2010-01-25, 21:37
Medlem
Stardestroyers avatar
Som sagt, har en äldre iMac som vi använder till filmtittande. Nu ikväll fick den plötsligt för sig att vägra starta upp. Det enda som händer är att en grå mapp med ett frågetecken börjar blinka, samtidigt som det kommer rytmiska klickljud från baksidan (hårdskivan misstänker jag?). Omstart gör ingen skillnad.

Är det hårdskivans svansång vi hör och finns det något att göra med saken? Om det enda svaret är att köpa ny hårdskiva tror jag vi skiter i det, men om det räcker med en ominstallering är det förstås aktuellt. Tips?
Citera
2010-01-25, 21:54
Medlem
manskrafts avatar
Hade exakt samma problem med min iMac för ett tag sedan. Jag testade att stoppa in mac osx-skivan och såg då att den inte hittade någon hårddisk. Jag bytte då disken och allt fungerade som vanligt igen!
Citera
2010-01-25, 22:43
Medlem
Farbror-Barbroos avatar
har samma prob
Citera
2010-01-25, 23:14
Medlem
Stardestroyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manskraft
Hade exakt samma problem med min iMac för ett tag sedan. Jag testade att stoppa in mac osx-skivan och såg då att den inte hittade någon hårddisk. Jag bytte då disken och allt fungerade som vanligt igen!

Får man av ren nyfikenhet fråga vad du betalade?
Citera
2010-01-25, 23:26
Medlem
Durkslags avatar
Så som du beskriver det, att du hör ett rytmiskt klickande från hårddisken, gör att det är väldigt lätt att veta felet.

Hårddisken är sönder och det enda du kan göra är att byta ut den eller hosta upp med några tusen för att få den lagad på t.ex. IBAS.

Det positiva är att det nog bara är läshuvudet som är sönder vilket betyder att om du vill rädda datan på den så finns det stor chans att det går.
Citera
2010-01-26, 02:10
Medlem
manskrafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardestroyer
Får man av ren nyfikenhet fråga vad du betalade?
Hade en gammal hårddisk liggandes hemma och satte in den själv så kalaset gick på 0 kronor.
Det kanske bör tilläggas att jag har en gammal iMac G5 från 2004 och som jag har förstått det så är det lite lättare att själv byta ut hårddisken på den än vad det är på de nyare modellerna.
Citera
2010-01-26, 14:59
Medlem
smurfehs avatar
Syns hddn om du startar med ALT? Men som Durkslag säger så låter klickande ljud inte speciellt bra, men kan vara värt att prova starta med ALT alt. boota upp till installationsskivan. SMC kan vara värt att prova reseta också, men är det klickade ljud är med största sannorlikhet disken rökt.
Citera
2010-01-26, 18:43
Medlem
Arraksbolls avatar
HDD:n har pajat. HDD:s är ju en förbrukningsvara och din har tillslut sjungit sin sista vers.

Jag har varit med om exakt samma sak med en Macbook från 2007.
Citera
2010-01-26, 20:24
Medlem
Stardestroyers avatar
Japp, ser inte bättre ut. Gjorde ett försök med Diskwarrior men det sket sig det också, den hittade inte hårddisken en gång. Ok, tack för hjälpen, får se vilket öde den gamle trotjänaren skall få.
Citera
2010-01-27, 00:12
Medlem
Durkslags avatar
När jag jobbade "med hårddiskar" så hade vi som regel att alla trasiga hårddiskar ska in på service oavsett vad som är fel på dem förutom ett undantag: kom det klickande ljud från den när den startade så var det bara att utnyttja ev. garanti eftersom då var den garanterat trasig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in