2010-01-24, 22:05
Medlem
Tjenare!

Har min server och står i en lokal som är en bra bit bort från mig och har vissa filmer på den som jag skulle vilja kunna komma åt här hemma enkelt.

När den stod hemma använde jag samba för att komma åt allt enkelt (Även kunna streama filmer inom nätverket)
Finns det någon möjlighet att få en sådan funktion över internet?
Vill alltså inte ha ftp som svar, det är vad jag använder nu. Men det kan ju ej streama under tiden som man ser filmen.
Vill alltså kunna se filmen utan att måsta ladda ner hela först. Så om samba kan gå över internet eller något annat program med denna funktion så skulle det uppskattas..
Citera
2010-01-25, 11:28
Medlem
ancides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snejper
Tjenare!

Har min server och står i en lokal som är en bra bit bort från mig och har vissa filmer på den som jag skulle vilja kunna komma åt här hemma enkelt.

När den stod hemma använde jag samba för att komma åt allt enkelt (Även kunna streama filmer inom nätverket)
Finns det någon möjlighet att få en sådan funktion över internet?
Vill alltså inte ha ftp som svar, det är vad jag använder nu. Men det kan ju ej streama under tiden som man ser filmen.
Vill alltså kunna se filmen utan att måsta ladda ner hela först. Så om samba kan gå över internet eller något annat program med denna funktion så skulle det uppskattas..

Det du letar efter är VPN - http://sv.wikipedia.org/wiki/VPN.

Kort sagt så ansluter du till ditt nätverk hemma, fast på distans. Sen kan du använda nätverket precis likadant som om du vore hemma.

VPN kan antingen sättas upp med mjukvara på din server eller direkt i din router (om den stödjer det, dvs).
Citera
2010-01-25, 11:37
Medlem
Skulle det resultera i att MIN lina går via servern, eller Serverns lina via min..
För om all min trafik går via servern må vara, eftersom jag har ADSL och den har 100/100 fiber.
Men tvärtom vore inte okej..

Skulle vara guld om man kunde ha att enbart den trafik som går på windows nätverket går via vpn hem till mig..
Citera
2010-01-25, 12:03
Medlem
ancides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snejper
Skulle det resultera i att MIN lina går via servern, eller Serverns lina via min..
För om all min trafik går via servern må vara, eftersom jag har ADSL och den har 100/100 fiber.
Men tvärtom vore inte okej..

Skulle vara guld om man kunde ha att enbart den trafik som går på windows nätverket går via vpn hem till mig..

Låt oss säga att du hos en kompis med din dator. Så här ser det ut då när du surfar:

[Din dator] ---> { Din kompis lina } ---> Sajten du surfar på.

Så här ser det ut om du använder VPN hemma och är ansluten hemma hos din polare:

[Din dator] ---> { Din kompis lina } ---> [Din VPN lösning] ---> { Din lina } ---> Sajten du surfar på.

Dvs. all trafik går först genom linan du sitter på och sen genom din lina hemma.

Servern hemma hos dig kommer fortfarande använda 100/100 linan utåt. Så den kommer inte tunnla åt andra hållet, som du var orolig för.
Citera
2010-01-25, 13:03
Medlem
Okej, så det blir:

Min dator -> ADSL -> Server(med vpn) -> Fiber -> Internet

sett hemmifrån mig.. Då får vi se hur jag löser vpn servern..

Något enkelt/smidigt sätt att få vpn server på ubuntu-server, och en windwos 7 som jobbar mot det?
Citera
2010-01-25, 14:38
Medlem
Tigrovis avatar
Jag skulle rekommendera att titta på att tunnla port 139 över SSH med hjälp av t.ex Putty.

Du kör sshd på Ubuntuservern och port forwardar bara till den - på Windows7 burken kommer du behöva en loopback interface för att få det hela att inte krocka med port 139 på Windows7.

Min tunnel är L:10.0.0.5:139 till 127.0.0.1:139 - då kan jag skapa en nätverksanslutning i Windows till \\10.0.0.5\[mappnamn] och lätt komma åt den, så snart jag loggat in över SSH dvs.
En bra idé är att köra sshd på något annat än port 22.
Citera
2010-01-25, 15:38
Medlem
Att tunnla över 139 får jag att fungera, problemet är att komma åt det på servern. Den visas ju inte på windows datorn i nätverket, inte heller dess ip kan jag ansluta till (en extern "riktig" ip) loopbacken du pratar om, är det så den skall få en intern ip, som 192.168.1.*, hur lägger man isf upp en sådan? tack på förhand
Citera
2010-01-25, 15:42
Medlem
Tigrovis avatar
Problemmet är att din Windowsdator lyssnar på 139, och det krockar med din tunnling, du behöver en loopback interface som du ger en ipadress (10.0.0.5 i mitt fall) och inaktiverar windows fil/skrivardelning på - då ska inte windows lyssna på 139 på det interfacet och det ska fungera.

Prova denna: http://www.windowsreference.com/wind...-in-windows-7/

Linuxdatorn kommer förmodligen inte visas i utforskarens nätverksplatser, utan du måste skapa en nätverksanslutning "manuellt" - högerklicka på den här datorn eller skapa i cmd med "net use".
Citera
2010-01-25, 18:39
Medlem
Spelar det någon roll vad loopback ip:n är?
Citera
2010-01-25, 20:40
Medlem
Tigrovis avatar
Nej, inte direkt - men det kan vara en bra idé att ta ett ip-nummer som dels tillhör en privat serie, dvs 10.x.x.x eller 192.168.x.x så man inte rör till det och som dels inte används av den aktuella datorn.
Har du 192.168.1.1 nu så ta ett nummer som inte ingår i ditt nätverk, kanske 192.168.100.1.

Gå sen in på egenskaper för loopback och klicka bort fil/skrivardelning på just den.
Citera
2010-02-05, 15:17
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ancide
Låt oss säga att du hos en kompis med din dator. Så här ser det ut då när du surfar:

[Din dator] ---> { Din kompis lina } ---> Sajten du surfar på.

Så här ser det ut om du använder VPN hemma och är ansluten hemma hos din polare:

[Din dator] ---> { Din kompis lina } ---> [Din VPN lösning] ---> { Din lina } ---> Sajten du surfar på.

Dvs. all trafik går först genom linan du sitter på och sen genom din lina hemma.

Nja, det beror på VPN-lösningen. OpenVPN t.ex. är en split-tunneling-lösning, där enbart trafik som ska routas till andra änden av tunneln kommer att gå genom den. Det finns ju normalt sett ingen anledning att tunnla all internettrafik, varför försämra prestanda genom att kryptera trafiken i onödan?
Citera
2010-02-05, 21:20
Medlem
ancides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Nja, det beror på VPN-lösningen. OpenVPN t.ex. är en split-tunneling-lösning, där enbart trafik som ska routas till andra änden av tunneln kommer att gå genom den. Det finns ju normalt sett ingen anledning att tunnla all internettrafik, varför försämra prestanda genom att kryptera trafiken i onödan?

Jo, men jag kände inte att jag behövde gå in på detajer utan bara grunderna då TS inte verkade så insatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in