Citat:
Ursprungligen postat av TheSun
Och för dom som inte förstod ironiserade jag över de uppenbara gränsdragningsproblem som uppkommer om man ska rensa bort sk "flumkurser"...
Det torde vara ganska självklart att det redan idag finns kurser som inte får plats på universiteten, t.ex. 10 poäng distanskurs i hur man dricker Oboy. Själv hade jag kanske hellre gått den än en kurs i pilates men jag böjer mig för gränsdragningen och inser att det är ganska onödigt med Oboykurser inom högskoleväsendet. Liknande diskussion uppstår sedan när man jämför pilates med andra kurser och då väljer andra kurser framför pilates.
Med de nya reglerna kommer självklart nya diskussioner uppstå angående gränsdragningen men på det hela taget är det nog inte någon som uppriktigt påstår att man inte höjer nivån genom att ta bort kurser som upplevs som flummiga av de flesta.
Samhällsvinsten är ju större om fler läroverk fokuserar på "riktig" vetenskap och statens pengar kan gå till detta istället för att lära någon att klappa vargar på distans.
Det jag egentligen vill få sagt är att lika självklart som att vissa tycker att flumkurserna inte är flummiga så kommer ändå samhället att tjäna på att dessa kurser bekostas ur studenternas egen ficka istället för att pengar skall tas från annan utbildning och forskning.