Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Orkade inte dra att handla idag utan tog lite saker hemifrån. Det brukar hända mig lite då och då att min mat skär sig och jag hatar när det blir så. Hur som helst detta gjorde jag
stekte en laxfile som jag hade i frysen samt lök i olivolja. Jag hällde på lite creme fraiche och en klick philadelphiaost. Lite grönsaksbuljong, salt och vitpeppar lät detta puttra i stekpannan några minuter.
Helst plöstligt hade allt skurit sig ser för jävla vidrigt ut samt hatar den konsistensen som blir. Vad gjorde jag för fel? Kan man rädda om någonting har skurit sig?
Creme fraiche är ganska förlåtande och brukar inte skära sig (jmfr tex gräddfil). Men ett tips är att ha koll på temperaturen. Dra gärna kokkärlet från plattan när du tillsätter creme fraichen (och liknande). När allt har löst sig så ser du till att inte hetta upp koket för kraftigt. Och om du vill reducera till en tjockare konsistens så reducerar du den (eventuella) vätska du redan har INNAN du tillsätter (i det här fallet) creme fraiche. Annars gäller att försiktigt sjuda tills önskad konsistens.
Vad det gäller philadelphiaosten så får man även där se upp med temperaturen. Men här krävs det också lite mer omrörning innan det löst sig ordentligt. Det kan alltså finnas kvar klumpar utan att det handlar om att maten har skurit sig.
I vissa fall är det extra känsligt (tex emulsioner, eller sura ingredienser ihop med fetare) och då får man blanda droppvis eller åtminstone lite i taget under ganska intensiv omrörning (du behöver iofs inte överdriva).
Min syn på saken, och det slår väldigt sällan fel!