2010-01-26, 08:36
Medlem
TheSuns avatar
Och för dom som inte förstod ironiserade jag över de uppenbara gränsdragningsproblem som uppkommer om man ska rensa bort sk "flumkurser"...
Citera
2010-01-26, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSun
Och för dom som inte förstod ironiserade jag över de uppenbara gränsdragningsproblem som uppkommer om man ska rensa bort sk "flumkurser"...

Ja, men även du borde kunna erkänna att vissa kurser - typ "Lär dig klappa vargar" - är uppenbart flum och inte hör hemma på högskolan.
Citera
2010-01-26, 09:24
Medlem
TheSuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trzy
Ja, men även du borde kunna erkänna att vissa kurser - typ "Lär dig klappa vargar" - är uppenbart flum och inte hör hemma på högskolan.

absolut. Men det finns säkert vissa som inte tycker det.
Citera
2010-01-26, 12:55
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSun

Det torde vara ganska självklart att det redan idag finns kurser som inte får plats på universiteten, t.ex. 10 poäng distanskurs i hur man dricker Oboy. Själv hade jag kanske hellre gått den än en kurs i pilates men jag böjer mig för gränsdragningen och inser att det är ganska onödigt med Oboykurser inom högskoleväsendet. Liknande diskussion uppstår sedan när man jämför pilates med andra kurser och då väljer andra kurser framför pilates.

Med de nya reglerna kommer självklart nya diskussioner uppstå angående gränsdragningen men på det hela taget är det nog inte någon som uppriktigt påstår att man inte höjer nivån genom att ta bort kurser som upplevs som flummiga av de flesta.

Samhällsvinsten är ju större om fler läroverk fokuserar på "riktig" vetenskap och statens pengar kan gå till detta istället för att lära någon att klappa vargar på distans.

Det jag egentligen vill få sagt är att lika självklart som att vissa tycker att flumkurserna inte är flummiga så kommer ändå samhället att tjäna på att dessa kurser bekostas ur studenternas egen ficka istället för att pengar skall tas från annan utbildning och forskning.
Citera
2010-01-26, 16:07
Medlem
Jag slänger gärna in ett vedträ i from av ett lite mer upplysande gränsdragningsexempel: Vi har alltså kommit fram till att filmvetenskap är flum. Vad säger vi om litteraturvetenskap eller litteraturhistoria? Jag lägger inte in någon egen värdering här, jag är bara intresserad av var folk tycker att skillnaden ligger. Om det finns någon.
Citera
2010-01-26, 16:38
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldkatt
Jag slänger gärna in ett vedträ i from av ett lite mer upplysande gränsdragningsexempel: Vi har alltså kommit fram till att filmvetenskap är flum. Vad säger vi om litteraturvetenskap eller litteraturhistoria? Jag lägger inte in någon egen värdering här, jag är bara intresserad av var folk tycker att skillnaden ligger. Om det finns någon.

Det är snarare kursens utformning i sig som är flummig, inte ämnet.
Självklart behövs filmvetenskap på universitet i form av utbildning för blivande filmare etc. Dock behöver vi ingen kurs där man sitter och tittar på tio filmer, käkar lite popcorn och sedan har tenta på hur många färger Luke Skywalkers olika lasersvärd hade i filmerna.

Humanistiska kurser tenderar nog att flumma ut i större utsträckning än naturvetenskapliga. Då gäller det att ha klart för sig vad som bidrar till att öka kunskap och vad som är rent nöje.
Citera
2010-01-26, 16:41
Medlem
Skulleviljavetas avatar
Gränsdragningsproblem är i allmänhet våldsamt överskattade. Dessutom följer det ju inte av att det ibland kan vara svårt att dra en gräns mellan flum och icke-flum att man ska acceptera vilka kurser som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Cotillion
Problemet verkar ju vara sättet Universiteten får pengar. Som det är nu generar en elev en inkomst till till skolan vilket gör det mer lukrativt att ha flumkurser.

Rätt. Det är ju så man sitter och snackar på institutionerna. Jag tror många av dom som jobbar med det där garvar åt det där själva men dom gör vissa eftergifter till djävulen eftersom det är oerhört ont om pengar inom många ämnen.
Citera
2010-01-26, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Det är snarare kursens utformning i sig som är flummig, inte ämnet.
Självklart behövs filmvetenskap på universitet i form av utbildning för blivande filmare etc. Dock behöver vi ingen kurs där man sitter och tittar på tio filmer, käkar lite popcorn och sedan har tenta på hur många färger Luke Skywalkers olika lasersvärd hade i filmerna.

Humanistiska kurser tenderar nog att flumma ut i större utsträckning än naturvetenskapliga. Då gäller det att ha klart för sig vad som bidrar till att öka kunskap och vad som är rent nöje.
Och du tror det är vad filmvetenskap handlar om?
Jag kan hålla med om att universiteten kan innehålla flumkurser, men rör inte filmvetenskapen. Filmvetenskap handlar om att se film ur ett analytiskt, filmhistoriskt och samtida perspektiv. För att ha någon som helst tyngd som filmkritiker, ska man helst ha ett par poäng Filmvetenskap i bagaget, just pga den analytiska förmågan. Det är verkligen inte vilka nötter som helst som kan gå den kursen och man sitter inte och tittar på film enbart för nöjes skull precis. på din okunskap.

Jag har själv funderat på att läsa Filmvetenskap (kom faktiskt in i Halmstad för några år sedan), men det känns som en kurs som kanske inte ger de stora jobbchanserna. Men jag läste Filmvetenskap på gymnasiet och den kursen var riktig intressant, just när det gällde filmanalysen och filmspråket. Jag fick såklart MVG på den kursen och den var ungefär som Filmvetenskap light på högskolan.
Citera
2010-01-26, 17:19
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Och du tror det är vad filmvetenskap handlar om?
Jag kan hålla med om att universiteten kan innehålla flumkurser, men rör inte filmvetenskapen. Filmvetenskap handlar om att se film ur ett analytiskt, filmhistoriskt och samtida perspektiv. För att ha någon som helst tyngd som filmkritiker, ska man helst ha ett par poäng Filmvetenskap i bagaget, just pga den analytiska förmågan. Det är verkligen inte vilka nötter som helst som kan gå den kursen och man sitter inte och tittar på film enbart för nöjes skull precis. på din okunskap.

Jag har själv funderat på att läsa Filmvetenskap (kom faktiskt in i Halmstad för några år sedan), men det känns som en kurs som kanske inte ger de stora jobbchanserna. Men jag läste Filmvetenskap på gymnasiet och den kursen var riktig intressant, just när det gällde filmanalysen och filmspråket. Jag fick såklart MVG på den kursen och den var ungefär som Filmvetenskap light på högskolan.

Läste du ens vad jag skrev? Det du precis rapade upp var ju kontentan av mitt inlägg.
Citera
2010-01-26, 18:48
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Läste du ens vad jag skrev? Det du precis rapade upp var ju kontentan av mitt inlägg.
Hur som helst blev han tydligen påmind om sitt mindervärdeskomplex...

F.ö. är Tiina Rosenberg ett bevis på att systemet är helt skevt. Hennes "forskning" är bara ett skämt och hon har blivit avslöjad för fusk. Att hon kostar skattepengar är direkt tragiskt.
Citera
2010-01-26, 18:58
Medlem
Citat:
Du hade uppenbarligen ingen aning om vad filmvetenskap handlar om när du skriver att studententerna käkar popcorn och tittar på Star Wars. På Filmvetenskap får man dock se en ofantlig massa film, både svåra och extremt lättillgängliga, allt således från Star Wars till Tarkovskij. Annars hade inte ämnet riktigt levt upp till sitt namn +1 till mig.
Citera
2010-01-26, 19:18
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Du hade uppenbarligen ingen aning om vad filmvetenskap handlar om när du skriver att studententerna käkar popcorn och tittar på Star Wars. På Filmvetenskap får man dock se en ofantlig massa film, både svåra och extremt lättillgängliga, allt således från Star Wars till Tarkovskij. Annars hade inte ämnet riktigt levt upp till sitt namn +1 till mig.

Förlåt att jag förvirrade dig. Det var menat som ett exempel på hur "filmvetenskap" skulle kunna utformas för att bli en flumkurs, inte ett påstående om att det var så utbildningen verkligen går till. Hänger du med nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in