2010-01-25, 22:55
Bannlyst
Jag gjorde en gång misstaget att köpa några prylar på avbetalning. Detta då jag i fyllan råkat ta sönder en kamera, bland annat, för en flickvän.
Den behövde ersättas akut och jag hade väl inte allt för mycket i kassan.

Men jag har bra och regelbunden inkomst, så jag tänkte att det inte skulle vara ett problem.
Nåväl, jag fyllde i lite papper och allt var frid och fröjd.

Sen kommer ett kuvert med ett REMEMBER-kort. Det har jag inte bett om, men jag tänkte att det säkert är deras tramsiga rutiner.
Jag valde att låsa in kortet i mitt förvaringsskåp och tänkte inte så mycket mer på den saken.

December-månads AVI kommer. På den står det "totalt utgående saldo: 2274, 45" samt att jag ska betala 200:-.

Tror jag beslutar mig för att betala 300 eller möjligen 400, det var trots allt julmånad.
Resten skulle betalas nu, tänkte jag.

På januaris räkning står det "totalt utgående saldo: 2950, 28" och att jag ska betala 283.

Jag får bara inte ihop det.
Det står även "periodens köp/transaktioner: 675, 83".

Vad är det för trams?
Kortet ligger fortfarande i mitt förvaringsskåp, har inte aktiverats och har aldrig varit utanför min lägenhet. Det står även på föregående AVI att jag gjort köp, vilket jag inte noterade då.

För mig finns det inte något snack om saken. Jag har inte handlat ett piss på kortet, har inte bett om att få skiten och kommer aldrig någonsin att aktivera eller använda det.
Så frågan är - vad är det här för trams?!
Det som ligger närmast till hands är ju att misstänka att EnterCard fifflar - eller möjligen att någon av deras anställda tagit sig lite väl stora friheter.

Har jag missförstått "totalt ingående saldo" när jag läser det som "min skuld"?
För det är ju orimligt att den ska öka med 700 kronor på en månad när jag betalar och dessutom inte har rört kortet.

Någon som kan säga?
Citera
2010-01-25, 23:04
Bannlyst
Jag blev så förbannad att jag skrev ett mail, som jag utgår från att jag inte kommer få svar på:

Citera
2010-01-25, 23:54
Medlem
Walkman1337s avatar
Det kanske är någon annan som använder ditt kort utan din vetskap?
Om du går in på internetbanken så kan du ju se precis vart alla inköp är gjorda. Är det inte du som har köpt det, gå då vidare med det till polisen och se vad dom kan göra åt saken.

Rememberkortet kom ju också utan din vetskap. Det verkar för mig väldigt suspekt.

Personligen så beställde jag ett Mastercard rån Swedbank. Inga som helst problem. Dock så fick jag också en lite konstigt på månadens faktura. Hade gjort köp på 115:-. Kortet har, precis som för dig, inte lämnat lägenheten. Det visade sig att det var lite ränta samt en förseningsavgift på en inbetalning som skulle ha gjorts. Kan ju kanske vara något sånt som har del i det hela, men det verkar inte logiskt att det ska ta upp hela summan.

Står det inget på internetbanken kan du ju alltid kontakta kortutställaren och be dom kolla.
Citera
2010-01-26, 01:23
Medlem
HarryHotters avatar
Kan det inte vara så att du köpt kameran på nån form av räntefri delbetalning, säg 6.000:- på 12 mån, och då kanske kortskulden ökar 500:- varje månad. Betalar du inte denna så får du betala ränta på det, och minsta amortering verkar vara 3% eller 200:- av skulden.
Citera
2010-01-26, 08:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HarryHotter
Kan det inte vara så att du köpt kameran på nån form av räntefri delbetalning, säg 6.000:- på 12 mån, och då kanske kortskulden ökar 500:- varje månad. Betalar du inte denna så får du betala ränta på det, och minsta amortering verkar vara 3% eller 200:- av skulden.

Men varför skulle saldot vara 4 000 från början och stiga med 650 kronor i månaden, vilket alltså motsvarar nästan en fjärdedel av helheten?
Det känns ju - helt ärligt - totalt omöjligt.
En sån betalningslösning skulle aldrig ett stort elektronikföretag tillhandahålla.

Det är orimligt att en skuld på 2 200 hoppar upp till 2 900 på en månad, i princip oavsett ränte. Det är ju sinnessjukt.
Och räntor ska väl ändå specificeras som just ränta och inte "periodens köp".

Någonting är lurt här och det olustiga är att ingen och då menar jag verkligen ingen har sett mitt kort what so ever. Jag nämnde för min flickvän att jag fått det, men inte ens hon har sett det.
För det har varit inlåst sen sekund ett. På pappret som det sitter fastklistrat på.

Den enda rimliga slutsatsen är att antingen fifflar företaget eller så har någon anställd tagit sig allt för stora friheter.
Citera
2010-01-26, 10:29
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinho82
Men varför skulle saldot vara 4 000 från början och stiga med 650 kronor i månaden, vilket alltså motsvarar nästan en fjärdedel av helheten?
Det känns ju - helt ärligt - totalt omöjligt.
En sån betalningslösning skulle aldrig ett stort elektronikföretag tillhandahålla.

Det är orimligt att en skuld på 2 200 hoppar upp till 2 900 på en månad, i princip oavsett ränte. Det är ju sinnessjukt.
Och räntor ska väl ändå specificeras som just ränta och inte "periodens köp".

Någonting är lurt här och det olustiga är att ingen och då menar jag verkligen ingen har sett mitt kort what so ever. Jag nämnde för min flickvän att jag fått det, men inte ens hon har sett det.
För det har varit inlåst sen sekund ett. På pappret som det sitter fastklistrat på.

Den enda rimliga slutsatsen är att antingen fifflar företaget eller så har någon anställd tagit sig allt för stora friheter.

Varför spärrar du inte kortet?

Räntan skulle alltså ligga på ~25%. Låter lite väl mycket.
Citera
2010-01-26, 18:53
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinho82

Du har inte övervägt möjligheten att någon lyckats få ut ett extrakort i ditt namn och handlar på det?
Citera
2010-01-29, 05:22
Awaiting Email Confirmation
wk123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Du har inte övervägt möjligheten att någon lyckats få ut ett extrakort i ditt namn och handlar på det?

Om någon nu hade tagit och handlat på kortet, är det troligt att personen ENDAST skulle ha handlat för ca 700 kr? Finns inte riktigt i min värld... Givetvis hade personen handlat till maxgränsen.

Tror mer på att kortföretaget gjort bort sig, kontakta kundtjänst.
Citera
2010-01-29, 11:23
Medlem
Du har en kamera på avbetalning, har du sett över villkoren på denna avbetalning? Har du fått några andra fakturor kopplade till kamerainköpet?

Verkar ju som ett aningen krångligt upplägg, men skulle ju kunna vara så att en part debiterar ditt rememberkort motsvarande månadsbetalning för kameran varje månad, och sedan väljer du hur mycket du vill betala själv, betalar du lägsta möjliga så kommer utnyttjad kredit att öka och så även räntan, betalar du in mer, så ligger du på noll och får då ett "räntefritt" köp av kamera på avbetalning.

Specifikationen från Re:member och/eller villkoren på den avbetalning du tecknat torde bringa klarhet.

Att EnterCard, rätt stor aktör, medvetetet skulle skinna dig på ett par hundralappar håller jag rätt osannolikt!

För övrigt kan du på remembercard.se logga in med BankID och se detaljerat kontoutdrag ifall du itne ser detta via din internetbank.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in