2010-01-25, 23:16
Medlem
Kanske mter jag uttrycket speciellt ofta d jag hller p med nationalekonomi, men jag tycker att det anvnds verallt. Vad jag pratar (skriver) om r olika former av...

"Det fungerar i teorin men inte i praktiken", "Teoretiskt r det ju s men vi har inte kunnat se ngra spr av det i verkligheten", etc.

Betyder detta ngot annat n "vi har en teori men den r uppenbarligen skit (nnu s lnge, ven om den kanske kan utvecklas till ngot bra senare)"?
Om uttrycket hade velat frmedla att "vi har vissa tankar kring det men det verkar ofullstndiga/felaktiga" s hade jag frsttt det. I de kontexter det uttrycks s verkar det dock sannerligen inte som det. "Teorin" r oftast inte bara likstlld med verkligheten utan ofta mer giltig angende policyfrslag etc. (d.v.s. angende uttalanden om verkligheten).
r det ngot jag missar?
Citera
2010-01-25, 23:59
Medlem
kul, samma skit str mig. Jag antar att man syftar p ofrutsedda skeenden som teorin inte tagit hnsyn till, men som praktiken visar var viktiga.

Jag tror ven att man nr man sger "I teorin s..." kan man ofta syfta p vldigt abstrakta ider s som att alla mnniskor r goda i grunden.

Jag som hller p med teoretisk filosofi blir ven jag strd av det, ofta p ett annat stt. "Jas, du studerar teoretisk filosofi? Du vet vl att det r skillnad mellan praktik och teori?" JAS!? TACK!

Men jag hller med dig, ett risigt uttryck och ngot man i min mening br akta sig fr att sga. Och jag tror ven att man sger det utan att egentligen veta vad man syftar p i ngon direkt mening. Testa ge svar p tal i form att frga "Vad menar du?" nsta gng du hr det! Det ska jag i alla fall.
Citera
2010-01-26, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jontahontas
Testa ge svar p tal i form att frga "Vad menar du?" nsta gng du hr det! Det ska jag i alla fall.

Jag har prvat och s hr gick det senast. Frgan som avhandlades hade att gra med handel av fiskertter mellan afrika och europa.

Han: de skulle inte handla om de inte tyckte att de blev better of.
Jag: Vilka de - om det r en diktator som sitter vid makten s skiter han vl i om folket blir better off eller inte s lnge han fr ett fett bankkonto i utlndsk valuta. Diktatorns val str mellan att f massa pengar att frskingra eller att lta sin befolkning fiska utan att fr den skull frmodligen ens kunna beskatta dem.
Han: jo - men jag antar att de enbart handlar ifall det r i linje med befolkningens bsta.
Jag: r det s?
Han: Nej
JAg: varfr sger du det d?
Han: det r upp till politikerna att se till att de det politiska systemet fungerar.
JAg: har de gjort det d?
Han: Nej
Jag: r det troligt att de kommer att fixa det innan den hr handeln utfrs
Han: Inte en chans.
Jag: varfr sger du det d?
Han: det r upp till politikerna att fixa.

Och s kom vi inte lngre. Hans slutliga policyfrslag - alla fr det bttre om vi handlar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in