Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-01-25, 19:21
  #1
Medlem
sparlunds avatar
Hej!

Har en extern hårddisk, som är av filformatet NTFS. Jag har förstått att Ubuntu kan ha lite problem med detta. Jag kan nämligen inte komma åt vissa filer över nätverket som finns på externa, medans filer som ligger på den vanliga hårddisken funkar fint.

En på irc berättade för mig att när man mountar hårddisken så "luras" ubuntu till att tro att det är ngt annat filformat, detta borde man väl isfåfall kunna göra hela tiden? Finns det ngt kommande för detta? Hårddisken heter Sdb1.
Citera
2010-01-25, 20:15
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Har du delat ut din externa disk?

Linux monterar och hanterar NTFS utan problem.
Inget lur där inte!

Kolla dock att disken är korrekt stoppad under Windows, annars kan Ubuntu vägra montera den.
Citera
2010-01-25, 20:18
  #3
Medlem
sparlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Har du delat ut din externa disk?

Linux monterar och hanterar NTFS utan problem.
Inget lur där inte!

Kolla dock att disken är korrekt stoppad under Windows, annars kan Ubuntu vägra montera den.
Ja, och jag kan se den här på win-datorn. Men när jag klickar på den har jag inte tillåtelse, eller något sådant. Medans jag utan problem kan ansluta och hantera en mapp som ligger på home-foldern i den vanliga hdn. Vad innebär korrekt stoppad?

För övrigt funkar den externa fint.
Citera
2010-01-26, 16:55
  #4
Medlem
sparlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Har du delat ut din externa disk?

Linux monterar och hanterar NTFS utan problem.
Inget lur där inte!

Kolla dock att disken är korrekt stoppad under Windows, annars kan Ubuntu vägra montera den.
Hur förklarar du den här sidan då?

http://www.linux-ntfs.org/doku.php
Citera
2010-01-26, 17:21
  #5
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparlund
Hur förklarar du den här sidan då?

http://www.linux-ntfs.org/doku.php

Det är sällan drivrutinen från den sidan använda nu för tiden. NTFS-3G släpptes i stabil version för några år sen och följer med alla moderna Linux-distributioner, inkl. Ubuntu, och används som standard i dem.

På din beskrivning av problemet så låter det som om NTFS-disken är monterad med felaktiga rättigheter. Jag vet inte exakt hur det funkar i Ubunbu, men du kan kanske testa att montera den med umask=0222 och se om det hjälper.

Exempel:
Kod:
mount /dev/sdb1 /mnt/ntfsdisk -t ntfs-3g -o umask=0222
__________________
Senast redigerad av Alfaslang 2010-01-26 kl. 17:27.
Citera
2010-01-26, 18:24
  #6
Medlem
sparlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
Det är sällan drivrutinen från den sidan använda nu för tiden. NTFS-3G släpptes i stabil version för några år sen och följer med alla moderna Linux-distributioner, inkl. Ubuntu, och används som standard i dem.

På din beskrivning av problemet så låter det som om NTFS-disken är monterad med felaktiga rättigheter. Jag vet inte exakt hur det funkar i Ubunbu, men du kan kanske testa att montera den med umask=0222 och se om det hjälper.

Exempel:
Kod:
mount /dev/sdb1 /mnt/ntfsdisk -t ntfs-3g -o umask=0222
Okej!

När jag skriver det i terminalen står det; "mount; mount point /mnt/ntfsdisk does not exist

wat?
Den externa heter "sparwws externa", ifall man ska skriva det ngn gng :P hehe
Citera
2010-01-26, 18:32
  #7
Medlem
sparlunds avatar
Det har löst sig! Körde;

"cd Desktop"
"mkdir NTFS"
"mount -t ntfs /dev/hda1 /home/ANVÄNDARE/Desktop/NTFS -o uid=ANVÄNDARE,gid=users,umask=0222"
Citera
2010-01-26, 18:47
  #8
Medlem
sparlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparlund
Det har löst sig! Körde;

"cd Desktop"
"mkdir NTFS"
"mount -t ntfs /dev/hda1 /home/ANVÄNDARE/Desktop/NTFS -o uid=ANVÄNDARE,gid=users,umask=0222"


EDIT: elr vänta lite, det har det nog inte. Jag har gjort som det står ovan, och när jag försöker ändra permissions på den mappen går det inte. Körde gksudo och öppnade nautilus som root, men gick ändå inte att ändra permissions på den. När jag delade ut min folder så stog det att gästen även skulle kunna ändra filer, inte bara läsa.

Hur löser jag det?
__________________
Senast redigerad av sparlund 2010-01-26 kl. 18:50.
Citera
2010-01-26, 19:59
  #9
Medlem
sparlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparlund
Det har löst sig! Körde;

"cd Desktop"
"mkdir NTFS"
"mount -t ntfs /dev/hda1 /home/ANVÄNDARE/Desktop/NTFS -o uid=ANVÄNDARE,gid=users,umask=0222"

DET HAR BALLAT UR TOTALT!!!

Just nu kan jag inte ens spara filer på externa, står permission denied. Vad i helvete? Någon med skill måste hjälpa mig, detta börjar bli skrattretande!
Citera
2010-01-26, 20:00
  #10
Medlem
sparlunds avatar
felpost
Citera
2010-01-26, 21:57
  #11
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparlund
DET HAR BALLAT UR TOTALT!!!

Just nu kan jag inte ens spara filer på externa, står permission denied. Vad i helvete? Någon med skill måste hjälpa mig, detta börjar bli skrattretande!

Det stämmer. NTFS-drivrutinen struntar i chown och chmod. Du får ända rättigheter med hjälp av "mount options" precis som du redan har gjort. Om du vill ge alla rättigheter att göra allt så sätter du umask 000 (tre nollor).

De rättigheter som gäster ska ha över din utdelade katalog över nätverket sätter du i SAMBA. Riktigt hur det är utformat i Ubuntu vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig om det finns något fint grafiskt verktyg för det. Tyvärr är jag alldeles för insnöad på konsollen för att kunna sånt.
__________________
Senast redigerad av Alfaslang 2010-01-26 kl. 22:01.
Citera
2010-01-26, 22:21
  #12
Medlem
sparlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
Det stämmer. NTFS-drivrutinen struntar i chown och chmod. Du får ända rättigheter med hjälp av "mount options" precis som du redan har gjort. Om du vill ge alla rättigheter att göra allt så sätter du umask 000 (tre nollor).

De rättigheter som gäster ska ha över din utdelade katalog över nätverket sätter du i SAMBA. Riktigt hur det är utformat i Ubuntu vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig om det finns något fint grafiskt verktyg för det. Tyvärr är jag alldeles för insnöad på konsollen för att kunna sånt.
Okej!
Skulle du kunna formulera ngt fint kommando för att sätta nämna umask? Hårdisken heter sdb1/Sparwws externa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback