2010-01-26, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
Man behöver ju inte ta upp alla händelser, utan man kan ju mena att bara en del händelser är utan orsak. Det finns i alla fall ingen logisk motsägelse i detta, så det är bara att hitta någon vettig teori om varför så är fallet, om man nu vill det... Aristoteles orörlige rörare är väl ett försök på vägen, även om det nog inte så aktuellt idag.

Jaa, men då skapar man en teori som har förklaringsvärde. Jag talade mer om förnekandet av kausalitet som fenomen. Det är att beslöja. Gör man som exempelvis Leibniz, så, avtäcker man varför vi upplever världen på detta viset (harmonisk predisponation). Men ersätter man inte kausalitet med någon annan kraftfull teori så beslöjar man. Det intressanta är att vi i vilket fall ändå behöver en metafysik för det. Och det är förnekelsen av behovet av metafysiken som jag riktar mig mot. Det gäller alltså inte bara för kausalitet men för en hel rad av andra ämnen.
Citera
2010-01-26, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tebo
Men om det existerade en massa icke-kausala fenomen så skulle vi ju kunna fortfarande kunna observera dem, om än inte förklara dem. Och än så länge så är det ingen som kunnat påvisa dessa.

Problemet är tvärtom. Vi har ännu inte observerat vad det kausala är. Vad vi har observerat är händelser som efterträder varandra. Men det är inte att se vad som orsakar.

Eftersom det verkar vara overifierbart hamnar också teorier för kausalitet inom metafysikens domän.
Citera
2010-01-26, 16:14
Medlem
Citat:
Jaa, men då skapar man en teori som har förklaringsvärde. Jag talade mer om förnekandet av kausalitet som fenomen. Det är att beslöja. Gör man som exempelvis Leibniz, så, avtäcker man varför vi upplever världen på detta viset (harmonisk predisponation). Men ersätter man inte kausalitet med någon annan kraftfull teori så beslöjar man. Det intressanta är att vi i vilket fall ändå behöver en metafysik för det. Och det är förnekelsen av behovet av metafysiken som jag riktar mig mot. Det gäller alltså inte bara för kausalitet men för en hel rad av andra ämnen.

Yer. Sen skulle jag i alla fall säga att ingen "kraftfull" teori är kraftfull (och enkel) nog att ersätta kausalitetsbegreppet som det ser ut idag.
Citera
2010-01-28, 17:27
Medlem
harrowdownhills avatar
Följande syn på kausalitet finner jag tilltalande.

Citat:
Ursprungligen postat av Sean Carroll
Modern physics doesn't describe the world in terms of "causes" and "effects." It simply posits that matter (in the form of quantum fields, or strings, or what have you) acts in accordance with certain dynamical laws, known as "equations of motion." The notion of "causality" is downgraded from "when I see B happening, I know it must be because of A" to "given some well-defined and suitably complete set of information about the initial state of a system, I can use the equations of motion to determine its subsequent evolution." But a concept like "cause" doesn't appear anywhere in the equations of motion themselves, nor in the specification of the type of matter being described; it is only an occasionally-appropriate approximation, useful to us humans in narrating the behavior of some macroscopic configuration of equation-obeying matter.
In other words, the universe runs all by itself. The planets orbit the Sun, not because anything is “causing” them to do so, but because that’s the kind of behavior that obeys Newton’s (or Einstein’s) equations governing motion in the presence of gravity. Deeply embedded as we are in this Galilean/Newtonian framework, statements like “every effect has a cause” become simply meaningless.
Citera
2010-01-28, 18:13
Bannlyst
Det metafysiska och transcendenta är fenomen som ligger utanför våra sinnen, men om dessa begrepp har någon kausalitet är oklart, i vart fall för mig.
Citera
2010-01-30, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Anledningen till att vi behöver metafysik som disciplin är för att förklara hur saker och ting är möjliga. En metafysisk discplin ska ha ett förklaringsvärde. Och oftast är den syftad till att, så att säga, rädda verkligheten så som vi upplever den. Skulle vi säga att där inte fanns någon kausalitet, hade alla vetenskaper fallit, moral och ansvar och en massa annat därutöver. Om man då framhärdar att där inte finns någon kausalitet läggs allt detta under ett mystiskt skimmer. "Saker bara händer". "Där är bara händelser". Vilket är ett mystifierande. Och det är inte vad filosofin sysslar med. Filosofin sysslar med avtäckande, inte beslöjande.

[Jag delar sällan upp inlägg, då det inte gynnar diskussionen, men jag tror du kan knåpa ihop vad som är svar på vad i mitt inlägg ]

Jag ska göra det utan att dela upp det hela. Först och främst: givande svar! Om jag uppfattat dig korrekt så är andemeningen i det du skriver att kausalitet är en såpass fundamental förutsättning att vi utan den (dvs. utan att ständigt söka efter en orsak) inte skulle ha någon kunskap om verkligheten att tala om. Allting skulle vara under någon slags mystikens slöja, som du skrev. Jag kan inte annat än dela den här synen, men jag vet inte riktigt vad man ska dra för några slutsatser. Om vi återigen ponerar att vi stöter på ett fenomen som inte kunde beskrivas i termer av orsak och verkan, så skulle vi alltså inte alls kunna förstå det eftersom det vore helt bortom våra förmågor (i brist på bättre ordval)?
Citera
2010-01-30, 01:32
Medlem
Död o återfödds avatar
.
Big Bluff-teorin negligerar allt vad kausalitet heter...
Citera
2010-01-30, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
På sistone har jag försökt få rätsida på vad det där med kausalitet egentligen innebär. Det är enkelt att förstå vad kausalitet är och antagligen behöver jag inte ens ge en grundläggande förklaring; alla här inne borde veta vad kausalitet/orsakssamband är vid det här laget (det skapas ständigt trådar om det i var fall). Det jag inte kan greppa, för att gå rakt på sak, är till vilken grad kausalitet kan användas för att beskriva verkligheten. Kan vi tänka oss att någon del, eller något fenomen, av verkligheten på något vis inte kan beskrivas med kausalitet? Skulle man inte kunna säga, med rätta alltså, att kausalitetsbegreppet endast är något vi förlitar oss på av rent praktiska skäl, helt enkelt för att logik och naturvetenskap ska kunna fungera? Om någon av kausalitet obunden del av verkligheten - med detta menat allt som existerar och som vi kan uppleva, inget övernaturligt är tillåtet även om det på ett sätt skulle kunna kallas för just övernaturligt - mot förmodan skulle uppträda vad skulle vi göra då, hur skulle vi någonsin kunna greppa det och nå någon kunskap om det?
Det skulle vara svårt att skapa en bild av omvärlden. Som att leva på skilda öar utan kommunikation. Sedan beror det på hur mycket kausalitet som saknas. T.ex. David Hume noterade detta problem i fri vilja och determinism. Om determinismen är sann är människans handlingar förutbestämda, alltså har vi ingen kontroll över oss själva. Individer som är fria från kausalitet (s.k. contra-causal free will) drivs i så fall av slump - ingen kontroll heller. Det fick Hume att föreslå kompatibilism.
Citera
2010-01-30, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Jag ska göra det utan att dela upp det hela. Först och främst: givande svar! Om jag uppfattat dig korrekt så är andemeningen i det du skriver att kausalitet är en såpass fundamental förutsättning att vi utan den (dvs. utan att ständigt söka efter en orsak) inte skulle ha någon kunskap om verkligheten att tala om. Allting skulle vara under någon slags mystikens slöja, som du skrev. Jag kan inte annat än dela den här synen, men jag vet inte riktigt vad man ska dra för några slutsatser. Om vi återigen ponerar att vi stöter på ett fenomen som inte kunde beskrivas i termer av orsak och verkan, så skulle vi alltså inte alls kunna förstå det eftersom det vore helt bortom våra förmågor (i brist på bättre ordval)?

Ja du har tolkat mig rätt. Men jag gör egentligen inte ett argument from causes. Jag vill gärna poängtera det. Utan mer att så fort man säger någonting, kommer med ett påstående, så, uppstår olika problem som behöver lösas. T ex behöver vi ju veta vad mening (sense) är, så att vi vet att påståendet inte är nonsens; och vi behöver en teori för sanning, så att vi kan veta ifall påståendet är sant eller inte; vi behöver en metafysisk teori för universalier, eftersom påståendet troligen kommer att innehålla det; kanske har där smugit in sig ett namn, och då behöver vi förstå vad det är; presenterar man sina påståenden genom ett argument, så måste vi ha ett logiskt system osv osv. Du ser hur mycket som byggs upp bara för att man ska kunna komma med ett enda påstående. Och vad jag säger är då, att, vi upplever världen på ett visst sätt, vi talar om den med varandra och vi lever i den - då har påståenden som inte reder ut varför det är såhär, varför vi upplever allt så här, utan bara i princip säger att det är mystiskt, inte något värde alls. Och det finns ingen anledning att anta att det är mystiskt, det är inget argument, det är knappt ett påstående, och skulle det vara ett påstående, så, byggs hela den här ovan beskrivna kedjereaktionen upp. Om någon minns min diskussion med juntaneinen i social konstruktionism-tråden, så, var detta just en av de saker jag försökte få fram, men det blev alldeles missförstått eller kanske inte begripet alls.

Om jag får svara på tankeexperimentet. Jag är inte riktigt säker på hur du tänker här. Men om vi tar kvantmekaniken, så, har vi ju ett exempel på något fundamentalt för verkligheten som vi enligt våra bästa fysikaliska teorier inte kan säga annat om än att de uppför sig slumpmässigt, om än under vissa benägenheter. Vi har mao ett fenomen där händelser uppstår i atomkärnan som inte har någon orsak. Där finns ingenting för partikeln som orsakar var den befinner sig så där är ingen verkan heller. Den verkar bara uppföra sig. Jag är ingen kvantfysiker, så, jag kan inte säga ifall dessa, våra proklamerat bästa teorier, är korrekta eller inte. Jag har avsevärda problem med att förstå hur något kan förändras utan att det finns en orsak för det. Jag antar att det är signifikativt för skillnaden mellan en fysiker och en filosof. Fysikern kan acceptera detta och anta det som en förutsättning, på samma sätt som han antar sina andra metafysiska försanthållanden som inte ifrågasätts, men en filosof kommer med invändingar här, han vill gärna undra hur detta egentligen är möjligt, precis på samma sätt som han undrar hur egenskapsöverensstämmelse är möjligt, hur tid är möjligt, vad ett ting egentligen är, eller om det finns en yttervärld - filosofen klarar inte att acceptera ett icke-svar på sådana här frågor, och han gör det eftersom han måste avtäcka och skyr beslöjningen. Okej, men nu hamnade jag lite på ett sidospår...

Men vi har egentligen samma problem hela tiden gällandes kausalitet. Vi kan aldrig se vad som orsakar, vi kan bara se korrelation (Läs gärna Hume). Sedan pusslar vi ihop med våra teorier och tidigare erfarenheter huruvida en händelse blev orsakad av en annan. När vi försöker förstå fenomenet kausalitet, vad det egentligen är, så, hamnar vi i metafysiken, och en metafysik är inte verifierbar på det sättet som en fysik är, dess värde kommer sig av om det kan förklara fenomenet - för då har vi inget annat val än att acceptera teorin.

Man kan ju spekulera huruvida verklighetens enigma övergår våra kognitiva fakulteter. Men jag antar att det ofta handlar om någon sorts preanticiperad negativ induktion, eller på olika teorier i Kants efterföljd. (Kant hade för övrigt fel, vilket redan Schopenhauer poängterade. Om orsak är genom fakultet liggandes i tinget för oss, och inte tinget för sig, så, kan inte tinget i sig heller orsaka tinget för oss) Så jag får nog säga att jag inte riktigt håller en sådan pessimistisk syn att vi skulle stöta på särskilt mycket som vi aldrig skulle kunna begripa eftersom det var bortom vår förmåga. Däremot kommer vi fortsätta stöta på fenomen som inte kan verifieras, därav behovet av metafysik.

Hmm, jaa, jag är inte säker på att jag svarade på vad du ville ha svar på.
Citera
2010-01-30, 15:56
Medlem
Hoya84s avatar
Jag anser att allt existerar utan orsak. Vi fyller inget större syfte mer än att just existera och det gör inga djur eller ting heller för den delen. Att olika organismer och så vidare är beroende av varandra för överlevnad är en annan femma, det är en biologisk diskurs.
Citera
2010-02-09, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.
Big Bluff-teorin negligerar allt vad kausalitet heter...

Nej det gör den inte!
Citera
2010-02-10, 01:18
Bannlyst
Ingenting är det enda som kan existera utan orsak, för att ingenting är avsaknad av all orsak och verkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in