jag nog påstå det, men är såklart färgad av min egen plats i kollektivet.
Vidare, med utgångspunkt från
Wikipedia:
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Utmärkande för människan är artens kombination av bipedalism (tvåbenthet), anpassningsbarhet (kläder, verktyg etcetera), finmotorik (händer och fingrar), förmåga till abstrakt tänkande (att visa emotioner (känslor) och empati (medkänsla), urskilja kausalitet (orsakssamband), tolka språk, symboler etcetera) och, hävdar somliga, självmedvetande.
Av de faktorer som nämns om utmärkande för människan anser jag det rimligt att
åtminstone förmåga till abstrakt tänkande har ökat signifikant (mätt som ett genomsnitt över individerna). Inte nödvändigtvis av biologiska anledningar, utan framför allt för att vi övas mer i det.
Så: utan att själv känna mig hundraprocentigt övertygad av min argumentation anser jag att det är rimligt att påstå att mänskligheten har förändrats de senaste tusen åren.