Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-01-25, 13:08
  #1
Medlem
ESS-Lunds avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6482303.ab

"– Vi vill stoppa högskolornas hobbykurser, säger högskoleminister Tobias Krantz (FP).
Höjden av vetenskap – eller akademisk fallfrukt?
Klart är att plantodling, gruppläsning ur ”Da Vinci-koden”, bloggteori och pilatesträning snart kan bannlysas från svenska högskolor.
Regeringen vill rensa bort hobbyverksamhet ur kursplanerna.
Snart får Högskoleverket uppdraget att granska skolornas utbud."

De kurser som nämndes gör sig bättre på andra institutioner än i statligt betalda sammanhang precis som ni verkar tycka. Mer pengar till oss som sysslar med annat än distanskurser i "uppdiktad floristik ur genusperspektiv på bibliskt vis". Visst är det roligt med viss "hobbykunskap" i samhället men det bör finansieras privat. Helst av allt vill jag dock se färre hobbyhögskolor och "universitet". Går det inte att göra G Perssons universitetsreformer ogjorda så spetskompetensen kan frodas?
Citera
2010-01-25, 13:22
  #2
Avstängd
peter.gillbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6482303.ab

"– Vi vill stoppa högskolornas hobbykurser, säger högskoleminister Tobias Krantz (FP).
Höjden av vetenskap – eller akademisk fallfrukt?
Klart är att plantodling, gruppläsning ur ”Da Vinci-koden”, bloggteori och pilatesträning snart kan bannlysas från svenska högskolor.
Regeringen vill rensa bort hobbyverksamhet ur kursplanerna.
Snart får Högskoleverket uppdraget att granska skolornas utbud."

De kurser som nämndes gör sig bättre på andra institutioner än i statligt betalda sammanhang precis som ni verkar tycka. Mer pengar till oss som sysslar med annat än distanskurser i "uppdiktad floristik ur genusperspektiv på bibliskt vis". Visst är det roligt med viss "hobbykunskap" i samhället men det bör finansieras privat. Helst av allt vill jag dock se färre hobbyhögskolor och "universitet". Går det inte att göra G Perssons universitetsreformer ogjorda så spetskompetensen kan frodas?

Vem bryr sig om endel personer går på sådant larv, dom kommer ändå inte att komma någonstans med det. Det som dock kan störa mig är ju att den finansieras med skattepengar.
Citera
2010-01-25, 13:28
  #3
Medlem
Cotillions avatar
Problemet verkar ju vara sättet Universiteten får pengar. Som det är nu generar en elev en inkomst till till skolan vilket gör det mer lukrativt att ha flumkurser.

Gör något åt problemet istället för att peka med hela handen.

Sedan kanske man inte bara skall gå efter vad Aftonbladet säger.
Citera
2010-01-25, 13:35
  #4
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cotillion

Sedan kanske man inte bara skall gå efter vad Aftonbladet säger.

Jag fick artikeln länkad till mig från en person på utbildningsdepartementet så jag utgår ifrån att den är hyfsat korrekt.
Citera
2010-01-25, 14:12
  #5
Medlem
Håller med om detta, tycker däremot som någon tidigare skrev att det som stör mig mest är att det finansieras med skattepengar.

Ha kvar kurserna men låt de som väljer dem själva finansiera det.
Däremot kan man ju då öppna upp för en enorm debatt vilka kurser som är "värda" att finansiera med skattepengar och inte.

I mitt tycke är kurser som "filmvetenskap" etc. sådana som faller under strecket.
Citera
2010-01-25, 14:15
  #6
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJohnDoe
Håller med om detta, tycker däremot som någon tidigare skrev att det som stör mig mest är att det finansieras med skattepengar.

Ha kvar kurserna men låt de som väljer dem själva finansiera det.
Däremot kan man ju då öppna upp för en enorm debatt vilka kurser som är "värda" att finansiera med skattepengar och inte.


Absolut, vuxenskolan fungerar bra för studiecirklar inom dessa områden.
Citera
2010-01-25, 21:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Absolut, vuxenskolan fungerar bra för studiecirklar inom dessa områden.

En kompis ex. läser "Filmvetenskap" introduktionskurs.
Han sa att de tittar på film, diskuterar filmen och that's it ungefär.
Nu har den ju precis börjat och vet heller inte om han ville "stajla" lite eller ja inte orkade ta upp det mer seriöst än så men det verkade ju riktigt lojt.

Det får han CSN-pengar för liksom....Hmmm.....

Inte ens var det snack om att han fick lida och se Bergman och andra "hoppa-i-älva" filmer utan här är det Gudfadern och andra sköna rullar. Fyfan. Visst fan är jag avis att jag själv inte tog kursen men känns fortf. fel att finansiera lalleri med skattepengar.

Hyra en rulle, köpa läsk & tilltugg och göra det på fritiden istället.
Citera
2010-01-25, 21:57
  #8
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJohnDoe
Det får han CSN-pengar för liksom....Hmmm.....
.

Tiina Maria Pursiainen Rosenberg, född den 7 juli 1958 i Helsingfors, är teatervetare, genusvetare och professor.
Rosenberg har sin akademiska grundutbildning i teater-, film- och litteraturvetenskap från Stockholms universitet. Hon har även studerat tyska i Zürich och germanistik vid Karl-Marx-Universität i Leipzig (i dåvarande Östtyskland). Hon disputerade år 1993 med avhandlingen "En regissörs estetik: Ludvig Josephson och den tidigare teaterregin" vid Stockholms universitet. Hennes forsknings- och undervisningsområden omfattar genusvetenskap, teatervetenskap, HBT/queerstudier, feministisk teori och kulturstudier (Cultural Studies).
Hon är inspektor för Smålands nation i Lund sedan 2006.
Rosenberg är för närvarande sysselsatt med forskningsprojekten Estetisk aktivism och aktivistisk estetik: Nutida feministisk scenkonst i Sverige och Maskuliniteter i förvandling: Ludvig Josephson och den romantiske hjälten.

Mycket som sticker i ögonen där vilket Tiina säkert njuter av. Allt som förargar andra eller kan sägas tillhöra minoriteter som kan anse sig vara förfördelade, förtryckta och möjligen föraktade och förpassade till periferin verkar ju vara av intresse för henne. Då kan hon ju skrika till och synas eftersom där är så få där ute på kanten.
Citera
2010-01-25, 22:19
  #9
Medlem
TheSuns avatar
Detta verkar ju kanon! Bort med alla mattekurser, att ett plus ett blir två är ju så sjukt godtyckligt så det finns inte. Flum!
Citera
2010-01-26, 01:26
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSun
Detta verkar ju kanon! Bort med alla mattekurser, att ett plus ett blir två är ju så sjukt godtyckligt så det finns inte. Flum!
Jag tror samhället i stort skulle säga att matematik är mer värdefullt än filmvetenskap/genusvetenskap/etcetera etcetera.
Citera
2010-01-26, 02:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSun
Detta verkar ju kanon! Bort med alla mattekurser, att ett plus ett blir två är ju så sjukt godtyckligt så det finns inte. Flum!

He swings and he misses.....

Jmfr. matte med "Klappa vargar" eller "Bloggen: Nutidens uttrycksform" eller vad nu Aftonbladet hade för tok-kurser som exempel så är matte definitivt inte "flum" och det andra är det.

Även utan att jämföras med något seriöst ämne verkar ovanstående kurser och många mer riktigt flummiga.
Det är inte att folk inte ska få studera sådana saker, bara att det inte kanske hör hemma hos universitet/högskolor och isf. definitivt inte statligt finansierat. Folk bör betala själva för att "Klappa vargar" (7.5hp).
Citera
2010-01-26, 02:53
  #12
Medlem
superKings avatar
"One semester we took Criminology, for Christ's sakes. What the fuck were we training to be, Batmen?"
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback