2010-01-25, 14:23
Medlem
Fick nyss hem kontrolluppgiftspapper från min arbetsgivare angående inkomståret 2009. Nu är det så att jag började jobba där 07/09 och hann tjäna strax över 50k innan det blev ett nytt år. På detta så drogs det strax över 10k i skatt, vilket gör mig orolig.

Kommer jag behöva betala tillbaka skatt? Enligt mina egna beräkningar har jag betalat 19,5% i skatt av den totala summan, vilket inte alls är nära 33%. Hmm...
Citera
2010-01-25, 14:55
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tightfish
Fick nyss hem kontrolluppgiftspapper från min arbetsgivare angående inkomståret 2009. Nu är det så att jag började jobba där 07/09 och hann tjäna strax över 50k innan det blev ett nytt år. På detta så drogs det strax över 10k i skatt, vilket gör mig orolig.

Kommer jag behöva betala tillbaka skatt? Enligt mina egna beräkningar har jag betalat 19,5% i skatt av den totala summan, vilket inte alls är nära 33%. Hmm...

Du har ett grundavdrag på cirka 20000, vilket innebär att du skattar för cirka 30000.
Citera
2010-01-25, 15:05
Medlem
gammalgnus avatar
Om du jobbat för någon annan under 09 som också räknat med grundavdrag är det dags att börja lägga undan till extra skatteinbetalning.
Citera
2010-01-25, 17:50
Medlem
fordonsförarens avatar
Du har snarare betalat för mycket i skatt och ska få tillbaka. Enligt Rapports undersökning känner inte 4/10 personer till jobbskatteavdraget, du verkar vara en av dem. Räkna ut din skatt på Skatteverkets hemsida så får du se vart du hamnar.
Citera
2010-01-25, 18:32
Medlem
Ok, gjorde beräkningen på Skatteverkets hemsida. Såhär ser svaret ut:

Citat:
Sammanställning förvärvsinkomst
Förvärvsinkomst + 53.031
Allmänna avdrag - 0
TAXERAD FÖRVÄRVSINKOMST = 53.000
Grundavdrag - 20.300
BESKATTNINGSBAR FÖRVÄRVSINKOMST = 32.700

Skatteuträkning
Kommunal inkomstskatt + 10.051
Statlig inkomstskatt på förvärvsinkomst + 0
Statlig inkomstskatt på kapitalinkomst + 0
Allmän pensionsavgift + 3.700
Skattereduktion för allmän pensionsavgift - 3.700
Skattereduktion för arbetsinkomster - 6.351
SLUTLIG SKATT = 3.700
Preliminär skatt - 0
Att betala = 3.700

Betyder detta att jag ska egentligen få tillbaks pengar då jag har betalat över 10k när jag bara behövt betala 3700kr eller är jag helt ute och cyklar? 3700kr i skatt för 50k låter ändå jävligt lite... eller?
Citera
2010-01-25, 18:35
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tightfish
Ok, gjorde beräkningen på Skatteverkets hemsida. Såhär ser svaret ut:

Betyder detta att jag ska egentligen få tillbaks pengar då jag har betalat över 10k när jag bara behövt betala 3700kr eller är jag helt ute och cyklar? 3700kr i skatt för 50k låter ändå jävligt lite... eller?

Som du kan se i uträkningen har den goda Alliansen gett dig 6351 kr lägre skett genom jobbskatteavdraget, detta leder till att din skatt blir så låg. Du har alltså fått en sänkt skatt med ungefär 66 %, och vissa påstår att skattesänkningarna bara gått till de rika... Blir en fin slant i återbäring till sommaren.
Citera
2010-01-25, 18:39
Medlem
SweTechs avatar
A/A till Privatekonomi
//Moderator
Citera
2010-01-25, 19:00
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Som du kan se i uträkningen har den goda Alliansen gett dig 6351 kr lägre skett genom jobbskatteavdraget, detta leder till att din skatt blir så låg. Du har alltså fått en sänkt skatt med ungefär 66 %, och vissa påstår att skattesänkningarna bara gått till de rika... Blir en fin slant i återbäring till sommaren.

Varför har skatteverket inte som praxis att göra så direkt så han slipper få skatteåterbäring?
Citera
2010-01-25, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Varför har skatteverket inte som praxis att göra så direkt så han slipper få skatteåterbäring?

Det är arbetsgivaren som gör skatteavdraget inte Skatteverket. Att arbetsgivaren dragit för mycket skatt beror troligen på att han bara jobbat delar av året och den normala skattetabellen gäller den som jobbar ett helt år.
Citera
2010-01-25, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri

Därför att det inte är skatteverket som drar skatten utan arbetsgivaren, snälla rara tänk efter. Dessutom hade han ju själv kunnat göra så att han får pengarna fort genom en enkel jämkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in