Känner igen mig, även om jag inte har skuldsatt mig och så så har jag grymma problem med att hålla i pengar...
Mitt problem är att pengar på kort eller ännu värre, på nätet, typ pokersidor, bara är siffror. Jag fattar på något sjukt sätt inte att det är pengar, utan kan utan större problem beställa hem prylar för ett par tusenlappar utan att tänka på vad de
egentligen kostar. Det är ju bara siffror.
Nu har jag dock gått och blivit arbetslös, så jag har ju blivit tvingad att förändra min livsstil efter det, men jag fattar hur svårt det kan vara...
Mitt tips rent spontant;
Se till att det blir jobbigt att spendera pengar.
Förklara situationen för din mamma/pappa om du nu bor med de, och för över pengarna till något konto de har hand om. När du sedan behöver köpa något måste du be att de för över pengar till dig.
Jag antar att du känner viss skuld över att du spelar bort pengarna, så då blir det helt plötsligt jävligt mycket svårare att blåsa 2000:- om du först måste säga till morsan att du "bara ska spela lite roulette".
Annars fungerar det ju också att helt enkelt ta ut alla pengar i kontanter samma dag som du får de, det gör att du både ser hur mycket pengar du har och det blir krångligare att spendera de på skit via internet.
Kom ihåg att det inte är för sent att förändra något, den inställningen är jävligt farligt när man är där du är. Då blir det lätt att man plockar på sig fler lån osv för att det "ändå redan är åt helvete".
Prata med dina föräldrar om vilken situation du sitter i, och att du vill ha hjälp att ta dig ur den. Det är faktiskt inte speciellt svårt, förutsatt att det "bara" handlar om 20-30k i skulder. Du bor hemma, och har ett heltidsjobb, det innebär att du kan vara skuldfri om ett par månader.
Tänk positivt, och se till att reda ut det här nu
Jag tror på dig, lycka till!