• 2
  • 3
2010-01-25, 12:00
Medlem
McCarthy01s avatar
Jag har också varit en riktig slösare och haft skulder upp över öronen (idag har jag ca 190 000 på fogden som jag betalar av via skuldsanering). Det mesta har gått till alkohol då jag varit i missbruk i 11 års tid. Först på senare år har jag mer börjat uppskatta det jag har istället för att bara sukta efter mer. Jag har också suttit av en behandling är idag normalkonsument av alkohol (dvs endast helger & festliga tillfällen) Att hushålla med sin ekonomi är en konst, för vissa är det lättare, eftersom de har mer att röra sig med. Vissa kan spendera en hel del på nöjen & spel utan att behöva snåla som fan månadens två sista veckor. Har man det inte så fett får man nog försöka lära sig att hålla i pengarna och inte spendera på en massa onödig skit. Man får vänta med att leva som en kung tills man har råd att leva kungligt
Citera
2010-01-25, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebbe741
Jo, de har inte alltid varit såhär... men när jag för en tid sedan började röka dagligen så började pengarna försvinna ganska snabbt...

Ännu en knarkare som inte ens kan sköta sitt eget liv och ekonomi, någon annan som ser samband mellan knark och alla de här trådarna?

Svar till TS: Sms-lån är för idioter, avbetalning är för idioter. Undviker du de här två sakerna så får du inga ekonomiproblem.

Seriöst avbetalning hur kan man gå på det? fattar inte hur korkade vissa kan vara. Betala 3 gånger så mycket för samma vara.
Citera
2010-01-25, 12:12
Bannlyst
Prata med farsan, be han bli din ekonomiska förmyndare. Låt han sedan lära dig hur man sköter ekonomin, studera och lär av honom.
Citera
2010-01-25, 13:13
Medlem
ICanHass avatar
Känner igen mig, även om jag inte har skuldsatt mig och så så har jag grymma problem med att hålla i pengar...
Mitt problem är att pengar på kort eller ännu värre, på nätet, typ pokersidor, bara är siffror. Jag fattar på något sjukt sätt inte att det är pengar, utan kan utan större problem beställa hem prylar för ett par tusenlappar utan att tänka på vad de egentligen kostar. Det är ju bara siffror.

Nu har jag dock gått och blivit arbetslös, så jag har ju blivit tvingad att förändra min livsstil efter det, men jag fattar hur svårt det kan vara...

Mitt tips rent spontant;
Se till att det blir jobbigt att spendera pengar.
Förklara situationen för din mamma/pappa om du nu bor med de, och för över pengarna till något konto de har hand om. När du sedan behöver köpa något måste du be att de för över pengar till dig.
Jag antar att du känner viss skuld över att du spelar bort pengarna, så då blir det helt plötsligt jävligt mycket svårare att blåsa 2000:- om du först måste säga till morsan att du "bara ska spela lite roulette".

Annars fungerar det ju också att helt enkelt ta ut alla pengar i kontanter samma dag som du får de, det gör att du både ser hur mycket pengar du har och det blir krångligare att spendera de på skit via internet.

Kom ihåg att det inte är för sent att förändra något, den inställningen är jävligt farligt när man är där du är. Då blir det lätt att man plockar på sig fler lån osv för att det "ändå redan är åt helvete".
Prata med dina föräldrar om vilken situation du sitter i, och att du vill ha hjälp att ta dig ur den. Det är faktiskt inte speciellt svårt, förutsatt att det "bara" handlar om 20-30k i skulder. Du bor hemma, och har ett heltidsjobb, det innebär att du kan vara skuldfri om ett par månader.

Tänk positivt, och se till att reda ut det här nu
Jag tror på dig, lycka till!
Citera
2010-01-25, 15:43
Medlem
Cancertids avatar
Skippa att spela på ett jävla tag, lägg ner rökandet ett tag och försök att bli av med sms-skulderna.
Jag förstår om man inte har något annat val, men känns nästan mer värt att köpa en pistol och skjuta sig i foten än att ta sms-lån. Hoppas du lär dig och inser att det inte funkar och kommer på något vettigt sätt att ha en normal ekonomi i framtiden. Lycka till.
Citera
2010-01-25, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sebbe741
Hallå där,
De är omöjligt för mig att lägga undan pengar. Även fast jag jobbar heltid och tjänar ganska bra så har jag skuldsatt mig med sms-lån och är skyldig en hel del polare pengar. Det gick så långt denna månad att jag hade skulder som är större än lönen jag fick inatt. På något sätt tänker jag att antingen får det bära eller brista, jag hinner knappt tänka till innan jag lägger hela lönen på "svart" på ett roulettebord på nätet. Och ni kan ju gissa hur det gick...

Vet inte vad jag ska hitta på alls nu. Är det någon som hamnat i liknande situation och löst upp den? Eller vem som helst som kan ge tips på hur jag ska klara av de här? Skulle kännas skönt att veta att någon varit i samma läge... Känns overkligt som fan. Har inte ens råd med en dosa imorgon. Jag vet inte vad jag tänkte på, så jävla onödigt!!

Asså att lägga hela lönen var ju verkligen dumt.
Är typ själv också i samma situation varje månad. Men då o då vinner man så man klarar sig.

Bästa vore ju att det ett lån, betala alla skulder och så bara betala på lånet du tog.
Fråga din mamma..
Citera
2010-01-26, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZigaZaga
Bästa vore ju att det ett lån, betala alla skulder och så bara betala på lånet du tog.
Fråga din mamma..

Mm, har snackat med päronen och de får nog bli så...
Citera
2010-04-25, 20:57
Medlem
dataSaras avatar
Troll? Maxgränsen på nätroulette brukar väl ändå ligga på (mostsv) 200-1000€?
Citera
2010-04-25, 21:37
Medlem
Identisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dataSara

Kanske inte tjänar så mycket..

Hur gick för trådskaparen egentligen. Sitter du på fattighuset nu eller är du fri från dina skulder?
Citera
2010-09-20, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dataSara

Det stämmer faktiskt. Körde några omgångar, maxgränsen låg på 600euro har jag för mig . Det gick fram och tillbaka och plötsligt var pengarna slut.
Citera
2010-09-20, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Identisk
Kanske inte tjänar så mycket..

Hur gick för trådskaparen egentligen. Sitter du på fattighuset nu eller är du fri från dina skulder?

Tack som frågar =)

Jag klarar mig ganska bra just nu, dock en ganska stor skuld till föräldrarna som ordnade allt. All cred till mina föräldrar som hjälpte att både betala tillbaka skulder till kompisar och till inkasso. Nu ger jag alla mina överblivna pengar per månad till dem och om 5-6 månader är jag nog helt skuldfri.
Citera
2010-09-20, 19:14
Medlem
strategasiats avatar
roulette bord på nätet är luriga..
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto