2010-01-25, 23:16
Medlem
Kanske möter jag uttrycket speciellt ofta då jag håller på med nationalekonomi, men jag tycker att det används överallt. Vad jag pratar (skriver) om är olika former av...

"Det fungerar i teorin men inte i praktiken", "Teoretiskt är det ju så men vi har inte kunnat se några spår av det i verkligheten", etc.

Betyder detta något annat än "vi har en teori men den är uppenbarligen skit (ännu så länge, även om den kanske kan utvecklas till något bra senare)"?
Om uttrycket hade velat förmedla att "vi har vissa tankar kring det men det verkar ofullständiga/felaktiga" så hade jag förstått det. I de kontexter det uttrycks så verkar det dock sannerligen inte som det. "Teorin" är oftast inte bara likställd med verkligheten utan ofta mer giltig angående policyförslag etc. (d.v.s. angående uttalanden om verkligheten).
Är det något jag missar?
Citera
2010-01-25, 23:59
Medlem
kul, samma skit stör mig. Jag antar att man syftar på oförutsedda skeenden som teorin inte tagit hänsyn till, men som praktiken visar var viktiga.

Jag tror även att man när man säger "I teorin så..." kan man ofta syfta på väldigt abstrakta idéer så som att alla människor är goda i grunden.

Jag som håller på med teoretisk filosofi blir även jag störd av det, ofta på ett annat sätt. "Jaså, du studerar teoretisk filosofi? Du vet väl att det är skillnad mellan praktik och teori?" JASÅ!? TACK!

Men jag håller med dig, ett risigt uttryck och något man i min mening bör akta sig för att säga. Och jag tror även att man säger det utan att egentligen veta vad man syftar på i någon direkt mening. Testa ge svar på tal i form att fråga "Vad menar du?" nästa gång du hör det! Det ska jag i alla fall.
Citera
2010-01-26, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jontahontas
Testa ge svar på tal i form att fråga "Vad menar du?" nästa gång du hör det! Det ska jag i alla fall.

Jag har prövat och så här gick det senast. Frågan som avhandlades hade att göra med handel av fiskerätter mellan afrika och europa.

Han: de skulle inte handla om de inte tyckte att de blev better of.
Jag: Vilka de - om det är en diktator som sitter vid makten så skiter han väl i om folket blir better off eller inte så länge han får ett fett bankkonto i utländsk valuta. Diktatorns val står mellan att få massa pengar att förskingra eller att låta sin befolkning fiska utan att för den skull förmodligen ens kunna beskatta dem.
Han: jo - men jag antar att de enbart handlar ifall det är i linje med befolkningens bästa.
Jag: Är det så?
Han: Nej
JAg: varför säger du det då?
Han: det är upp till politikerna att se till att de det politiska systemet fungerar.
JAg: har de gjort det då?
Han: Nej
Jag: Är det troligt att de kommer att fixa det innan den här handeln utförs
Han: Inte en chans.
Jag: varför säger du det då?
Han: det är upp till politikerna att fixa.

Och så kom vi inte längre. Hans slutliga policyförslag - alla får det bättre om vi handlar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in