2010-01-24, 21:03
Medlem
Ödlans avatar
I samband med att det nya utseendet lanserades tillsammans med den nya funktionaliteten passade man på att licensiera samtliga texter på forumet under Creative Commons 2.5. Jag har inte hittat varken tråd eller uttalande om detta och undrar vad den ändringen egentligen innebär för oss användare. Det jag undrar är främst:
  • Licensen säger att man inte får använda forumutdrag för kommersiella ändamål. Vilken påverkan har det på nuvarande inläggsamlingar? Jag vill minnas att det finns en, om inte fler, böcker med utrag härifrån och man kan väl förutsätta att dessa skapas just i kommersiella ändamål.
  • Licensen kräver att man måste uppge den aktuelle upphovsmannen när man delar eller bearbeta material som hämtats från forumet. Vem är egentligen upphovsmannen, är det vi användare eller är det verksamheten som driver forumet? Om det är användaren, räcker det då att ange en pseudonym, det vill säga forumanvändarnamnet?
  • Får man ens ändra eller tilläga licenser efter att det publicerats, eller gäller CC2.5 enbart för de inlägg publicerade efter att det införts, det vill säga allt från och med att utseendet ändrades igår?
Citera
2010-01-24, 21:05
Medlem
Farbror Fazers avatar
Jag undrar också vad det är för något. Låter lite lustigt, men det kanske har något med tolerans mot lagar att göra?
Citera
2010-01-24, 21:10
Medlem
Det hela är ju mest formalia. Jag menar, vem/vad ska träda in i Flashbacks ställe och stämma den som gör intrång i upphovsrätten? Jag kan tänka mig att om någon sticker ut hakan i Sverige å Flashbacks vägnar så har denne minst 100 stämningar och kanske några polisutredningar på sig inom kort.
Senast redigerad av Helveteshund 2010-01-24 kl. 21:14.
Citera
2010-01-24, 21:40
Medlem
StefanHeterJags avatar
Förut gällde copyleft och Admin sa så här:
Citat:
Ska dock ordna detta, så vår copyleft-filosofi finns på alla sidor inom kort.
Och vi har aldrig bråkat med någon som stulit material från oss. Tvärtom, så uppmanar vi folk att göra det. "Eftertryck rekommenderas!"

Men det är ju en skillnad att trycka upp saker för att sprida materialet, och att trycka upp en bok som man säljer. Nu vet jag ju inte ifall han tjänar några pengar på det här, och för mig får han gärna göra det. Men jag tycker han bör kolla med resp. användare INNAN han trycker deras inlägg.
Och jag tycker dessutom han bör tänka sig för innan han säger att deras inlägg saknar verkshöjd. Vilket är både felaktigt och något oförskämt.

Copyleft: http://sv.wikipedia.org/wiki/Copyleft

Creative Commons är en variant av copyleft där man kan välja vilka delar man vill ska gälla (kan vara olika krav beroende på version av Creative Commons osv)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Creative_Commons
Citera
2010-01-24, 21:41
Medlem
StefanHeterJags avatar
Så enda skillnaden mot tidigare verkar vara att man uttryckligen säger att man inte får använda materialet för kommersiella ändamål, för det fanns inte med förut. (som jag kan se det)
Citera
2010-01-24, 22:48
Medlem
miklons avatar
Men det är fortfarande inte helt självklart vem rättigheterna tillhör. Jag har inte sett att det regleras någonstans, även om jag inte letat så noga och det borde väl innebära att alla inlägg som uppfyller kraven på verkshöjd tillhör användaren som skrivit dem?
Citera
2010-01-24, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
I samband med att det nya utseendet lanserades tillsammans med den nya funktionaliteten passade man på att licensiera samtliga texter på forumet under Creative Commons 2.5. Jag har inte hittat varken tråd eller uttalande om detta och undrar vad den ändringen egentligen innebär för oss användare. Det jag undrar är främst:
  • Licensen säger att man inte får använda forumutdrag för kommersiella ändamål. Vilken påverkan har det på nuvarande inläggsamlingar? Jag vill minnas att det finns en, om inte fler, böcker med utrag härifrån och man kan väl förutsätta att dessa skapas just i kommersiella ändamål.
  • Licensen kräver att man måste uppge den aktuelle upphovsmannen när man delar eller bearbeta material som hämtats från forumet. Vem är egentligen upphovsmannen, är det vi användare eller är det verksamheten som driver forumet? Om det är användaren, räcker det då att ange en pseudonym, det vill säga forumanvändarnamnet?
  • Får man ens ändra eller tilläga licenser efter att det publicerats, eller gäller CC2.5 enbart för de inlägg publicerade efter att det införts, det vill säga allt från och med att utseendet ändrades igår?
Då det inte står med i användaravtalet tror jag inte de kan kräva det. Således gäller ingen CC för dina inlägg oavsett vad de säger. Än mindre för gamla inlägg.
Citera
2010-01-24, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Så enda skillnaden mot tidigare verkar vara att man uttryckligen säger att man inte får använda materialet för kommersiella ändamål, för det fanns inte med förut. (som jag kan se det)
Jag vet inte hur det såg ut tidigare men jag kunde inte finna någonstans i användaravtalet/reglerna där jag avsade mig några som helst rättigheter. Så normal upphovsrätt borde gälla.
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Men det är fortfarande inte helt självklart vem rättigheterna tillhör.
Precis, noterade också CC-delen när temat kom, läste reglerna, fann inget om att alla mina inlägg skulle licenseras under CC.

Inte mig emot om de gjorde det dock, men ändå.
Citera
2010-01-25, 05:53
Medlem
EliasAlucards avatar
Bra fråga, Ödlan. Funderade också på att starta en tråd om detta. Rent spontant känns det som Flashback bara har lagt dit en låtsaslicens just in case det skulle vara något tjafs om saken. Men varför använder ni inte GPL?
Citera
2010-01-25, 06:47
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Precis, noterade också CC-delen när temat kom, läste reglerna, fann inget om att alla mina inlägg skulle licenseras under CC.

Inte mig emot om de gjorde det dock, men ändå.

Det är väl ungefär samma här, jag släpper gärna mina inlägg (de som uppfyller något slags verkshöjd) under CC (gärna med attribution, ego som jag är ), men jag tycker förfarandet är lite märkligt.

Men det kanske är så att man avsäger sig rättigheterna när man registrerar sig, jag har inte kollat så noga.
Citera
2010-01-25, 11:01
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
[*]Licensen säger att man inte får använda forumutdrag för kommersiella ändamål. Vilken påverkan har det på nuvarande inläggsamlingar? Jag vill minnas att det finns en, om inte fler, böcker med utrag härifrån och man kan väl förutsätta att dessa skapas just i kommersiella ändamål.

Om boken är skapad innan licensändringen så bör det rent juridiskt inte ha en inverkan på dessa böcker. Det är som med lagar. Begår du ett brott som blivit ett brott först efter att du begått det så kan du inte retroaktivt dömas för det.

Citat:
[*]Licensen kräver att man måste uppge den aktuelle upphovsmannen när man delar eller bearbeta material som hämtats från forumet. Vem är egentligen upphovsmannen, är det vi användare eller är det verksamheten som driver forumet? Om det är användaren, räcker det då att ange en pseudonym, det vill säga forumanvändarnamnet?

Klurig fråga, men om detta skulle dras till rättegång så är det givetvis användaren som äger rätten till den icke-materiella egendomen (hans inlägg). Sedan så kan givetvis Flashback om de vill skriva ett nytt användaravtal där vi som medlemmar om vi godkänner det ger FB rätten till detta material.

Det var det, som google försökte göra med Chrome.

Men jag skulle säga att det är du som användare som äger rätten till materialet så länge inget annat sägs.

Citat:
[*]Får man ens ändra eller tilläga licenser efter att det publicerats, eller gäller CC2.5 enbart för de inlägg publicerade efter att det införts, det vill säga allt från och med att utseendet ändrades igår?

Ändringen gäller enbart det material som publicerats efter ändringen av villkoren. Dock så måste vi komma ihåg att det inte givetvis är så enkelt. Och om det skulle bli en tvist så är borde detta gälla, men sedan så kan det komma in andra aspekters om ändrar på det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in