2010-01-25, 18:39
Medlem
Vilka är fördelarna med detta och vilka nackdelar kan det finnas ?
Citera
2010-01-25, 18:58
Medlem
DanteAlighieris avatar
Köpa en bostadsrätt med CSN-lån? Hur hade du tänkt att det skulle gå till?
Citera
2010-01-25, 19:00
Medlem
micaeles avatar
Om du inte har någon annan stadigvarande inkomst kan du glömma att någon bank ger dig ett lån till bostadsrätt.
Tror du att CSN betalar ut 200k rakt upp och ner? Du får 2-7000 i månaden, beroende på studietakt och bidrags/lånegrad...
Citera
2010-01-25, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Om du inte har någon annan stadigvarande inkomst kan du glömma att någon bank ger dig ett lån till bostadsrätt.
Tror du att CSN betalar ut 200k rakt upp och ner? Du får 2-7000 i månaden, beroende på studietakt och bidrags/lånegrad...

Lånen kommer inte tas på mig utan den kmr stå på en släktings, jag kmr finansiera den på Csn lånet
Citera
2010-01-25, 20:12
Medlem
SmiLLies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biznizmannr1
Lånen kommer inte tas på mig utan den kmr stå på en släktings, jag kmr finansiera den på Csn lånet

Öhh..o varför inte ta ett vanligt banklån???

Förstår ingenting av vad du menar...

Ska du plugga o ta CSN men du vill köpa lägenhet också så därför ska din släkting stå på bostadslånet?!
Citera
2010-01-25, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmiLLie
Öhh..o varför inte ta ett vanligt banklån???

Förstår ingenting av vad du menar...

Ska du plugga o ta CSN men du vill köpa lägenhet också så därför ska din släkting stå på bostadslånet?!

Tror förmodligen inte få lån av någon bank

Men vad tycker ni. är det smart att ta lån för att betala en annan lån?
Citera
2010-01-25, 20:15
Medlem
SmiLLies avatar
Citat:
Tror förmodligen inte få lån av någon bank

Men vad tycker ni. är det smart att ta lån för att betala en annan lån?

Vad gör du idag? Jobbar?
Citera
2010-01-25, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmiLLie
Vad gör du idag? Jobbar?

Nej alltså jag studerar heltid men jag är lyckliglottad och har ett jobb som ger mig runt 4-5 i månaden som jag kan klara mig på. Så jag tänkte det lika bra att utnyttja min möjlighet att ta ett lån med låg ränta sen gud vet planerar kanske dra utomlands efter utbildningen.
Citera
2010-01-25, 20:22
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Nej alltså jag studerar heltid men jag är lyckliglottad och har ett jobb som ger mig runt 4-5 i månaden som jag kan klara mig på. Så jag tänkte det lika bra att utnyttja min möjlighet att ta ett lån med låg ränta sen gud vet planerar kanske dra utomlands efter utbildningen.
Då är det väl rätt dumt att köpa en lägenhet, om du är osäker på vad som skall hittas på när du är klar? Speciellt för lånade pengar.

Det behöver inte vara dumt att låna för att betala ett annat lån, men i ditt fall känns det rätt onödigt både för stund och för framtiden. Är det inte smartare att bo 'lösare' under utbildningen och först därefter bestämma sig för vad som skall hända och ske?
Citera
2010-01-25, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Då är det väl rätt dumt att köpa en lägenhet, om du är osäker på vad som skall hittas på när du är klar? Speciellt för lånade pengar.

Det behöver inte vara dumt att låna för att betala ett annat lån, men i ditt fall känns det rätt onödigt både för stund och för framtiden. Är det inte smartare att bo 'lösare' under utbildningen och först därefter bestämma sig för vad som skall hända och ske?

Ett annat alternativ som jag har tänk på är att, sätta in alla pengar i ett bankkonto i ett land i mellanöstern med en ränta på 17%, problemet är valutakurs risken då inflationen i landet är väldigt stort samtidigt som ekonomin är ostabil. Dock är banken statligägs och landet har stora tillgångar på olja så banken kommer aldrig gå i konkurrs.
Citera
2010-01-25, 20:29
Medlem
knostos avatar
CSN ger pengar i ett svep om du skall plugga utomlands, jag har haft en bluffare som jag umgicks med medan jag studerade som under ett par år plockat ut ~50 tusen i början på varje termin. Detta var 1999 så om det fungerar idag vet jag inget om.
Citera
2010-01-25, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knosto
CSN ger pengar i ett svep om du skall plugga utomlands, jag har haft en bluffare som jag umgicks med medan jag studerade som under ett par år plockat ut ~50 tusen i början på varje termin. Detta var 1999 så om det fungerar idag vet jag inget om.

jasså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in