"Den svenske affärsmannen Patrik Brinkmann, 50, har finansierat stöd till högerextrema grupper och partier i Europa.
DN:s granskning visar att 17 miljoner kronor försvunnit från hans skattebefriade forskningsstiftelse i Sverige. Endast 278 000 har enligt årsredovisningarna gått till stiftelsens ändamål. Länsstyrelsen har anmält de omfattande bristerna i redovisningen, men Ekobrottsmyndigheten lade ner ärendet utan någon utredning."
Det verkar som att DN varit i kontakt med Patrik Brinkmann och han förklarar att det är aktier som har sjunkit i värde vilket lett till den stora förlusten. Låter osannolikt enligt mig att man tappat 17 miljoner i dåliga aktieköp. Vad tror ni?
"Stiftelsen betraktas som allmännyttig och betalar därför inte skatt.
När DN når Patrik Brinkmann i hemmet Berlin säger han att han inte känner till att Länsstyrelsen har sökt honom över huvud taget. Inte heller att stiftelsen anmälts till Ekobrottsmyndigheten.
– Det var mer än vad jag kände till. Det är jag förvånad över att höra. Jag har ingen förståelse för deras påståenden. Det finns en enkel förklaring, aktierna har sjunkit i värde och därmed har vi inte kunnat dela ut några bidrag, säger han.
– Verksamheten är egentligen vilande i dagsläget och har blivit begränsad till följd av nedgången i förmögenhetsvärde, säger han."
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sto...lopp-forsvann/